Mazda Premacy 1.8 Exclusive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Premacy 1.8 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 220.500 km |
Mazda Premacy
- 200.000 km
Ik schrijf een review over de auto van mijn vader: Mazda Premacy.
Ik denk dan ook niet dat elke keuze, die over de auto word gemaakt, de juiste is.
Mazda Premacy
Onze Mazda Premacy hebben we nu al 9 jaar. We kochten de auto met een kilometerstand rond de 40.000 km. Nu heeft hij al de 200.000 km gehaald. De auto is reuzen betrouwbaar. Dit merken we vooral doordat we eerst een Renault Scenic hadden. Deze hadden we een jaar of 5/6, in die tijd stond hij vaker in de garage dan de Mazda in 9 jaar tijd. Een voordeel aan de Scenic was dat hij veel opbergvakken heeft, en dat heeft de Mazda toch iets minder. Enfin, bij de aanschaf had de auto een tijdje stil gestaan waardoor er een nieuwe airco in moest. Ook hebben we er een trekhaak onder laten zetten.
De distributieriem is pas bij de 180.000 km vervangen. Dit had al rond de 100.000 km moeten gebeuren, dat is echte kwaliteit!
Helaas was de benzinetank afgelopen zomer (2017) wel gek genoeg aan vervanging toe. Hij was doorgeroest!
Verder is de auto een echte Midi-Mpv. De 3 achterste stoelen zijn te verwijderen. Ook kun je er de middelste weghalen en de andere twee stoelen naar binnen zetten waardoor je de ruimte van een limousine hebt achterin! Erg handig als je niet met meer dan 4 bent!
Er zijn een aantal voordelen aan de auto:
- De ruimte van deze compacte auto, dat komt door de lange wielbasis.
-Lage onderhoudskosten (vergeleken met de Scenic)
-Alle stoelen zijn te verwijderen en om te klappen
-Verbruik is 1 op 11 gemiddeld
-Betrouwbaarheid
-Standaard 4x elektrische ramen!
-Zeer ergonomische dashboard
Problemen
We hebben wel wat ouderdomsproblemen waar we zelf eigenlijk geen last van hebben.
Namelijk:
-Beginnende roest aan één wielkast.
-Lampjes van de airbags branden (nalaten kijken maar bleek niks bijzonders te zijn)
-De afstandbediening van de Mazda doet het al jaren niet meer.
Vakantie Tsjechië
We zijn volgepakt op vakantie geweest naar Tsjechie.
Vooraf de auto nog even laten controleren en alles was in orde. Onderweg ging bij het remmen het stuur heftig bewegen. Eenmaal 25 km van ons vakantiepark verwijderd remde de auto nog slecht. Gekraak en gepiep.
Het bleek een verroeste remklauw te zijn. We kregen een Mazda 3 als ruilauto mee met 5.000 km op de klok van de plaatselijk Mazda garage! (zie foto's)
We kregen erg goede service en de reparatie kostte ook nog minder dan in Nederland!
Verder verliep de reis uitstekend.
Apk Keuring
- 203.000 km
De Mazda is 3000 km verder en is voor de apk keuring gekeurd. Er moesten wat rubbers vervangen worden. Ook is er een draagarm vervangen. Dit kosten zo'n 250 euro.
Als we de bocht door rijden horen we een (relatief hard) gonzend geluid uit de kant van het rechter achterwiel komen. Het is geen constant geluid maar het is een aanloop geluid . Maar bij de Apk is daar niks van gezegd dus rijden we er nog even mee door. Als iemand weet wat het zou kunnen zijn horen we het graag!
Zelf gerepareerd
- 208.000 km
Een onderdeel van de airco was kapot en die hebben we tweedehands bij een auto sloperij gekocht, erin gezet en de airco doet het weer! We hebben ook gelijk een nieuwe goudkleurige spiegel gekocht. Dit omdat we een replica grijze spiegel op de auto hadden zitten waarvan het spiegeltje kapot was gebarsten?! Die spiegel hadden we doordat we de eerste spiegel eraf hadden gereden.
Een beetje ingewikkeld, maar er zit weer een goede spiegel op.
Voor de rest rijdt het ding nog goed voor zijn 17 jaar. Misschien volgend jaar een nieuwe (Mazda 5)???
Wil je een filmpje zien?
Kopieer dan deze link:
https://www.youtube.com/watch?v=q_2NGlYAt6g&index=10&list=WL&t=0s
Benzine lekt
- 209.000 km
We roken de geur van benzine naast de auto. Omdat er (zoals u weet) pas een nieuwe benzinetank onder is gegaan, zijn we even onder de Mazda gaan liggen. Als snel zagen we dat het een buisje van het transport van de benzine was. Het was een rubbert wat poreus was geworden en waar benzine uit lekte. Even langs de garage gegaan en het is weer opgelost. Verder doet de Premacy het nog prima!
Denemarken!
- 215.000 km
We zijn afgelopen zomer naar Denemarken gegaan. In totaal 3000 km gereden zonder enig probleem. Het is wel te merken dat de veren en schokdempers achter slap worden. De auto lag namelljk wel erg laag.
Maar goed, alles is prima verlopen.
Eenmaal thuis hoorde we een harde 'klonk' bij het linker voorwiel. Dat was vooral op klinkers. We hebben een set stabilisator stangen gekocht, 4 voor 20,- . Linker voor vervangen. Toch bleef het geluid. We zijn toen toch maar langs de garage gegaan. Het bleek dat wij hem niet helemaal strak genoeg aan hadden gedraaid. Nu, toch maar even nog een tijdje door crossen met de Premacy.
Andere auto?
- 219.000 km
Zoals u weet, schrijf ik een review over de auto van mijn vader. Hij is nu van plan een andere auto te kopen. Dat is omdat er wel aardig wat gebreken zijn aan de Premacy: 2 lekke schokdempers, slappe veren, stabilisator stangen die geluid maken en roest rond de wielranden. (Van die roest hebben bijna alle Mazda Premacy's last van. Als dat niet goed behandeld wordt zijn ze allemaal ten dode opgeschreven. Maar goed, de auto gaat dus waarschijnlijk binnenkort weg. Mijn vader denkt dat het verstandig is om een Mazda 5 voor en duizendje of 3 te kopen. En dan daar 4/5 jaar mee te rijden. Daarna kopen we dan een 'electric vehicle'.
Ik ben benieuwd en houdt jullie op de hoogte!
Afscheid
- 220.500 km
Vandaag afscheid genomen van onze trouwe maar uitgeputte Mazda Premacy.
Mijn vader had op marktplaats een goede Mazda premacy uit 2005 gezien. Die hebben we vandaag ingeruild voor onze Premacy. Na tien jaar trouwe dienst moest hij weg.
2 schokbrekers waren lek, stabilisatorstangen moesten vervangen worden, de roest bij de wielen werd te groot en zo waren er nog wel een paar dingen.
We zijn de Premacy heel dankbaar voor alle 180000 veilige km. We zullen hem nooit meer terug zien, hij zal worden geexporteerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.