Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M (2019) #2

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M (2019)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 184 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf81.000 km
KM-stand laatst91.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aanschaf

  • 81.000 km

Na 6 jaar en 110.000 km in een MX-5 NC, ging ik uitkijken naar wat anders. Bovenaan m’n lijstje stond een MX-5 ND. Een RF moest het worden vanwege het design en het stalen dak. Fijn op de snelweg en in de winter. De 1.5 had de voorkeur. Lekker licht en zuinig.

Na een tijdje zoeken vond ik een mooie RF: zwart, weinig kilometers. Tijd voor een proefrit. Ik was er heen gereden met de NC, uiteraard met het dakje open. Tot 120 km/h gaat dat prima. Toen stapte ik in de RF…. En dat viel tegen. Vanaf 80 km/h heb je een partij turbulentie naast je oor, dat was ik totaal niet gewend. De inruilprijs voor de NC viel ook tegen, dus dat ging hem niet worden helaas. Wat nu?

Op weg naar huis lang Renault Rotterdam gereden: daar stond in een hoekje in de showroom een ND (ingeruild op een Austral…). Het was gewoon een softtop, het was een 2.0 ipv een 1.5 en hij had wat meer kilometers gelopen dan waar naar ik op zoek was. Toch maar proefrijden?

En dan ben je verkocht...

Upgrades

  • 91.000 km

Standaard heeft een ND een hele lange antenne, dat ziet er niet uit. Dus snel na de aanschaf een korte antenne gekocht. Daarnaast heb ik een LED-strip aan de achterzijde gemonteerd, dat vind ik zelf een hele mooi toevoeging.

Hoe rijdt het?

  • 81.000 km

Rijden met een ND met 184 pk is een feest. De 2.0 heeft veel meer vermogen dan de 1.5 en hij gaat door tot 7.500 toeren. De MX-5 weegt maar 1.000 kg en hij laat zich heerlijk plaatsen. Het is geen turbomotor, maar koppel heeft hij ruim voldoende: je kunt er ook heerlijk mee cruisen.

Inmiddels heb ik de MX-5 bijna een half jaar en heb er iets meer kilometers mee gereden dan de bedoeling was. In de zomer een rit gemaakt van bijna 3.500 km: via Oostenrijk naar Italië en via Zwitserland weer terug. In de bergen is het echt genieten: de 2.0 is beresterk en sleurt de MX-5 met het grootste gemak naar boven.

Mijn MX-5 is voorzien van een sportuitlaat van Mazda Sport: het geluid is iets donkerder, maar het blijft beschaaft. En dat is wel prettig op de lange afstanden.

Het verbruik zit meestal tussen de 1 op 14 en 1 op 15. Op de lange afstanden met veel cruise control kilometers is ruim 1 op 17 ook haalbaar.

Zijn er ook minder leuke punten?

  • 91.000 km

Een NC is al niet ruim, een ND is nog kleiner… Als je met z’n tweeën weggaat, moet je echt goed je best doen met inpakken. Een dashboardkastje is er niet. Er zit één vak achter je tussen de stoelen en er zijn twee kleine vakken achter de stoelen. De lak van een ND is best kwetsbaar en zeer gevoelig voor steenslag.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.