Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 TS (2018)

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 184 TS
Bouwjaar2018

Auto voor dagelijks gebruik

Waar meerdere merken hun best doen om de bestuurder meer en meer controle over hun wagen willen wegnemen doet Mazda het tegenovergestelde met de MX-5. Komende van een Fiesta ST welke al helemaal niet verkeerd is als 'driver's car' doet de MX-5 daar nog een schepje bovenop. Nooit eerder had ik zo het gevoel dat een wagen communiceert. Je denkt dan meestal aan Porsches of andere sportwagens maar ik bedoel hiermee binnen het prijskaartje rond €20-30.000 (Belgische prijzen) voor een tweedehands of nieuwe MX-5. Je koopt geen wagen maar een ervaring. De ervaring dat echt rijden nog bestaat.
Voor een sportwagen is de vering niet té stijf. Je voelt elke oneffenheid (en op de befaamde Belgische wegen zijn er zo nogal) maar niet dat het stoort. Je zit laag dus instappen is een 1e klusje wat na menig aantal keer oefenen wel lukt. Het laag zitten is een volgende ding om aan te wennen. Daardoor valt echt op hoe groot de andere wagens op de baan wel zijn! Niet alleen SUV's maar ook gewone sedans/stationwagens lijken op SUV's. Je waant je een klein bootje dat tussen de olietankers op zee rond dobbert. De lage zit is dan ook rechtstreeks aanleiding om te zien hoe slecht en gemiddelde Belg/Nederlander rond zich kijkt want werkelijk ziet je, of wil je niet zien. Jij moet hen gezien hebben en daarop anticiperen. De enorme wendbaarheid van de wagen helpt hierbij! Nooit eerder reed ik een wagen die zo snel van richting veranderd dan de MX-5. De kleine draaicirkel, direct stuurhuis en lichte stuurinrichting zijn wennen maar eenmaal je ermee weg bent is dit ZO zalig. Je leert als het ware opnieuw rijden.
Na verloop van tijd zal ik verdere ervaringen delen maar na 1.5 maand kan ik enkel zeggen: als het voor je lukt zeker doen. Laat de sportwagen geen eenzame dood sterven en wees anders!

PRIVATE LEASE Mazda MX-5

Mazda
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 Prime-Line (2D/6H)