Mazda MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M (2015) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 SkyActiv-G 160 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 6.240 km |
KM-stand laatst | 69.000 km |
aankoop
- 6.240 km
AANKOOP
6.240 KM 1 JULI 2017
Dit is de Mazda MX 5 Sport Recaro die ikzelf heb ingevoerd uit Duitsland. Lang naar gezocht doch na 1.000 km nog geen spijt van, misschien alleen spijt dat ik hem niet vroeger kocht.
De auto is van de Duitse importeur geweest en deze heeft ervoor gezorgd dat het een full optie is. De Recaro zetels zijn wel een must als je zoals ik 1m96 lang bent. Gaat maar net ... gelukkig.
Het betreft een 2.0 ND (moet je echt doen die 2.0 - rijdt zoveel beter dan een 1.5).
Hoe rijdt de auto: super, redelijk strak omwille van de Bilstein ophanging maar o zo soepel. Je kan als je wil in 4de versnelling een haakse bocht nemen...en als het moet eens super doortrekken in de versnellingen. Het verbruik is ook mooi want zit meestal rond de 6 liter, op lange afstanden zelfs nog iets lager.
De afwerking vind ik mooi, zeker met de Recaro's.
De pluspunten:
- styling
- snelle doch zuinige auto, het fungehalte
- kwaliteit van de bluetooth, zelfs met de kap open
- snel te bedienen kap
De mindere punten:
- de ramen gaan niet automatisch naar boven als je de kap
hebt dichtgedaan
- geluidsniveau op de snelweg, maar daar koop je die auto
gewoon niet voor
- 2 persoons waardoor zoons soms wel eens bekvechten van
wie er mee mag
MOOI WEER GEZOCHT
12.000 KM 26 NOVEMBER 2017
Met pijn in het hart staat de auto sinds donderdag gestald. Toen nog lekker met open dak rondgereden maar het weer van nu laat dat niet meer toe.
Tot op heden echt geen spijt van de aankoop. Denk echt dat die auto, of pretmachine, nooit meer weg zal gaan...
MOOI WEER GEKREGEN
14.000 KM 24 APRIL 2018
Zelfs deze winter regelmatig gereden. Dak open, zetelverwarming op en rijden maar. Nog steeds een verbruik van rond de 6 liter benzine, soms iets minder, soms iets meer...
Plezier hoeft echt niet altijd duur te zijn.
WINTERSLAAP
20.000 KM 21 DECEMBER 2018
ondertussen staat zij sinds een week of 3 gestald. Het weer is echt te slecht om open te rijden. We hebben er dit jaar toch een aantal zeer leuke ritten in gemaakt. Ideaal tegen stress...
UIT WINTERSLAAP
20.500 KM 7 APRIL 2019
Deze winter zeer weinig gereden, operatie gehad in januari en zodoende 3 maanden geen auto rijden...
De vrouw heeft er enkele keren in gereden en ook zij is er weg van, net als mijn vader. Nog 2 weekjes en ik kan terug zelf aan het stuur....
CORONA
31.500 KM 5 JULI 2020
De laatste tijd, dus tijdens Covid 19 lockdown heb ik toch veel met de MX 5 gereden. Het goede weer en mijn essentiël verplaatsingen (heb blijkbaar een essentiëel beroep :-) ), gaven mij de plicht... om veel open te kunnen rijden. Nog steeds naar volle tevredenheid.
EEN BLIJVERTJE
37.800 KM 4 APRIL 2021
Ondertussen is zij al weer een tijdje uit winterslaap. Ja, deze wordt enkel gebruikt als ik kan vertrekken met de kap open, ook wel in de winter doch niet als er pas is gestrooid. Ik wil hier nog jaren van genieten. Regen ziet de auto eigenlijk nooit, of het moest zijn dat wanneer we een weekendje weg zijn het zou gaan regenen.
HET MX 5 GEVOEL
41.000 KM 3 AUGUSTUS 2021
Laten we zeggen, ik wist vroeger niet dat het bestond maar het bestaat echt. Het MX 5 gevoel. Een handschoen zit niet beter dan deze auto. Ik stap elke keer met een smile in de auto... Net 6 jaar oud geworden, lijkt nog nieuw...
WINTERSLAAP
48.000 KM 25 NOVEMBER 2021
Met het slechtere weer staat de auto in de stalling. Moesten er nog mooie dagen, lees zon en + 7° aankomen, dan komt er een ritje om Covid te vergeten.... genieten....
60000 KM VOORBIJ
60.432 KM 29 DECEMBER 2022
nog steeds mijn "ideale" wagen. Zalig om te touren, en om te genieten. Tot binnenkort.
probleem
- 69.000 km
Probleem met de auto. Plots zonder enig voorteken begon de auto een hels lawaai te maken. Net alsof er een motor vol gas gaf.
Bleek mijn auto te zijn. Mazda pechdienst gebeld. Deze kwam en het eerste wat de pechverhelper vertelde was dat de MX 5 nooit in panne stond.... Ik wel dus. Tweede pechverhelper werd gebeld en deze verteld net hetzelfde... Volgens hem was het dubbelmassavliegwiel stuk... Ik vertelde hem dat er in deze auto geen dubbelmassavliegwiel zit... In garage bleek uiteindelijk de drukgroep van de koppeling stuk. Kosten inclusief nieuwe koppeling 1.200 euro. Spijtige zaak natuurlijk en tot op heden nog nooit meegemaakt met onze andere auto's, we hebben er al veel gehad met tellerstanden ver boven de 300.000 km, tot wel 500.000 km toe zelfs. De Japanse kwaliteit is dus toch niet altijd een feit....
Nog steeds in garage
- 69.000 km
Ondertussen blijkt niet de koppeling maar de versnellingsbak het probleem te zijn. Zowel van eerste, tweede als achteruitversnelling zijn er tanden afgebroken. Het vertrouwen in de Japanse kwaliteit zit momenteel heel ver weg……
hersteld
- 69.000 km
Eindelijk kan ik na het betalen van een mooi bedrag weer genieten van mijn MX 5. Raderwerk in de versnellingsbak vervangen. Mazda gaf niet thuis op mijn vraag of er een tussenkomst mogelijk was.
Betrouwbaarheid en gebruikskosten heb ik op 1 ster gezet. Technisch nog nooit zulke slechte auto gehad..... maar wat een plezier als ik instap.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda MX-5 Roadster Coupé 1.8 Silver Edition RIJKLAARPRIJS!
- 2015
- 79.563 km

Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 131 GT-M Nappa | NL auto | Volledig dealeronderhouden | Dodehoekdetector |
- 2018
- 41.485 km

Mazda MX-5 1.5 SkyActiv-G 131 TS+|Leder|Navi|Lane-Assist|1e Eigenaar|37.000km|Dealer Onderhouden
- 2017
- 37.150 km