Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M (2019) #3

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M (2019)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 184 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf51.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Digital detox

  • 51.000 km

De Mazda MX-5 van deze generatie stond al langer op mijn 'wil ik zeker nog eens hebben'-lijstje, omdat ik nog wel eens een "analoge" achterwielaandrijver wilde, een cabrio liefst, en omdat ik de ND echt een mooi model vind. Tot nu toe stonden praktische bezwaren in de weg: er was maar tijd en geld voor één auto die alles moest kunnen. Die bezwaren vielen weg met een nieuwe job en de komst van een Mercedes EQE SUV als bedrijfswagen: een zwevend luxesalon dat alle dagelijkse kilometers zijdezacht afwerkt en dus ruimte laat voor een onpraktische maar leuke hobby-auto. Mijn Civic Type R heb ik verkocht (pijnlijk, want dat is echt een geweldig ding) en ik mocht van mezelf de helft van de opbrengst uitgeven aan iets nieuws.

Naast MX-5jes heb ik ook naar de Honda S2000 gekeken, maar die gaan in België naar 30k voor auto's van 20 jaar oud met bijna 200.000 km op de teller, en dat vind ik wat overdreven. Voor oudere generaties Boxster geldt dat nog meer, met stevige garagefacturen als bijkomende dreiging. Oldtimers à la Alfa Spider zijn mooi maar ik ben toch gehecht aan betrouwbaarheid, een waterdicht dak en een minimum aan crashbescherming. Een oudere Lotus Elise is wat extreem en ook nog erg duur, zo blijkt. Een Jaguar F-Type V6 vind ik bloedmooi maar de Belgische fiscus verpest dat plaatje.

Enigszins tegen mijn voorzichtige aard in ben ik gegaan voor de eerste MX-5 die ik ben gaan bezichtigen. Het is wel een beetje een gokje: hij stond te koop bij een onafhankelijke garage in Wallonië (waar de concentratie autoliefhebbers hoog ligt!) en cosmetisch is het geen hoogvlieger met wat krasjes her en der en wat stoeprandschade aan de velgen. Maar de prijs was scherp en de combinatie van het Machine Grey metallic en het donkerrode leer in het interieur trok me over de streep. Technisch is de auto prima en hij kreeg voor de vraagprijs nog een oliewissel + filter, nieuwe schijven en blokken achter, en een kapreiniging mee (de kap ziet er nu dus beter uit dan op de foto's).

RIJDEN
Meteen bij de proefrit was het al duidelijk: heerlijk is dit. Veel rijplezier bij (min of meer) legale snelheden, wind in de haren, veel gevoel in het stuur, alles wat je doet geeft onmiddellijk reactie, en duidelijk achterwielaangedreven dynamiek met sperdifferentieel. De MX-5 is digital detox op wielen met wind in de haren, een heerlijk mechanisch pookje waar niet alle vibraties zijn uitgefilterd, analoge toerenteller in het midden, en een knopje voor elke functie. Geen waarschuwingspiepjes, tractiecontrole die uit kan, niks overbodigs maar wel stoelverwarming. Fantastisch gewoon, zeker in 2025.

Valt 184 pk niet tegen na de 329 van de Type R? Eigenlijk niet nee, omdat je veel meer sensaties meekrijgt en omdat de Mazda 400 kilo lichter is. Koppel heeft de motor weinig (gas geven bij 2.000 toeren in 6de geeft nauwelijks respons) maar boven de 3.500 toeren gaat het echt vooruit. De 1.5-versie heb ik nooit geprobeerd maar dat lijkt mij het stapje terug te veel. De stoelen en de handgeschakelde bak, de twee grootste pluspunten van de Type R, komen heel dicht in de buurt. Samen met de EQE is dit voor mij een ideale two-car-garage.

COMFORT
Ook dit valt me erg mee. Ik ben 1m90 en ik pas prima in de auto, maar veel marge is er niet (vanaf 2m wordt het lastig, denk ik). Een niet te onderschatten voordeel van de ND2-facelift van eind 2019 is dat het stuur van de tweeliters vanaf dan ook in de lengte verstelbaar is. Dat lijkt een detail, maar het maakt een groot verschil. In vergelijking met de meeste moderne auto's is de MX-5 minuscuul dus manoeuvreren en parkeren is even simpel als de bediening van de kap. Met de kap omhoog heb je wel wat windgeruis en is het zich rondom minder, maar dat weet je op voorhand. De koffer valt me ook mee gezien het concept en het formaat van de auto. Open rijden is prima te doen vanaf 15 graden met zon, al is dat natuurlijk persoonlijk.

KOSTEN
Het gemiddeld verbruik staat nu op 6,8l/100km met een, euh, geanimeerde rijstijl. Ongetwijfeld te danken aan het lichte gewicht... Verzekering is half zo duur als voor de Civic. Ik had al eerder een Mazda (een 6 stationwagon uit 2013) en destijds waren de onderhouds- en garagekosten ook zeer bescheiden. Ik heb wel de indruk dat de kwaliteit van het interieur van de MX-5 beter is dan bij mijn 6: geen rammeltjes of kraakjes, voorlopig. Ik ga ervan uit dat de herverkoopwaarde op dit punt niet te veel meer zakt, zeker omdat de tweeliter niet meer gemaakt wordt.

PLANNEN
Zolang er geen sneeuw, ijs of zout op de weg ligt, ga ik ook deze winter al genieten van de Mazda. Wel ga ik de velgen laten herstellen en meteen de Bridgestone Potenza's laten vervangen door Michelin PS5's. En natuurlijk hoop ik dat er geen onaangename verrassingen opduiken...

Velgen

  • 52.000 km

De stoeprandschade aan 3 van de 4 velgen is hersteld door een lokale specialist die vast zijn geluk niet op kan met de hedendaagse trends op het gebied van velgen, gezien de stapels en stapels 22duimers met glanzend gepolijste, verchroomde en zwart gelakte afwerking in zijn werkplaats. Het resultaat mag er zijn, quasi geen verschillen in kleur en afwerking te zien. De donkere chroomuitvoering maakte het wel wat ingewikkelder en dus ook wat duurder: 530 euro voor 3 stuks, inclusief montage en demontage van de banden. Niet niks natuurlijk maar voor dat geld heb je bij Mazda wellicht niet eens 1 nieuwe velg...

Volgende stap zijn nieuwe banden, gezien zeer goede ervaringen bij mijn vorige auto's wellicht Michelin PS 5, tenzij iemand een beter alternatief weet.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.