Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019) #2

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)
Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)Mazda MX-5 SkyActiv-G 132 TS+ (2019)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 132 TS+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf156.900 km
KM-stand laatst171.000 km
Lezerswaardering: 91%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van motorfiets naar open sportplezier

  • 165.000 km

Zo. 45 jaar oud, auto- en autorijliefhebber, jarenlang abonnee geweest van AutoWeek en GTO, en vaak op het forum te vinden. Maar hier is dan toch pas mijn eerste review! Van mijn (bijna) eerste auto! Het kan verkeren 😉

Ik heb al van alles met vier wielen gereden, maar de afgelopen 22 jaar was mijn eigen voertuig altijd een motorfiets. In Peru een 250cc Yamaha, in Europa een TDM 900 en een Tiger 800 XCa. Met die laatste begon 4,5 jaar geleden ook een ander avontuur: we werden fulltime housesitters (en dus digital nomads, zoals dat tegenwoordig heet). Sindsdien wonen we in andermans huizen, oppassend op allerlei dieren en tuinen. Soms voor een paar weken, soms maanden – maar dus ook al heel lang geen eigen huis.

Maar nu dus wél een eigen auto! En als je gek bent op autorijden, en je auto moet het vrijheidsgevoel en de sportiviteit van je motorfiets evenaren, dan kom je natuurlijk al gauw bij de MX-5 uit. We hebben geen kinderen, en zijn al gewend aan het leven met weinig spullen. Officieel heeft de MX-5 zelfs minder liters bagageruimte dan ik had op de Tiger, maar in de praktijk vinden we dat we zwemmen in de ruimte, haha! Jaja, dat hoor je niet vaak in Miata-reviews op YouTube, hè?

Elke rit een feestje
Ik heb met deze auto nóg meer lol dan met de motorfietsen – wat een grip heeft dit ding! Ongelofelijk! En het dakje gaat natuurlijk bijna altijd open. Alleen bij harde regen, extreme hitte (boven de 32 graden ongeveer), of lange stukken snelweg boven de 110 km/u doen we 'm dicht. Heerlijk. We hebben verwarming! En airco! En we kunnen acht uur rijden zonder pijn in ons lijf! Tegelijkertijd kletsen én naar muziek luisteren! Gewoon in- en uitstappen zonder je hele garderobe aan te passen! Na zoveel jaren op de motor waarderen we dat soort zaken enorm. En die grapjes over “je moet een vriendin hebben die geen linkerbeen heeft” – ja, dat eerste pijnpunt op lange ritten herkennen we wel. Maar hé, achterop de motor kun je maar beter geen knieën hebben. Of een kont. Alles is relatief.

We genieten dus met volle teugen van onze Joop; vernoemd naar mijn opa die als enige in de familie van sportief rijden hield. Geen Opa Joop, maar Open Joop. Joop speelt graag in de bochten, maar draait z’n hand ook niet om voor rustig en zuinig tokkelen over binnenwegen, of even doorpakken op de snelweg met 140 km/u als het moet. Ja, het is een herriebak (ik heb zelfs wel eens met motoroordopjes gereden), maar alles is relatief. De lol die je ervoor terugkrijgt, is het compleet waard.

Niet perfect, maar precies goed
Joop komt uit 2019, heeft alles wat ik erop wilde (geen Bilsteins e.d., maar wél stoelverwarming, Android Auto en het Bose-audiosysteem) en gewoon lekker het 1.5-je. Dat wilde ik graag: ik verlangde terug naar de rijbeleving van mijn motor in Peru – een 250cc-tje helemaal uitwringen en je dan King of the Road voelen. En natuurlijk lekker zuinig. Hier op de Spaanse binnenwegen is het een feestje: precies genoeg geluid, een mooie balans tussen comfort en sportiviteit. Wel is hij leeg wat beweeglijk soms, maar ach – dat maakt het juist leuk. Elke rit naar de supermarkt is een feestje; zeker met een leuk bergpasje onderweg!

Is Joop perfect? Nee, zeker niet. Mijn budget was laag, en ik kocht hem met 156.900 km op de teller. Dus ja: krasjes, deukjes, putjes – allemaal aanwezig. Niet erg. Wel kwam ik er vrij snel achter dat hij niet in het originele Soul Red gespoten is. “Te veel bruin,” zei de Mazda-meneer toen ik hem vroeg naar het laklaagje dat tijdens het afspuiten van Saharazand ineens loskwam alsof het groentefolie was.

“Ik kan die bumper wel overspuiten, maar ik weet niet welke kleur dit is. Dus je blijft altijd verschil zien. Als het mijn auto was, zou ik ‘m weer helemaal in de originele kleur spuiten.” Ja, lekker makkelijk praten... Maar die €2.000 + btw heb ik nu even niet in m’n achterzak zitten. Mocht de bumper straks roze worden, praten we wel weer. Misschien stap ik ooit nog naar een Peugeot-garage voor dat mosterdgeel (van de 208) of hun mooie felblauw – er komt in elk geval een kleur op die er normaal niet op zit!

Die speciale boxjes in de hoofdsteunen van het Bose-systeem… ik weet het nog niet. Voor inkomende gesprekken prima, maar als ik er muziek uit wil horen moet ik de Fade zo ver naar achteren zetten dat ik voorin bijna niets meer hoor. Beetje jammer. Bovendien worden die instellingen steeds gereset. Herkenbaar voor anderen?

De USB-poort voor Android Auto sluit ook niet goed meer aan. Bij hobbels valt de verbinding soms even weg, maar hopelijk verhelp ik dat binnenkort met een nieuw kabeltje en wat gefriemel. Soms springt ook het volume ineens op nul – gelukkig gebeurt dat niet te vaak. En ja, je moet Android Auto laten verbinden vóór je de achteruit inschakelt, dat had ik gelezen... Maar daar valt mee te leven.

Stoer bakkie met verrassende skills
Maar goed – het kapje is ondanks de slijtageplekken 100% waterdicht, hij werd afgeleverd met een beurt en de APK (enkele dagen geleden) was keurig. Alles werkt verder eigenlijk gewoon perfect!

Ik heb er inmiddels alweer 7.500 km op zitten, inclusief een heen-en-weertje naar Nederland vanuit de regio Valencia. En: de auto klopt gewoon. Vrienden en vriendinnen hebben er hun eerste sportwagen-ervaring mee gehad – geweldig om te kunnen delen! De auto maakt je vrolijk, laat je genieten van al het moois om je heen. Net als met de motor voel je je één met je omgeving. Mensen reageren ook superpositief: bij de supermarkt, op straat, duimpjes uit het raam, foto’s maken – zo leuk 😊

Oh ja! Ons huidige oppashuis (bijna heel 2025 zitten we in de regio Valencia) heeft geen MX-5-vriendelijke oprit: onverhard, hobbelig, steil, en bij regen verandert het in een modderboel. Toch glibbert Joop er vrolijk overheen. Corolla’s, C1’tjes en BMW’s schampen hun bumpers, maar de MX-5 niet. Ook gasflessen, jerrycans benzine en meerdere 15-kilo zakken hondenvoer + boodschappen vervoert hij alsof hij een pickup truck is, haha! De zakken hondenpoep gaan achter óp de klep – bah bah 😉 Maar verder: echt een stoer bakkie, ook tussen de boeren-Berlingo’s!

Het avontuur dat we met de motor hadden is niet hetzelfde, en het is iets minder “stoer” om te zeggen dat je een jaar aan spullen in je auto meeneemt in plaats van in drie motorkoffers. Maar voor ons is dit de beste upgrade die we ons konden wensen.

Voor het kleine jongetje in mij – dat op z’n twaalfde verliefd werd op auto’s en een abonnement op AutoWeek kreeg – is het nog steeds een droom die uitkomt. Elke rit is een feestje, een therapie, een bevestiging dat het leven mooi is. Ik hoop nog heel lang door te dansen met Joop, en kijk uit naar alle reizen die nog komen gaan! Deze zomer o.a. Italië, Zwitserland en Frankrijk, voordat we weer terugkeren naar Spanje.

Bedankt voor het lezen!

Oh ja – ik ben benieuwd wie als eerste spot wat er niet origineel af-fabriek is (behalve die Joop-sticker achterop natuurlijk 😉).

Tussentijdse update

  • 171.000 km

Laatst reed ik een paar keer in een nieuwe Audi Q7; reizen van een uur of twee door Frankrijk, zeker ook veel smalle binnenweggetjes (MX-5 weggetjes!), dus de auto aardig goed leren kennen. Ik realiseerde me weer goed dat moderne auto's (en grote SUV’s al helemaal natuurlijk) je steeds verder weghalen van het eigenlijke auto rijden. Alle informatie die je zelf tot je kan nemen wordt weggefilterd, en vervangen door continue piepjes, boodschappen op beeldschermen en andere fake dingen. Sportstanden die je SUV directer en strakker maken; het wérkt wel, maar het blijft fake, het voelt nog steeds niet natuurlijk.

Terug in (Open) Joop denk ik steeds weer; dit is precies goed. Wat een heerlijke auto blijft het toch!! Natuurlijk, het onderstel, de besturing, de grip, de informatie die je van je auto krijgt; het klópt gewoon! Er zit ook precies de juiste technologie in: Android Auto, gewone cruise control, gewone airco met draaiknoppen, verwarmde stoelen; zaken waar ik van geniet tijdens mijn lange (en korte) reizen. De automatische ruitenwissers en verlichting zijn zelfs best luxe en hadden niet persé gehoeven, maar het werkt vrijwel altijd goed en stoort zelden. Die lampen zijn overigens geweldig op donkere, bochtige wegen! Technologie die je helpt. De Lane Departure Warning zit erop en is vreselijk irritant; maar die zet je uit en blijft dan ook altijd uit. Precies goed dus, echt een perfect pretpakket deze auto. Ik ben nog steeds verliefd.

In de Spaanse zomer heb ik gemerkt dat je, net als andersom in de winter met een warm bad, ook een koud bad kunt creëren terwijl je open rijdt, met de airco. Eerst vond ik het maar stom, airco aan met open dak; maar als je het andersom met de verwarming ook doet; en je met het dak dicht de airco toch ook aan hebt; waarom eigenlijk niet? Ik doe het alleen bij langzaam rijden in de volle zon, boven de 32 graden, en het is heerlijk. Zijraampjes omhoog en de koude lucht blijft lekker hangen. Als je snel moet (wilt) inhalen; gaat ‘ie even uit want het kost wel wat pk’tjes…

6.000km na mijn eerste review en zo’n 14.000 totale kms dit eerste jaar in de MX-5; zijn er nog klachten?
Moah, niet echt.
De besturing is soms wat plakkerig rond de middenstand; alleen op snelwegen en lang niet altijd. Geen idee wat het is, maar wel irritant (en misschien potentieel gevaarlijk?); dus daar ga ik nog naar laten kijken.
En het geluid van het knipperlicht (verklikker, dat je hem aan hebt staan) is veel te zacht voor een open auto; hij staat al op het hoogst instelbare volume. Het gebeurt me nog geregeld dat ‘ie niet uitspringt en dat ik te lang doorrij met mijn knipperlicht nog aan. Één keer iemand daar hard mee laten schrikken; ik ging rechtdoor op de rotonde maar hij dacht natuurlijk dat ik rechtsaf ging; ging gelukkig net goed! Dus als iemand een tip heeft; want het lampje op het dashboard zie je ook niet zo makkelijk in de volle zon.

Maar goed; dit is natuurlijk gezeur in vergelijking met hoe enorm veel pret deze auto mij nog steeds geeft; echt therapeutisch soms! Mijn vriendin is er als passagier ook nog steeds heel blij mee, al benoemt ze wel dat het handig is dat ze zo lenig is 😉 Ze zit geregeld in kleermakerszit naast me op lange reizen en vergeet zo even de beperkte beenruimte vóór de stoel. Mooi, want daar staat de snacktas. Of de boodschappentas. Of allebei!

Oh ja, de ramen.
Ze gaan met één druk op de knop omlaag, maar niet automatisch omhoog. Een vriend opperde dat dat misschien komt doordat ze dan een sensor in zouden moeten bouwen zodat er geen vingers tussen blijven zitten, en dat dat om gewichtsredenen misschien niet gedaan is. Jammer, maar niet onoverkomelijk.
Ik vond het eerst ook onhandig dat de ramen niet terug omhoog gedaan kunnen worden als je de motor al uit hebt gezet (en het kapje nog even sluit), maar heb nu gemerkt dat zo lang je de koppeling maar ingedrukt houdt; je na het dichtklappen van de kap, de ramen nog omhoog kunt doen! Superhandig, want zeker in een parkeergarage oid wil je die motor liefst z.s.m. uit.

Android Auto haperingen zijn ook grotendeels opgelost met een nieuw 90-graden kabeltje. Daardoor drukt de plug minder naar beneden (en het is ook lekker opgeruimd) waardoor dat contact niet stoort. Probleem opgelost.

Van de winter rij ik ermee naar Nederland (onder het motto, waarom niet) en breng ik ‘m naar de jongens in Hattem van de MX-5 specialist. Iemand ervaringen? Zien er echt leuk uit. Dan laat ik hun de auto nog even goed doorlichten, want in Spanje heb ik er niet echt vertrouwen in, toch een minder perfectionistische cultuur zeker ook als het op auto’s aankomt. Dan krijgt ‘ie een goede beurt, nieuwe bandjes & uitlijning, kunnen ze naar die besturing kijken en als er niks geks uit de keuring komt, krijgt ‘ie ook een chiptune voor ong. 15pk en Nm extra. Kan ik de airco voor de volgende inhaalactie gewoon aan laten staan :-D

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (23)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.