Mazda Xedos 9 2.5i V6 (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Xedos 9 2.5i V6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 169.673 km |
KM-stand laatst | 174.500 km |
Het begin...
- 169.700 km
De aanschaf was duidelijk en helder. De staat was bijna perfect. Ook nog eens van de 1e eigenaar. Stond bij een dealer en na een uur onderhandelen een mooie deal kunnen afsluiten. Full options, donkere lederen bekleding en ook nog handgeschakeld. Cruise control, airco, bose luidspeakers, tractiecontrole, airbags, alarmklasse 4 deze auto heeft het allemaal. Lang naar gezocht maar nu eindelijk 1 tegen gekomen... had er veel over gelezen maar nog nooit 1 in real life gezien. Ik weet niet hoeveel er in Nederland zijn verkocht, maar dat zal dan wel een handje vol zijn? Ik zag ze nooit en ik rijd heel veel door Nederland. Weet iemand de aantallen?
Prestaties:
Meteen de acceleratie getest en op papier las ik 8,6 seconden van 0 naar 100, echter lijkt dit in de praktijk sneller te gaan. Moet het maar eens een keer laten klokken. Let op! een handgeschakelde versie gaat veel sneller dan de automaat met 2.5i V6. Nu weet ik niet of de motor reeds getuned is, maar bij verkeerslichtsprintjes gaat het tot nu toe meer dan prima. In de 2 kan je naar de 100 sprinten zonder te schakelen. Je zit dan op de 100 met 7000 toeren, net niet in het rood. Het beste is bij de 80 schakelen naar de 3. Maar wat een geweldige lekkere sound is dat van die V6. Het is wel lekker sprinten op deze manier, maar dit moet je natuurlijk niet elke dag doen ;-) Je belast de motor, maar af en toe kan het geen kwaad. Moet nog gewoon even spelen waar de beste waarde kan worden gehaald.
Ik moet maar een keer de rollenbank bezoeken om te kijken hoeveel pk's erin zitten. (soms heb je meer of minder dan de standaard opgave - dit had ik met m'n 6 ook maar liefst 7 pk meer!)
Ruimte: Binnen is het zeer luxe en er is echt heel veel ruimte. Nu ben ik van Aziatische afkomst en niet erg lang (1,76) maar vrienden van 1,90 vinden het geweldig ruim. Ook op de achterbank voel je je echt een directeur (aldus een kennis van me). De achterbak is diep en breed, we kunnen er een bugaboo, 1 grote reiskoffer, 2 x handbagage en 2 zeer volle boodschappentassen in kwijt. Dat is dus meegevallen, ik had minder verwacht.
Comfort: Stoelen zitten heerlijk, vooral met dat leer. Enig nadeel is dat door de verlaging je meer drempels voelt, maar dat weegt niet op tegen het voordeel van een iets betere wegligging (minder weerstand). Uiteraard is dit een mening, andere mensen willen juist niets voelen. Doordat de auto verlaagt is, was het wel even wennen met uitstappen ;-)
Uiterlijk: voor een auto uit 1999 mag deze Xedos 9 er wel zijn. Mooie strakke lijnen en als limo uitvoering heel erg luxe. Achterlichtunits zijn natuurlijk echt jaren 90, maar met wat leds compenseer je dat prima. Voor de rest veel bekijks en dat maakt je toch bijzonder. Tja de meeste mensen die ik op de weg tegenkom zien voor het eerst in hun leven een Xedos 9. Niet iedereen zal deze auto denk ik mooi vinden, maar een ieder z'n smaak natuurlijk. Ik ben er in iedere geval dik tevreden mee.
Wat tegen valt: tja een perfect auto bestaat niet, maar deze Xedos 9 komt er wel bij in de buurt. Alhoewel de Xedos 9 ouder is dan de 6 die ik had uit 2003, vindt ik toch dat de Xedos meer kwaliteit heeft. Misschien komt het omdat de Xedos z'n tijd vooruit liep? Het enige wat vervelend is het file-parkeren. Je ziet de kofferbak niet. Vooral in Amsterdam is een parkeersensor of camera een mooi hulpmiddel. Ik ga dan ook voor het laatste middel, omdat die piepjes in de vorige auto (6) op een gegeven moment irritant waren. Het leek net of calimero in de achterbak zat te piepen, nee geef mij nu maar beeld. Ook veiliger in de woonwijken met kinderen die op straat spelen.
Ervaringen op de weg...
- 171.000 km
Een weekje tussenuit met de Xedos op de snelweg om alles te testen. Geen piepjes of gekraak binnen en alles is lekker rustig. Vandaar dat de Xedos een luxe limo is? Het is echt zo! Veel beenruimte achterin en je rijd echt heel relaxed. Eigenlijk had ik dit niet verwacht, want men schrijft nogal eens overdreven. Auto trekt boven verwachting veel bekijks. Ik heb ook geen type aanduiding (zat er al standaard niet op) dus mensen kijken soms verbaasd of gaan express achter of naast me rijden om te kijken. Het bochtenwerk is ook in 1 woord geweldig. Ik moet eerlijk zijn dat de Mazda 6 toch iets beter is, maar deze dikke wagen kan er wat van. Het kan ook zijn dat de nieuwe 18 inch banden ingereden moeten worden. Maar dat moet dus nog blijken.
Problemen: startmotor defect - bendex? - paar keer met de hamer erop en ik kon weer rijden. Vervolgens een week geen problemen meer, maar voor de zekerheid toch een nieuwe startmotor (geen zin om constant met een hamer rond te rijden). Voor de rest geen problemen.
Onderhoud: olie wissel 5w40, lucht- brandstof filters vervangen, bougies vervangen, nieuwe startmotor, wissers vervangen
Upgrade: nieuwe moeilijk te krijgen 18 inch Wolfrace velgen + sportbanden, tinten achterraam en zijramen (met certificaat), Xenon 8000k + leds
Groot onderhoud
- 174.500 km
Onderhoud: Distributieriem, spanrollen, waterpomp, koelvloeistof en alle multiriemen laten vervangen. Bij de Mazda dealer kost dit alles ruim 1600 euro. Materiaal zelf bij een Duits (Japanse onderdelen specialist) bedrijf besteld en bij een lokale vakgarage alles laten monteren. In totaal was ik 880 euro kwijt, dus 720 euro voordeel. Ik merk dat de motor lekkerder loopt met verse olie, een nieuwe brandstoffilter en nieuwe riemen.
Problemen: geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.