Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017) #3

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 160 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf65.700 km
KM-stand laatst65.700 km
Lezerswaardering: 86%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van NC naar ND

  • 65.700 km

De titel zegt het al: ik heb mijn trouwe MX5 NC ingeruild voor deze mooie ND. Ik heb de auto nu een ruime 500km in bezit, maar zal de review de komende tijd blijven updaten en meer eigen foto's toevoegen. Hoewel ik sommige dingen pas na wat langere tijd in bezit goed kan beoordelen, zijn er wel een aantal eerste indrukken die ik wil opschrijven plus wat afwegingen in het keuzeproces voor de ND.

- Afwegingen bij het zoeken naar een opvolger van de NC -
In de review van mijn NC op autoweek schreef ik een paar keer dat ik die auto het liefst nooit meer weg zou doen, hoogstens inruilen voor een nieuwere MX5. Dat is dus (gelukkig) gebeurd. Ik heb de NC - een 2.0 in Nordic Green met vijfbak - vier jaar gehad en er ongeveer 75.000 km mee gereden. Op basis van die ervaringen vorm je je natuurlijk een beeld van wensen en eisen van een eventuele opvolger. Aan de ene kant had ik mijn NC het liefst nooit meer weggedaan, en was er een elektrisch autootje bij gekomen voor saaie en zuinige woon-werk kilometers. Om twee redenen was dat niet mogelijk. Ten eerste kun je in onze wijk in Utrecht maar 1 parkeervergunning per adres krijgen: voor die ene parkeervergunning heb ik al krap een jaar op de wachtlijst gestaan, en hoewel ik er opzich voorstander van ben om steden autovrijer/luwer te maken is de kans dus nihil dat we zolang we op dit adres wonen een tweede auto kunnen nemen. Ten tweede had de NC inmiddels meer dan 230.000 km gereden, dus het was een beetje laat om de auto te ontzien en zo de km stand laag te houden.
Maar als ik zo blij was met de NC, waarom dan zoeken naar wat anders? Ik had een hoop aan die auto gedaan, hij was helemaal naar mijn smaak. Toch waren er wel wat dingen die langzamerhand gingen irriteren. Een van de belangrijkste dingen was geluidscomfort. De vijfbak (net geen 3000 toeren bij 100km) maakte dat ik vaak ook als je 120 mocht maar 100 reed, omdat het motorgeluid anders nogal storend werd. Ook was er veel wind en bandengeruis, zeker als je 120 reed ipv 100. Bij plezierritjes en woon-werk verkeer (dat is maar 40km per dag) is dat allemaal niet zo’n probleem, maar mijn schoonfamilie woont in Zeeland en als je dan ’s avonds laat nog ruim anderhalf uur moet rijden in die ‘herrie’ is dat echt geen rit om naar uit te kijken, zeker niet in de winter als je niet nog het plezier van open rijden hebt. Een andere reden: de NC was/is technisch goed, hij heeft me nooit in de steek gelaten, maar om ‘m in zo’n goede staat te houden bij die km stand moet je er ook best wel veel in investeren elk jaar. Ik had de auto in onderhoud bij Carrec in Soesterberg, en het ging ook irriteren dat ik ‘m daar vrij vaak moest brengen om de boel preventief goed te houden of wat kleins te laten oplossen. Logistiek was dat soms best onhandig. Ook kon ik nu nog een behoorlijke inruilprijs krijgen voor de auto (kennelijk is Nordic Green nog zeldzamer dan ik dacht, en hier betaalde de goede onderhoudsstaat zich wel uit). Al met al kon ik beter nu de auto verkopen nu ik er nog zo’n bedrag voor kon krijgen, de aanschafprijs verzacht je dan ook met de weet dat je niet meer elk jaar zoveel geld aan onderhoud hoeft uit te geven.

Ik hield dus al een tijdje het aanbod van ND’s in de gaten, maar het had weinig gescheeld of ik was in een tweede generatie BMW Z4 (E89) beland. Vooral mijn vriendin was daar best enthousiast over: meer ruimte en comfort, stiller, een auto met de helft van de km’s die de NC had. Mijn broer heeft een E89 35is, paar keer mee gereden, alleen de automaat kon ik echt niet aan wennen. Met hem was ik eind vorig jaar een keer bij een Z4 specialist langs, toch best leuk en dus op zoek naar een een 23i of 30i (want nog atmosferische zescilinder, uiteraard een pre) met handbak. Liefst een zwarte met wit/creme/bruin leer en houtinleg, dat vind ik er gewoon leuk en lekker klassiek uit zien. Ik wist wel dat ik qua rijplezier zou inleveren op de NC, maar op een hoop andere vlakken krijg je er ook veel voor terug. Ik sluit niet uit dat ik ooit nog een E89 koop, maar voor nu is het hem dat dus niet geworden. Als ik in de E89 reed was ik best tevreden, een 23i is voor mij al snel zat en het geluid van een zes-in-lijn is echt heerlijk. Maar als ik daarna met m’n MX5 weer naar huis reed vond ik het zo’n groot verschil: het voelt zo heerlijk om een lichte auto te hebben, alles is lekker puur, ontzettend veel gevoel.. Een E89 vond ik dan toch teveel een compromis. In alle bochten die met de MX5 écht leuk zijn was ik in de E89 alleen maar bezig om het gewicht van de auto onder controle te houden. Ook vond ik de onderhoudskosten te groot, in ieder geval was het niet zo dat een BMW logo op de neus voor mij opwoog tegen die kosten. En aangezien de zoektocht toch begon naar een auto die wat goedkoper in het gebruik zou zijn snapte ik niet precies wat dit mij - in mijn specifieke situatie - uiteindelijk zou opleveren. Ook is een E89 echt wel een forse auto vergeleken met een MX5, vond ik geen pre met stadsverkeer en parkeren.
Al met al wrong dit toch behoorlijk, en ik wilde nog een keer een proefrit met een ND maken voordat ik mezelf zou neerleggen bij een E89.
Na honderd meter was ik er al uit, dit voelde als thuiskomen, dit was wat ik wilde en wat past bij wat ik leuk vind aan autorijden. 0-100 tijden interesseren me minder, zeker nu op er op elke straathoek drie lease-Tesla’s staan die bewijzen dat hard sprinten niet gelijk staat aan veel beleving. Doe mij dan maar meer gevoel, rijplezier en beleving, en als het even kan zo vaak mogelijk met het dak open.
Nou ben ik niet zomaar met de eerste beste ND gaan rijden; ik wilde perse een 2.0, en perse geen grijze of witte, en een net exemplaar met minder dan een ton, waar garantie bijzat. Het liefst had ik een donkerblauwe met wit of bruinrood (terracotta) leer gehad, maar die zijn of niet in mijn budget te vinden of staan uberhaupt niet te koop. Degene die ik heb gekocht stond bij een Honda dealer die ook veel Mazda deed en was van een klant geweest die ‘m na een paar jaar weer had ingeruild op een nieuwere ND. Het is een soul red GT-M met 65000 km, en gekocht met afleveringsbeurt, garantie etc. Ik ben er super blij mee!

-Vergelijking NC en ND-
Om de verschillen met de NC te kunnen beoordelen is het wel belangrijk om te weten dat mijn NC niet helemaal origineel was, die auto reed écht heel erg goed: er zit een ST-X schroefset onder die héél veel extra gevoel en controle toevoegt en ietsje verlaagt zonder dat ‘ie plankhard wordt. Qua comfort was ik dus helemaal niet ontevreden, hier kon ik prima mee leven, het ging me zoals eerder geschreven dus meer om geluidscomfort op lange ritten. Verder stond de auto op Michelin Pilot Sport 3 banden, waren er nieuwe draagarmen en rubbers opgezet afgelopen jaar en was er een K&N openluchtfilter kit gemonteerd. In die hoedanigheid vergelijk ik ‘m dus met de ND, niet met hoe een ‘stock’ NC rijdt.
Wat eerste (subjectieve) observaties:
-Soul Red is heel mooi, maar Nordic Green was misschien nog wel mooier
-Voorkant van de ND is mooier
-Achterkant van de NC is mooier: wat lager, breder en meer symmetrisch door vorm van de achterlichten en de uitlaten op beide hoeken ipv twee uitlaatpijpen rechts.
-Interieur ND veel mooier, mooiere materialen, leer in portieren etc. Uiteraard meer functies.
-Ruimte: ND ietsje krapper, maar niet op een voor mij bezwaarlijke manier. Kofferbak maakt niet zoveel uit, voor grote spullen pak ik toch niet deze auto, interieurruimte is oke. Doordat je geen metalen stang van de dakconstructie boven je hoofd hebt is hoofdruimte zelfs wat beter met mijn 1.92 cm.
-Stoelen: ND veel fijner, zachter en toch meer steun dan in NC, zeker op langere ritten zit dit echt beter.
-Geen dashboardkastje of vaste bekerhouders: niet onoverkomelijk, maar die losse bekerhouders zijn wel beetje kneuterige oplossing. Het vakje in de middenconsole is ook duidelijk kleiner, daar past net een zonnebril in, in NC was dat ook te gebruiken voor bekerhouders qua formaat.
-Veel stiller. Bij 100km 2500 toeren in 6 ipv de krap 3000 van de NC in 5. Dit maakt echt veel uit, en sowieso vind ik dat er minder wind en bandengeluid is. Voor mij een van de belangrijkste verbeteringen dit!
-Flink zuiniger. Verbruik na 500 km is 1 op 16,2 met een voor mij denk ik representatieve mix van stad en snelweg. Met de NC tankte ik altijd 98 en reed ik ongeveer 1 op 12,5 (en dus zelden harder dan 120)
-De NC had navi met touchscreen, het MZD Connect infotainment is uiteraard uitgebreider etc, maar vooral is bediening via de iDrive-achtige knop icm het scherm bovenop echt veel fijner dan alleen het laag geplaatste touchscreen van de NC. Je kunt het vrijwel gelijk blind bedienen en je houdt je ogen meer op de weg. Een verademing in vergelijking met alle rijdende iPads en Stellantis-producten.
-BLIS en Lane Departure Warning: stiekem toch best fijn om te hebben. Zeker BLIS, de lane departure trilt/zoemt als je over de lijn gaat maar doet gelukkig zelf geen stuuringrepen.
-Cruise control had de NC niet, maar is natuurlijk wel fijn om te hebben. Helpt ook bij verbruik.
-Stereo: allebei goed. De NC had naar mijn mening een wat warmer geluid, maar de ND klinkt ook erg goed, ipv speakers onder de wind deflector heb ik nu Bose speakers in de hoofdsteunen. Door lager geluidsniveau aan boord is het ook met lager volume prettig om naar te luisteren, ze raken niet snel overstemd door rijgeluid.
-Stuur: in de ND is het stuur me te dun, ik had het bij de NC opnieuw laten bekleden vanwege slijtage. Hier is nog geen slijtage zichtbaar, maar als ik het me goed herinner was ook het originele stuur van de NC al wel wat dikker dan bij de ND.
-Velgen: de originele 17 inch gunmetal velgen staan erg goed, de NC had 16 inch.

Qua rijden is het vergelijk met een aangepaste NC natuurlijk niet altijd even eerlijk of makkelijk, maar een stock ND is in ieder geval wel gegarandeerd een enorme verademing tov welke andere moderne auto dan ook. Heerlijk hoe licht, direct en speels alles gaat en met veel gevoel. De 2.0 van de ND is een ander blok dan de 2.0 uit de NC, maar ze leveren wel allebei 160pk. De ND is echter zo’n 100kg lichter, dus het voelt wel nóg soepeler. De sprint is ook wat sneller, maar dat vind ik niet het belangrijkste argument bij een MX5. De zesbak schakelt superfijn, af en toe moet ik nog wat wennen (van vijf naar zes schakel ik soms naar vier) maar dat gaat gauw genoeg. Gevoel van koppeling en pookknop is ook heel goed. De motor klinkt niet zo bijzonder, het is tenslotte ook geen zes in lijn. Ik ga me nog wel verdiepen in open lucht filter mogelijkheden voor de ND, ik vond dat bij de NC echt veel toevoegen en passen bij het lineaire atmosferische karakter. Dan ‘beloont’ de motor je veel meer bij wat meer gas. De NC heeft hydraulische stuurbekrachtiging, de ND elektronische. Ik vond de NC iets meer gevoel hebben, maar dat ligt meer aan de schroefset en banden (de ND staat op Bridgestone Potenza’s) Nog steeds is de ND een ontzettend leuke pure auto om mee te rijden. Wel een groot pluspunt tov mijn NC wat je echt wel voelt: de 2.0 GTM ND heeft standaard een sperdifferentieel, dat had mijn specifieke NC niet.

Voor nu ben ik heel blij met de auto en is het voor mij een ideale combinatie van lage gebruikslasten, moderne betrouwbare techniek en toch zo veel mogelijk puur rijplezier. Je zou het niet verwachten, maar voor mij is een ND dus eigenlijk een hele rationele en verantwoorde keuze… Maar gelukkig een die niet ten koste van rijplezier en beleving gaat. Heb ik nog - of misschien, al - plannen met de auto?
Ik denk dat ik het onderstel zo laat, aan de ene kant zou ik er heel graag gelijk weer een ST-X schroefset onder laten zetten omdat ik weet hoeveel dat doet voor wegligging en gevoel, een klein beetje verlaging staat de ND ook goed. Maar het is ook prettig om niet meer voor elke drempel enorm af te hoeven remmen of bang te zijn dat je de bodem aantikt. Het stuurwiel laat ik wel opnieuw bekleden en wat dikker maken als het nodig is qua slijtage, maar dat zal de komende jaren nog niet het geval zijn. Een open lucht filter komt er wat mij betreft nog wel een keer op, ik moet me even in de mogelijkheden verdiepen. Ook wil ik nog wel een keer Carplay en een achteruitrijdcamera laten inbouwen, het is handig om die twee tegelijkertijd te laten doen. Carplay hoeft niet voor de navigatie want ik vind de Mazda navigatie goed, maar Spotify vanuit MZD Connect bedienen zou wel fijn zijn. Camera is dan relatief goedkoop om gelijk ook te laten doen en leuk om te hebben. Wel nog een kleine irritatie: ik vind het volume van de parkeersensoren veel te hard, en de piep bij in z’n achteruit schakelen had van mij ook niet gehoeven. Ik zie wel hoe ik het volume van andere veiligheidssystemen kan aanpassen, maar ik heb nog niet gevonden of ik ook het volume van de parkeersensoren kan instellen.

De komende tijd is het gewoon een kwestie van lekker kilometers maken om de auto nog beter te leren kennen, en ik zal de review blijven updaten.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.