Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 Sportive (2023)

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 Sportive (2023)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 184 Sportive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf9.800 km
KM-stand laatst16.000 km
Lezerswaardering: 72%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na 20 jaar NB nu een ND

  • 9.800 km

Na 20 jaar genieten van mijn Mazda MX-5 NB 1.8 Touring werd het tijd om rond te kijken naar een nieuwe. De NB reed fantastisch en probleemloos, ik heb er vele trips door Europa mee gemaakt. De auto heeft altijd met mooi weer buiten gespeeld, was volledig roestvrij en werd in de garage gestald. Ik kon hem goed verkopen, dus op zoek naar een nieuwe roadster. Mijn interesse ging uit naar de huidige BMW Z4 en de Mazda MX-5 ND. De BMW is mooi, rijdt goed, is ruimer en luxer dan de Mazda, maar voelt meer aan als een cruiser. Bovendien weegt hij ca 1450kg. Dat vind ik rijkelijk zwaar voor een roadster. Ook nog eens het dubbele bedrag aan wegenbelasting kwijt. Dus toch maar weer een MX-5, kleiner, lichter, sportiever en hij past beter in mijn garage. Ik had wel een paar eisen: 1 of 2 jaar oud, lage kilometerstand, 2 liter 184pk motor, Sportive uitvoering met Recarostoelen en Bilstein onderstel en met Mazda garantie van 6 jaar. Die versie is bovendien mooi compleet, je hebt niets extra’s nodig. De zoektocht in Nederland was snel klaar. Aanbod hier is voornamelijk met 1.5 motor, de 2.0 Sportive met 184pk is bijna niet te vinden en te hoge prijs, mede door de hoge BPM. In Duitsland is de keuze beduidend groter, hoewel de Sport versie daar ook beperkt beschikbaar is. Ik vond bij een Duitse Mazda dealer een mooie, jonge MX-5 2.0 Sport van nog geen jaar oud en minder dan 10.000km op de teller, die aan alle criteria voldeed. Gekocht, met gehuurde auto-ambulance zelf opgehaald en ingevoerd en nu rijd ik er alweer een paar weken mee rond. Wel een behoorlijke (rest) BPM aanslag, maar al met al kostte de auto mij totaal ongeveer 15% minder dan dezelfde uitvoering via een NL dealer. Let overigens bij import van een jonge auto wel goed op de BPM en BTW regels. Import van auto binnen de EU en dan vooral uit Duitsland vind ik geen probleem (hoezo een “originele NL" auto die uit Japan komt?). Ik ben van plan deze auto toch weer 10 a 15 jaar in mijn bezit te houden. Er zit nog 5 jaar Europese garantie op, het DSR is compleet en met Europese pechhulp, hij is door Mazda NL geregistreerd en de Mazda dealer in NL doet nu het onderhoud.
De NB had ik overigens in 2004 ook in Duitsland gekocht en geïmporteerd, hij was toen 3 jaar oud. Dat was een Miracle uitvoering met beige lederen interieur. Hele fijne auto, nooit problemen mee gehad, geen roest, schadevrij, garage gestald, 20 jaar dealer onderhouden en bij de verkoop was de “import” factor totaal irrelevant.
Hoe rijdt die nieuwe ND? Geweldig! De NB reed al fantastisch maar de nieuwe ND met 184 pk en een gewicht van 1000kg is een nog groter feest. Hele fijne stoelen, airco en cruise control is toch wel erg fijn, ook in een roadster. Cruisecontrol in een roadster? Jazeker is dat fijn, ik rijd vaak in Belgie met de vele flitsers. En af en toe overbrug ik langere afstanden naar de Alpen via de autobahn. Dan is het toch wel fijn om even een knopje in te drukken en je been te ontspannen. Airco in een roadster? Jazeker is dat fijn. De laatste warme jaren met de NB trips waren toch wel heel erg warm op die leren stoeltjes met altijd het dakje open. Deze ND heeft Recaro stoelen met alcantara zitgedeelte, dat is echt fijner. Bovendien zijn ze beter verstelbaar en zitten als gegoten. Ook het stuur is nu in hoogte en diepte verstelbaar. Multimedia is niet het nieuwste van het nieuwste, maar het voldoet prima en DAB+ met Bose speakers zitten er in en ook Android auto doet het heel goed. Dakje is makkelijker te openen en te sluiten (met 1 hand, in 1 beweging, zonder te verrekken bij het sluiten) en de auto is al met al wat minder spartaans dan de NB. Binnenkort ga ik een paar langere trips maken, wellicht volgt er nog een update.

3 maanden verder

  • 11.200 km

Inmiddels weer een paar maanden in het bezit van deze ND. Vanwege beperkt zicht naar achter met gesloten kap heb ik toch maar een achteruitrijcamera gemonteerd (die zat niet in deze uitvoering). Compleet setje uit azie, werkt perfekt, als de fabrieksversie, met het bestaande display en parkeersensoren. Voor de montage veel panelen moeten losklikken, maar het is goed te doen. Daarnaast merkte ik dat de transmissie bijgeluiden maakt en heb de Mazda dealer dit laten beoordelen. Zij hebben geluidsopnames gemaakt en in overleg met Mazda NL eerst de versnellingsbakolie gewisseld en de oude olie geanalyseerd. Er bleken metaaldeeltjes in te zitten. Na overleg met Mazda NL is besloten dat de versnellingsbak moet worden vervangen. Onder garantie. Op diverse fora las ik dat dit vaker voorkomt, maar verwacht je eigenlijk niet van een merk als Mazda en bij zo'n jonge auto. Maar goed, binnenkort wordt het hopelijk opgelost, vooralsnog ben ik zeer tevreden en blij met mijn aankoop en de service.

Nieuwe versnellingsbak

  • 12.000 km

Na 2 maanden wachten heeft de Mazda dealer de versnellingsbak vervangen. Ook bleek er een wiellager niet helemaal fris, die is ook meteen vervangen. Auto is nu een stuk stiller, geen rare transmissiegeluiden meer.
De gehele reparatie kostte 2 dagen en is volledig onder garantie verholpen.
Lof voor de Mazda dealer en Mazda NL voor de juiste diagnose en zeer correcte afhandeling.

Mooie trips

  • 16.000 km

Afgelopen maanden enkele mooie trips gemaakt, o.a. Moezelgebied, Dolomieten en Nederlandse en Belgische kusten. Aanrader is de Grande Giro delle Dolomiti, een grote roadtour over de belangrijkste passen daar, met schitterende panorama's en bochtige bergwegen. Deze auto is echt ontworpen voor deze belevenis. Omdat ik maar een kleine week naar Noord Italie ging heb ik de heen en terugreis voornamelijk via de autobahn gereden. Zowel met open als gesloten dak. Dat ging prima, zoveel beter dan met de NB, die toch ook heel goed reed en beviel, maar toch ook wel meer spartaans was als deze sportieve ND. 1000km op 1 dag gaat moeiteloos, heerlijke Recaro stoelen, fijne soepele motor en uitstekend rijgedrag. Na het vervangen van de versnellingsbak zijn ook alle ongewone geluiden verdwenen. Fijne auto!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.