Mercedes-Benz 200 D (1988)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | 200 D |
|---|---|
| Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1988 |
| Jaar van aanschaf | 2005 |
| KM-stand bij aanschaf | 330.000 km |
| KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Heb deze auto gekocht omdat de vorige (W115 240D 1970 - 3 jaar met veel plezier in studententijd gereden) nogal aan het roesten sloeg en ik meer dan 30.000km per jaar ging rijden.
Heerlijk wat een verschil met de W115! Die had 65pk en ging amper 140 (in 25s naar 100). Deze heeft slechts 7pk meer en loopt 160 en gaat in 18s naar 100! Verbruik van 1:11 naar 1:15. Wat heet 18 jaar vooruitgang!
Bij aankoop 01-02-2005:
- Historie onbekend
- Ruitenwisser verkeerd type en half los.
- Rammeltje bij de motor (motorsteunen stuk!) was zeer irritant binnen te horen.
- Km-teller liep niet meer.
Tot nu vervangen 11-08-2005:
- Alle motorfilters (na aankoop)
- Ruitenwisserarm
- Km-teller (eentje met zelfde stand)
- Remblokken voor
- Stuurdemper
- 2x motorsteun
- Oliefilter bij elke beurt (10.000km)
Ervaringen:
- gebruik max 1:13,5 bij 140-150 op snelweg en altijd volgas. Normaal ongeveer 1:15. Bij zeer rustig rijden 1:17 mogelijk. Oliegebruik vrijwel nihil.
- Zeer fijne, rusige auto met heerlijke wegligging. Laat je niet in de steek en minimaal 900km per tank is echt ideaal op vakantie en bij lange reisafstanden.
- Motor niet erg sterk, maar de andere nederlanders die voor je rijden zijn meestal toch langzamer dus is niet erg en al stukken beter dan de W115.
PROBLEMEN
Geen enkel probleem gehad. Auto loopt altijd meteen. Rijden in de bergen (Hoge Alpen) is zelfs leuk, de auto rommelt zelfs daar prima vooruit.
Update Mei 2007:
- December 2006: Motor klakkert -> blijkt de multi V-riem te zijn, is uitgelubberd.
- April 2007 Dynamo vastgelopen: Poelie er vanaf gesmolten door de ontstane hitte!
De auto moest ik aan de kant van de weg zetten. Dankzij een superservice van de ANWB en mijn onafhankelijke garage kon ik de volgende dag weer rijden met een revisiedynamo.
Update Augustus 2007:
- Banden weer eens vervangen
- Nieuwe uitlaat midden en achter (doorgeroest op de koppeling)
- Nieuw wiellager voor
- Nieuwe stabilisatorstangetjes achter
- Nieuwe apk
De auto is nu van mijn vrouw; zij gaat er lekker in rijden. Heerlijk rustige, makkelijke auto, doet het altijd. En goedkoop in rijden, want het verbruik is slechts 1:16.
De auto is per 8 februari 2008 verkocht, na jaren trouwe dienst. De vrouw gaat over op benzine ivm minder km’s.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook

Mercedes 300D Turbo - Na deze sublieme W124 is het nooit meer beter geworden

Waarom de W124 de ziel van Mercedes-Benz is

Praktijkervaring Mercedes-Benz W124: de originele youngtimer

De Kia EV4 bewijst naast de Renault Scenic dat hij een goede EV is, maar niet in alles beter



