Mazda RX-8 Renesis Upgrade (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | RX-8 Renesis Upgrade |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 43.500 km |
ERVARINGEN
- 43.500 km
Sinds september 2008 ben ik in het bezit van een Mazda RX-8. Na lang te hebben gezocht kwam ik deze zwarte RX-8 uit 2004 tegen bij Mazda dealer Hensgens in Nieuwstadt. Het is een 192 PK uitvoering met het Upgrade pakket. Dit pakket bevat o.a. een navigatiesysteem en een Bose geluidsinstallatie en is zeker een aanrader. Standaard heeft de RX-8 o.a. ECC, electrisch verstelbare stoelen en stoelverwarming, lederen bekleding en ESP. Er is ook nog een 231 pk autovoering (HP). Mocht je een RX-8 willen aanschaffen, is het wel aan te raden om er een te kopen waarvan de volledige onderhoudshistorie bekend is.
Veel gebruikte RX8-en hebben een relatief lage kilometerstand en zo ook deze, slechts 40.000 km. Gezien de bijzondere techniek – een 1.3 liter Wankelmotor – toch wel prettig ondanks dat het een Japanner is. In meerdere opzichten is het een bijzondere auto. Zoals gezegd de Wankelmotor, maar ook de manier waarop de achterdeuren openen (suicide doors). Mensen kijken dan toch wel raar op…
Ook de middenconsole die doorloopt tot aan de leuning van de achterbank is apart.
Zodra je voor de eerste keer in de auto rijdt, weet je ook meteen wat Top Gear presentator Jeremy Clarksson bedoelt met de uitspraak; ‘Feels like it’s running on double cream’. De motor is enorm soepel, waardoor je minder last hebt van het tekort aan koppel bij lage toerentallen dan dat je zou verwachten. De motor presteert het best vanaf 5.000 rpm. en klinkt dan ook veel beter. Bij ca. 8.000 rpm grijpt de begrenzer in; dit hoor je ook aan het piepje.
Hoewel ik de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer gebruik, kun je er ook heel goed lange afstanden mee rijden. De auto is lekker stug maar niet té. Ze hebben bij Mazda een perfect compromis gevonden tussen comfort en sportiviteit. Bochten kun je met heel hoge snelheden nemen en je hebt niet snel het idee dat je te vroeg op het gas gaat, ondanks dat het een achterwielaangedreven auto is. Je moet wel erg ver gaan voordat de achterkant uitbreekt.
Natuurlijk heeft de auto ook zo z’n minpunten: de 6-bak uit de 231 pk HP uitvoering zou ook bij deze uitvoering beter gepast hebben. Met name in de vierde en vijfde versnelling valt de motor net iets te ver terug in toeren. Ook mis je in de auto de snelheidsbeleving. Dit komt doordat je vrijwel niets hoort in de auto, wat natuurlijk ook een pluspunt is. Ook de motor klinkt naar mijn mening iets te beschaafd. Verder is de afwerking van het interieur netjes, maar het materiaalgebruik kan beter.
De zitpositie is goed in te stellen, maar de stoelen bieden te weinig zijdelingse steun.
Het benzineverbruik is wat je van zo’n auto verwacht, ca. 1:7 à 1:8 bij een normale rijstijl.
Hopelijk volgen er nog meer reviews over de Mazda RX-8.
Foto’s en een update volgen t.z.t.
PROBLEMEN
- 43.500 km
Aangezien ik de auto nog niet zo lang heb, hebben zich nog problemen voorgedaan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.