AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017) #2

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 160 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf29.000 km
KM-stand laatst35.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Is een Miata "Always The Answer?

  • 34.000 km

Ik stond in FEB/2020 dicht bij een deal / inruil van mijn MX-5 NC 1.8 Niseko op een MX-5 ND Soul Red 2.0 Sport Recaro met een fantastisch mooi Alcantara interieur. Letterlijk 2 weken later sloeg Corona toe, was er tijdelijke werkloosheid / een stuk werkonzekerheid etc en ging de inruil niet door.

Ik had na 6+ jaar tevreden met een NC rondrijden (review staat op deze site) enkele wensen / eisen voor mijn ideale ND: 2.0 motor (die heeft het LSD wat de 1.5 niet heeft), Recaro uitvoering met Bilstein ophanging - leder / alcantara zetels EN geen RF. Dat is een soort Targa MX-5, knap, mee proefgereden maar totaal mijn ding niet. Vooral dat tweede bleek een issue, Mobile.de letterlijk een jaar opgevolgd en de Sport Recaro versies maakten maar 1,5 % van het totale MX-5 aanbod uit. Soul Red was intussen een no go voor mij wegens wel mooi maar te opvallend, maar bij het zoeken naar spelden in een hooiberg moet je al eens compromissen sluiten... Ik was eigenlijk al bereid om een Soul Red of een Machine Grey te kopen en die te laten wrappen in Reflex Blue of Eternal Blue.

MAAR : op een lentedag in 2021 ’s avonds nog eens een rondje "Recaro zoeken" gedaan en daar was ie -> bij mijn MX-5 specialist uit het Vlaamse Zottegem (no joke, dat dorp heet nu eenmaal zo ) een 2017 ND Recaro met 29.000 km; 1ste eigenaar / tip top onderhouden zwart metallic / zwarte kap / zwarte wielen, een ietwat sinister uitziende maar ook onopvallende cabrio dus -> de auto stond nog niet eens volledig online – de garage was de foto’s nog aan het uploaden - maar letterlijk binnen de 10' via WhatsApp verkocht (aan mij dus). En ik besef dat dat onnozel klinkt om zo een auto te kopen en nee ik ben geen rijke YouTuber-er, maar zo ging het. Mijn huidige daily daar ook trouwens ongezien gekocht. Er waren meerdere gegadigden voor de MX-5 in no time, dus direct een aanbetaling gedaan & bevestiging gekregen dat hij voor mij is. De auto stond dus maximum 15’ online!
De NC Niseko heb ik ingeruild bij deze garage waar ik hem ook heb gekocht in 2015. Faire inruilprijs gekregen die neerkwam op een afschrijving van minder dan 600€/jaar wat ik erg netjes vind. Moest ik die nu anno 2023 inruilen was de inschrijving wellicht 0€ geweest, maar achteraf etc etc. Veel rijplezier mee beleefd, zero problemen en dus samengevat een goede koop aan gehad als eerste roadster! Als laatste rit met de Niseko volledig binnendoor gereden richting de Vlaamse Ardennen waar de garage gevestigd is en dezelfde terugweg met de ND gedaan weliswaar met wat ommetjes.
En dan, hoe bevalt een ND? Zoals bij mijn andere reviews leg ik er de tests uit de autotijdschriften naast.

Pluspunten
Motor : de prestaties zijn bovengemiddeld vlot, inhalen op een klein baantje is een feest. Het is uiteraard geen EV met supersonische sprinttijden, maar omdat de auto en licht en laag is en supergoed aan het gas hangt, geeft dat een indruk van acceleratie en snelheid zonder dat je gek doet op de openbare weg. Er zit trouwens een sound resonator in dat inlaatgeluid versterkt, een beetje een onnozel idee van Mazda wat mij betreft. Ook de uitlaat is ondanks 100% standaard niet van de stilste.
Wegligging: een ND rijdt met goede banden als een droom op goed wegdek. De motor zit achter de vooras in de lengterichting, je zit net niet op de achteras en je hebt bij bochten het gevoel dat de auto rond zijn as draait ipv achter de voorwielen aanhobbelt. Het is moeilijk te omschrijven hoe dat voelt. Dit alleen al is de moeite waard om een upgrade van NC naar ND te overwegen. Maar, opgelet, een 2.0 met deze setup kan verraderlijk brutaal uit de hoek komen en dat had de goedmoedige NC totaal niet : stuur goed vasthouden, gas intrappen, insturen, achterkant komt om, tegensturen, een beetje spektakel en kinderspel. Niet met een ND . Echt niet, die blaft niet enkel maar bijt ook. Op slecht wegdek is het ook een ander verhaal. Ik woon in BE met zijn gerenommeerde slechte wegen, vaak denk ik echt, ai lekke band. Qua comfort is het dus geen aanrader.
Cabriokap : qua bediening weer net iets beter/makkelijker dan de NC, maar dat is geen verrassing gezien de expertise van Mazda op dat vlak. Het onderhoud van de drain holes (afwatering) is dan weer een stuk minder.
Het leer/alcantara Recaro interieur : some love it, some hate it maar ik ben een fan. Het ziet er niet enkel fantastisch uit, het zit met mijn doorsnee postuur navenant. Het is wel erg laag om in te stappen…
Tech : de ND heeft zowat alle tech die Mazda in 2017 te bieden had voor de compactere modellen. Apple CP / dimmende spiegels / alles LED / DAB / Bose met speakers in de hoofdsteunen / Blind Spot monitoring / keyless entry. Wat ik mis op dat vlak is stuurverwarming, zetelventilatie en adaptive CC.

Twijfelpunten
De Mazda versnellingsbakken : bejubeld door velen, vervloekt door anderen & blijkbaar zijn er ook issues mbt betrouwbaarheid lees ik her en der. Ik vind het OK maar niet geweldig, mijn vorige MX-5 had 4x meer kilometers maar schakelde gewoon beter. Niet als in sneller want dat doet deze wel goed, maar met meer gevoel en minder “nukkig”, vooral in eerste. In het begin dacht ik daar anders over maar nu niet meer. Koppeling is een ander verhaal, veel meer gevoel dan het flimsy van de NC.
Ergonomie : na 8 jaar Mazda wen ik er maar niet aan. Mijn voormalige BMW (2013) en Volvo (2018) deden dit naar mijn gevoel meer intuïtief naar bediening. Ook de betutteling dat je het touch screen niet kan bedienen tijdens het rijden is en blijft een doorn in het oog.

Minpunten
Ergonomie (1) : de laatste MX-5 generatie is gekrompen en lichter geworden dan zijn voorganger en dat merk je bij het instappen zonder zelfs een meter gereden te hebben. De cockpit is echt klein om niet te zeggen benepen, zo zijn er geen opbergvakjes in de deuren, geen handschoenkastje voor de papieren om maar iets te noemen en zit je als passagier niet alleen scheef door de transmissie die in het interieur komt en de Bose subwoofer die daar ook nog zit, maar gewoon echt beroerd. Een NC is veel beter op dat vlak.
Ergonomie (2) : ook snel iets achter de zetels leggen qua jas, paraplu etc lukt niet meer. En de inhoud van de koffer is vrij OK voor het segment met 130L, maar de vorm is een pak minder praktisch dan de vorige generatie.
De demping : het Bilstein onderstel stuurt snaarstrak op goed wegdek maar qua comfort en schokken is het soms echt letterlijk auw auw auw. Weinig subtiel en naar mijn mening te hard afgesteld.
De prijs : dit is een subjectief gegeven, er zijn nog amper tot geen betaalbare nieuwe of recente cabrios, enkel de ‘dure’ merken investeren er nog in jammer genoeg. Ik heb mijn auto ongeveer 5K minder duur kunnen kopen dan wat die nu waard is, hoe bizar dat ook mag klinken.
De interieurkwaliteit : het zit allemaal deftig in elkaar, niks rammelt, kraakt, knarst of piept maar de afwerking is echt een heel pak minder dan de vorige generatie. Goedkope kunststof, leer van mindere kwaliteit, echt jammer.

Praktisch
Onderhoud doe ik zelf met onderdelen van IL (Duitse Mazda webshop, al jaren erg tevreden over, wel dure verzendkosten!), het benzineverbruik is rond de 7L ongeveer, geen olie of KVS verbruik merkbaar.

Conclusie : ik ben blij met de upgrade, maar een NC is voor wie een fijne RWD roadster zoekt die niet per sé praktisch moet zijn ook een echte aanrader. Ze worden helaas fors geprijsd. Met een wat ruimer budget : ND, voor mij geen twijfels. Nog een heel stuk ruimer budget (helaas…) : Z4 / 718 / F-Type. Een mens moet nog dromen hebben haha.

Zelf een onderhoudsbeurt geven

  • 35.500 km

Zo, de ND is nu iets meer dan 2 jaar in bezit dus tijd voor een oliewissel - net zoals bij mijn NC doe ik dit maar om de 2 jaar omdat ie weinig kms maakt of koudstarts heeft.

Wat kost zoiets bij de dealer voor een ND (dit is de zgn. "servicebeurt 3")? -> 266€ (in BE!), zonder de ruitenwissers. Bij IL Motorsport waar ik al jaar en dag tevreden klant ben een ND onderhoudspakket besteld en dat was inclusief levering een goede 140€ incl. een setje goede ruitenwissers.
Maar wat zit daarin dan, nou ja die ruitenwissers dus, 5L Skyactiv X 0W20 olie + aftapring, oliefilter en een luchtfilter. alles origineel Mazda. Er zat 0W20 in het blok volgens de sticker in de deur, maar 5W30 kan volgens mijn garage ook; echter als zelfsleutelaar doe ik het liever volgens het boekje en documenteer ik de werkzaamheden ifv ooit doorverkopen. Die olie is trouwens Mobil One in een Mazda doosje gegoten ;-)

Er waren meevallers en tegenvallers, de bodemplaat (10 vijzen als ik me goed herinner) waren vastgezet met Loctite dus dat was even sukkelen. En dat voor een flutplaatje van niks qua gewicht, sjonge jonge, Deutsche Gründlichkeit zeker? Dan nog een klein plaatje weg (2 vijzen) en dan zie je de aftapplug en het filter. Plug zat ook muur- en muurvast maar het filter - veel logischer geplaatst dan bij een NC - kwam zonder morren los. Broodje gaan halen en de motor laten uitlekken en nadien alles weer in de omgekeerde volgorde gemonteerd.
In totaal ging er 4L in (Mazda schrijft voor 4,2L) dus dat hou ik even in de gaten. Het is echt olie die zo vloeibaar is als water, echt maf.

Luchtfilter is een makkie, 2 clips losmaken het oude eruit schuiven en het nieuwe erin. Maar het filter zelf en de luchtfilterbak zagen er nog perfect uit dus laten zitten. Idem ruitenwissers, auto rijdt nooit in de regen en staat zelden in de volle zon.

Volgend jaar doe ik remvloeistofwissel en ga de bodem eens grondig inspecteren op wat vliegroest etc. Ik heb een paar foto's opgeladen van het klusje. Let ook even op hoe mooi dat onderstel achter ontworpen is met de gele Bilsteins.

Als het tzt nodig is, is er 1 klusje waarvoor ik WEL naar de garage ga nl. het interieurfilter. Trim beginnen losmaken zowel onder de motorkap als in het interieur (dorpel, A-stijl etc) daar begin ikzelf niet aan want dat loopt niet goed af. Gewoon een slecht ontwerp voor een vervangingsonderdeel, bij onze CX-3 is dat in 2 minuten geklaard.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren