Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 6.100 km |
KM-stand laatst | 0 km |
wat een pret !!
De afgelopen 40 jaar legde ik bijna 2.000.000 km’s af in diverse auto’s, waaronder voornamelijk Volvo, Mercedes (klopt m’n hart altijd iets sneller van), Honda, BMW en Audi. Met de laatste 2 merken en hun dealerorganisatie had ik teleurstellende ervaringen.
In de aanloop naar m’n pensioen werd de fun factor belangrijker en schafte ik in 2016 een Mazda MX5 NC 1,8 uit 2008 aan. Verlaagd sportonderstel, donkergrijs, donkere vegen, airco, sportuitlaat, wat een ontzettend fijne en mooie auto; de toon was gezet.
Zomer 2017 m’n huidige MX 5 ND 2,0 GT-M aangeschaft; een demo uit 2017. Hoewel parelmoerwit m’n voorkeur heeft, is het soul red beslist ook erg fraai voor dit model. Met name gekozen voor een ND vanwege het hogere comfort t.o.v. de NC, stoelverwarming, GPS en de overige GT-M-opties; het is onze hoofd- en reisauto. De ND-lijnen maken deze auto tot een echte beauty, hoewel de NC het qua looks bij mij toch net wint, een mooie èn stoere roadster.
Mijn enige bezwaar tegen de geweldige en onverwoestbare Honda Accords die ik had, was het karakter van de (benzine)motoren, om lekker vooruit te komen moet je veel toeren maken en daar houd ik nou net niet van. Daarom koos ik bij de MX5 voor de 2,0 liter met 160 pk en een veel rustiger, soepeler motorkarakter dan de 1,5. Na een jaar liet ik, vanaf de katalysator, een Vortex-uitlaat monteren, die de motor nog soepeler maakt en ook het gebruik met zo’n 3-4% terugbrengt. De motorrespons is wat agieler en Vortex claimt ca 10% vermogens( en koppel-)toename bij een net wat zwaarder geluid.
Ik heb het idee dat deze uitlaat hetzelfde aan de auto heeft toegevoegd als wat er over de nieuwe 2,0 (180 pk) zo wordt geroemd.
Het rijden in de MX5 maakt me elke keer weer zo blij als een klein joch, wat een raffinement, degelijkheid en wat een perfectie straalt die auto in alles uit.
De MX5 gaat als een strijkijzer door bochten en over rotondes, heeft altijd voldoende reserve om door te accelereren en kan gereden worden als een oud wijf of als een bezetene, hij doet op een prettig communicatieve manier precies wat je wilt. Dat het stuur bij rechtuit en ca 140 km/u ietwat vaag aanvoelt neem ik graag voor lief, zal wel met de de electrische servo te maken hebben. Onze vacantie in Engeland, met alleen maar bochtige en onvoorspelbare wegen, gaf me het idee dat deze auto echt voor zo’n land ontwikkeld is, heerlijk.
De pook schakelt voorbeeldig op en terug, kort en met gevoel; wel zijn 6 versnellingen er m.i. 1 te veel en ik ga dan ook regelmatig van de gewillige 3rde naar de dito 5de. De carrosserie is prachtig stijf en niets rammelt of kraakt, erg knap.
Het overall-verbruik zit op zo’n 1:14, motor en kachel worden snel warm, de stoelen zitten, ook tijdens langere ritten, voorbeeldig en belangrijke instrumenten zitten ergonomisch logisch geplaatst.
De centrale bedieningsknop voor navi, tel en geluid maakt de mijns inziens gevaarlijke touch screen bediening overbodig. De zelfdimmende ledkoplampen zijn magnifique.
De telefoonspeakers in de hoofdsteun voldoen erg goed, dus ook open rijdend. De kap open en dicht vanaf de bestuurdersstoel is een fluitje van een cent en altijd raak.
Minpuntjes zijn er toch ook wel, de DAB-radio valt regelmatig even uit, vooral ook in koude toestand bij het inschakelen van andere electrische componenten (ruitenwissers, achterruitverwarming). Dit ervaren we overigens ook bij onze inmiddels aangeschafte 2e auto een Mazda 2 GT-M Luxury aut.
De GPS-navigatie schoot met name in Engeland nogal eens tekort en bracht ons regelmatig op weggetjes waar zelfs een trekpaard nog onzeker van zou worden.
In de 3e versnelling giert de aandrijflijn lichtelijk. Dit deed hij al bij overname van de dealer, is niet erger geworden en heeft niets met versnellingsbak of differentieel te maken, eerder met de spelingvrije/-arme aandrijflijn. Eigenlijk vind ik het wel een lekker geluid, maar de nieuwe uitlaat overstemt dit nu zo goed als helemaal. Ik mis wel dat de deuren niet in het slot springen bij wegrijden, dit is ook niet in te stellen.
Bij rijden met de kap los en felle zon zijn de klokken niet af te lezen, die hadden m.i. witte wijzerplaten moeten hebben.
Onlangs was ik voor een terugroepactie (E-loop) bij de dealer. Bij vertrek kreeg ik een bon voor de wasstraat, “ze wisten niet of ik de auto er wel doorheen wilde halen, anders hadden zij het zelf wel gedaan”. Dat vind ik nou nog eens een klantgericht optreden, ik denk kenmerkend voor een ‘klein’ merk.
In Engeland zat ik eens achter het stuur van een Bentley Continental GT en had daarbij het idee dat alles daarvan optimaal is afgestemd op de bestuurder, zo is het bedoeld. Laat ik nou voor heel wat centen minder dat gevoel ook bij m’n MX5 hebben…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda MX-5 2.0 SkyActiv-G 160 GT-M | Navi, Cruise, Stoelverw, Carplay/Android, DAB | NAP |
- 2016
- 89.143 km

Mazda MX-5 RF 2.0 SkyActiv-G GT-M automaat met achteruitrijcamera, Apple Carplay en all-weather banden : dealer onderhouden
- 2018
- 67.176 km

Mazda MX-5 RF 2.0 SkyActiv-G 160pk | Cruise | Stoelver. | DAB | PDC A | 16"
- 2017
- 24.589 km