Mazda MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M (2019) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | MX-5 SkyActiv-G 184 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
KM-stand laatst | 91.000 km |
Aanschaf
- 81.000 km
Na 6 jaar en 110.000 km in een MX-5 NC, ging ik uitkijken naar wat anders. Bovenaan m’n lijstje stond een MX-5 ND. Een RF moest het worden vanwege het design en het stalen dak. Fijn op de snelweg en in de winter. De 1.5 had de voorkeur. Lekker licht en zuinig.
Na een tijdje zoeken vond ik een mooie RF: zwart, weinig kilometers. Tijd voor een proefrit. Ik was er heen gereden met de NC, uiteraard met het dakje open. Tot 120 km/h gaat dat prima. Toen stapte ik in de RF…. En dat viel tegen. Vanaf 80 km/h heb je een partij turbulentie naast je oor, dat was ik totaal niet gewend. De inruilprijs voor de NC viel ook tegen, dus dat ging hem niet worden helaas. Wat nu?
Op weg naar huis lang Renault Rotterdam gereden: daar stond in een hoekje in de showroom een ND (ingeruild op een Austral…). Het was gewoon een softtop, het was een 2.0 ipv een 1.5 en hij had wat meer kilometers gelopen dan waar naar ik op zoek was. Toch maar proefrijden?
En dan ben je verkocht...
Upgrades
- 91.000 km
Standaard heeft een ND een hele lange antenne, dat ziet er niet uit. Dus snel na de aanschaf een korte antenne gekocht. Daarnaast heb ik een LED-strip aan de achterzijde gemonteerd, dat vind ik zelf een hele mooi toevoeging.
Hoe rijdt het?
- 81.000 km
Rijden met een ND met 184 pk is een feest. De 2.0 heeft veel meer vermogen dan de 1.5 en hij gaat door tot 7.500 toeren. De MX-5 weegt maar 1.000 kg en hij laat zich heerlijk plaatsen. Het is geen turbomotor, maar koppel heeft hij ruim voldoende: je kunt er ook heerlijk mee cruisen.
Inmiddels heb ik de MX-5 bijna een half jaar en heb er iets meer kilometers mee gereden dan de bedoeling was. In de zomer een rit gemaakt van bijna 3.500 km: via Oostenrijk naar Italië en via Zwitserland weer terug. In de bergen is het echt genieten: de 2.0 is beresterk en sleurt de MX-5 met het grootste gemak naar boven.
Mijn MX-5 is voorzien van een sportuitlaat van Mazda Sport: het geluid is iets donkerder, maar het blijft beschaaft. En dat is wel prettig op de lange afstanden.
Het verbruik zit meestal tussen de 1 op 14 en 1 op 15. Op de lange afstanden met veel cruise control kilometers is ruim 1 op 17 ook haalbaar.
Zijn er ook minder leuke punten?
- 91.000 km
Een NC is al niet ruim, een ND is nog kleiner… Als je met z’n tweeën weggaat, moet je echt goed je best doen met inpakken. Een dashboardkastje is er niet. Er zit één vak achter je tussen de stoelen en er zijn twee kleine vakken achter de stoelen. De lak van een ND is best kwetsbaar en zeer gevoelig voor steenslag.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.