Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 TS+ (2017)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | MX-5 SkyActiv-G 131 TS+ |
|---|---|
| Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 2017 |
| Jaar van aanschaf | 2025 |
| KM-stand bij aanschaf | 81.500 km |
| KM-stand laatst | 82.000 km |
Zoektocht en aanschaf
- 82.000 km
Nadat ik in het verleden al tweemaal een oldtimer aanschafte als hobbywagen, besloot ik vorig jaar om die hobby aan de kant te zetten. Hoewel beide klassiekers (respectievelijk een Volvo Amazon uit '69 en een Mercedes W114 Coupé uit '73) een speciale plek in mijn autohart veroverden, waren de tijd en de kosten die erin kropen om die wagens in perfecte staat te houden niet meer rechtevenredig met het genot dat ik er nog van had. Een volgende hobbywagen zou dus minstens een youngtimer of gewoon iets hedendaags moeten zijn, en dan het liefst een cabrio met een hoog fun-gehalte. Het budget stelde ik vast op maximaal €20.000.
Met die criteria in gedachten was een shortlist snel gemaakt, waarbij de Audi TT (laatste generatie te duur), Fiat 124 Spider (mindere turbomotor) en Abarth 124 Spider (belachelijk duur) vrijwel meteen afvielen. Bleven over: de Mazda MX-5 (NC & ND) en BMW Z4 (E89). Die laatste sprak me vooral aan omwille van de grotere interieurruimte en bredere algemene bruikbaarheid dankzij het metalen dak. Toch voelde ik aan alles dat de Mazda MX-5 de meest logische keuze was voor de criteria en het budget dat ik voor ogen had. Toen ik vorige maand een rood ND-model uit 2017 online zag komen met 81.000 km op de teller en een vraagprijs van nog geen €16.000, kon ik het bijgevolg niet laten om eens te gaan kijken...
... en dan weet je eigenlijk al dat je gaat toehappen als de wagen er correct uitziet en de testrit een glimlach op je gezicht tovert. De MX-5 in kwestie werd verkocht door een particulier die de praktische mogelijkheden van de wagen wat had overschat als daily driver. Uiteindelijk kon ik de auto meenemen voor €15.500, inclusief nog enkele maanden garantie bij de garage waar de vorige eigenaar hem had aangeschaft. Een prachtige deal lijkt me, aangezien vergelijkbare wagens online minstens €2.000 meer kosten. Zo betaalde de vorige eigenaar amper een jaar geleden nog €17.900 voor de wagen.
Het betreft dus een relatief vroege MX-5 ND uit 2017, met intussen 82.000 km op de teller. De wagen is voorzien van de 1.5L met 131 PK die volgens mij het best matcht met het karakter van de MX-5. De motor pikt lekker vlot op, klimt heerlijk in de toeren en produceert een aangename soundtrack. Dat de 2.0L versie nóg meer sensatie kan brengen, geloof ik graag, maar het is simpelweg niet nodig in deze auto. In tegenstelling tot de meeste wagens vandaag de dag lijk je in zo'n MX-5 altijd veel sneller te rijden dan daadwerkelijk het geval is. En bovendien zorgt de 1.5L er in ons Belgische systeem voor dat de belasting op inschrijving en de jaarlijkse wegenbelasting relatief beperkt is, wat toch ook mooi meegenomen is voor een hobbywagen die je niet zo vaak gebruikt.
Qua exterieur zocht ik steevast naar MX-5's met een contrasterend aspect: ofwel een felle buitenkleur in combinatie met het (saaie) donkere interieur, ofwel een neutralere buitenkleur met het beige interieur dat je bijvoorbeeld terugvindt bij de Sakura-versies. Het is uiteindelijk dat eerste scenario geworden, met een Soul Red buitenkleur in combinatie met het zwarte lederen interieur. Mooi meegenomen vind ik dat de standaard rode stiksels in het interieur prima passen bij de lakkleur, iets wat ik met andere exterieurkleuren altijd vreemder vond. En zoals het een vroege ND-versie betaamt, is ook deze wagen nog voorzien van de zwarte buitenspiegels en de donkere velgen. De combinatie van dit alles zorgt in mijn ogen toch voor een geslaagd totaalplaatje.
De eerste ritjes, hoewel nog niet zo talrijk in deze wintermaanden, verliepen alvast heel aangenaam. Hoewel ik nog niet zo lang geleden een Puma ST reed als daily driver, vind ik dat de handbak in deze MX-5 nog net wel een trapje hoger staat qua nauwkeurigheid en gevoel. Schakelen en bochtjes nemen is een waar feest, met dus als perfecte begeleiding de leuke brom van de 1.5 viercilinder. Ook qua comfort scoort de auto verrassend goed; ondanks de scherpte van zijn chassis en besturing word je zeker niet door elkaar geschud en weet hij oneffenheden goed weg te werken. De 16 inch velgen en de standaard ophanging van de 1.5 versie helpen daar mogelijk ook aan.
Na de aanschaf van de auto kon ik het niet laten om al enkele zaken aan te pakken; zo bestelde ik nieuwe originele interieurmatten en plaatste ik ook de originele aluminium dorpelbeschermers, wat in zijn geheel toch wel een mooie upgrade aan het interieur brengt. De ouderwetse kentekenverlichting, die overigens defect was, verving ik door moderne LED-exemplaren. Daarnaast zag ik onlangs op de sociale media-kanalen van een Mazda-garage in de buurt een Bastuck-uitlaat verschijnen die de garage tweedehands (maar in nieuwstaat) aanbood met serieuze korting. Het ging wel enkel om de einddemper en de sierstukken, maar voor €250 inclusief attest heb ik deze redelijk impulsief aangekocht. Naar mijn weten is de Bastuck-uitlaat het enige systeem dat door Mazda zelf als upgrade wordt aangeboden voor de MX-5 ND, dus is dat voor mij ook de enige uitlaat-upgrade die ik zou overwegen om geen afbreuk te doen aan de originaliteit van de wagen. Na installatie ervan zou het geluid nog iets dieper moeten zijn, maar waar het mij vooral om gaat is de visuele upgrade dankzij de mooiere uitlaatpijpen.
Volgende maand ga ik de MX-5 op onderhoud sturen bij de Mazda-dealer waar ook de CX-5 van mijn echtgenote wordt onderhouden. Ik ga de wagen daar eens volledig laten nakijken, inclusief onderhoudsbeurt, waarbij hopelijk niet al te veel verrassingen bovenkomen. Ik zal dan ook van de gelegenheid gebruik maken om eens te informeren naar de mogelijke plaatsing van de Bastuck einddemper. En dan op naar de lente. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.





Lezersreacties (0)
Reageren