Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 TS+ (2015)

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 TS+ (2015)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 131 TS+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf88.125 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Na twee keer een MX-5 NB te hebben gehad...

Na twee keer een MX-5 NB te hebben gehad...

Na twee keer een MX-5 NB te hebben gehad, wilde ik toch iets moderners — en vooral iets zonder de bekende roestproblemen. Hoewel een NB echt fantastisch rijdt en ongelofelijk betrouwbaar is, kwam die roest toch iedere keer weer om de hoek kijken.

Daarnaast wilde ik graag cruisecontrol, airco, stoelverwarming en Apple CarPlay — dingen die de meeste NB’s helaas niet hebben. Een NC vond ik simpelweg niet mooi genoeg, dus dat viel af.

Eerste indruk van de ND

Inmiddels heb ik 2.000 km met de ND gereden en het rijdt in één woord: super.
Het is voor mij een derde auto (naast een C70 voor het werk en een V70 als gezinsauto), maar zodra het even kan, pak ik tóch de MX-5.

Volgens de vorige eigenaar zou de auto gechipt zijn naar 150 pk. Daar merk ik eerlijk gezegd weinig van — het is geen stoplichtsprinter. Maar je kunt wel elke versnelling lekker doortrekken, en dat is natuurlijk óók leuk.

Zorgen over de versnellingsbak

Op de terugweg van de aankoop reed ik voor het eerst met de kap dicht. Tot mijn schrik viel me op dat er behoorlijk wat geluid uit de versnellingsbak kwam. Zoals bekend, zijn de bakken van de ND niet de allerbeste, dus ik was even bang dat ik een kat in de zak had gekocht.
Tip: rijd bij een proefrit ook met de kap dicht!

Na een kort bezoek aan de Cabriohoeve was ik gelukkig weer gerustgesteld. De auto schakelt prima, en we hebben besloten de bakolie gewoon iets eerder te vervangen — voor de zekerheid. Ook gelijk de diff-olie meegenomen.

Minpunten — zijn die er ook?

Zeker. De ND voelt nóg kleiner dan de NB. Toen ik voor het eerst in de passagiersstoel zat, begreep ik meteen waar mijn vrienden het altijd over hadden: wat een krappe bedoening daar! Het helpt ook niet dat er een bobbel in de vloer zit, vermoedelijk vanwege de bak of koppelingmechaniek.

Ook mis ik een dashboardkastje — iets wat ik in mijn NB’s wel gewend was.

Toekomstplannen

Voor de fun heb ik een ISR muffler delete gemonteerd. Ik vind het geweldig, maar mijn buren en vriendin iets minder… Dus ik ben op zoek naar een meer beschaafde sportuitlaat.

Daarnaast wil ik het onderstel aanpakken: de auto heeft nu zó veel bodyroll dat het weinig vertrouwen geeft in bochten. Misschien toch een Bilstein-onderstel monteren — tips hierover zijn welkom!

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.