Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2018) #2

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2018)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 131 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst40.250 km
Lezerswaardering: 78%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste week

  • 11.000 km

We hebben nu sinds een week een mazda MX5 1.5L in GTM uitvoering. Zowiezo zijn de looks geweldig, maar na een week met de mx5 op pad te zijn geweest, kunnen we wel zeggen, wat een geweldige wagen is het. Rijdt fantastisch, stuurt messcherp, en verrassend comfortabel. Had toch wel een beetje een stuiterbak verwacht, maar dat valt goed mee. Hij is stevig geveerd, maar zeker niet keihard. Verbruik is ook lekker laag, door het lage gewicht van de auto (950kg) in combi met de 1.5, is 1 op 20 makkelijk haalbaar. Gisteren heemskerk-utrecht en terug een gemiddeld verbruik van 4,8L op 100km.

Min puntjes zijn er ook wel, Voor langere mensen is de auto krap aan. Ik ben 1.86meter lang en dat gaat net aan. Hoofdruimte is er voldoende (ook met dak dicht) maar qua beenruimte kom je eigenlijk net even een paar cm te kort.

De multimedia bediening (draaiknop op middenconsole) en handrem zitten een beetje onhandig. Ik vermoed, dat men bij het ontwerp van de auto, van een rechts-gestuurde auto is uitgegaan. De bediening van het multimedia systeem zit daardoor onder je arm bij schakel bewegingen, wat wel eens wil leiden tot onbedoeld bedienen. De handrem zit dan weer helemaal rechts van de middenconsole, wat ver weg is vanuit je bestuurdersstoel links.
Het zitvlak van de stoel had iets breder gemogen, maar dat kan ook nieuwigheid zijn. En ik mag ook wel een paar kg. kwijt, dus of ik dat de stoel moet aanrekenen...

Boven de 100km/h is de auto wel wat rumoerig, niet qua motorgeluid, maar wel qua rijwind (dak dicht). Nu was het gisteren wel behoorlijk winderig, dus dat zal ook niet geholpen hebben, bij de beleving.

Open rijden is een genot, ook bij hogere snelheden, weinig last van windinslag en de kachel heeft capaciteit genoeg om het zelfs met een open kap lekker warm te hebben achter het stuur.

een laatste puntje wat mij opviel, de 1.5L heeft geen i-stop, nu weet ik niet of ik dat als pluspunt of minpunt moet aanmerken, maar missen doe ik het eigenlijk niet.
Uitleg van mazda was, dat het geen toegevoegde waarde heeft op de 1.5L door de extra kosten en gewicht van het systeem.

Tot zover de eerste indrukken, ik denk dat dit een langdurige relatie gaat worden met deze mx5. Na de heen rit, verlang je de hele dag naar de terug rit.

klein smetje op de MX5

  • 13.000 km

Een week of 3 geleden ontdekte ik bij het wassen van de auto een stukje papierplakband, met wat het leek, rode verf erop.
Dit deed vermoeden, dat de auto overgespoten was. Het gaat dan natuurlijk malen in je hoofd, heeft de auto schade gehad?
Na de kerst maar eens met dat verhaal naar de dealer gegaan, want je verwacht zoiets niet direct bij een dealer wagen met 10.000km.
Bleek dat m'n mx5 een paaltje geschampt heeft en een lelijke kras had opgelopen. Door de speciale kleur is dit niet te repareren met spotrepair en moest het hele voorscherm en de deur gespoten worden. Omdat het zo'n geringe schade was en erg netjes gespoten, had de verkoper er niet meer aan gedacht het te melden.
Ze boden ook gelijk aan om het over te laten doen, als het niet naar mijn zin was.
Nou ja, het is dat ik het stukje plakband vond, anders had ik het nooit geweten, dus nee, das ook weer niet nodig.
Pest is nu dat je het wel weet en dat blijft toch altijd in je achterhoofd hangen..

Slijtage klapdak

  • 18.000 km

Een week of 2 geleden was het weer eens tijd voor een wasbeurtje. Al doende viel mijn oog op een pluisje op de voorste rand van het klapdak.
In eerste instantie niet veel aandacht aan geschonken en weer vergeten.
Een paar dagen later viel datzelfde pluisje mij weer op en toen ben ik wel even beter gaan kijken. Toen ik het dak open deed om het goed te kunnen zien, bleek dat pluisje niet alleen een pluisje te zijn, maar zat er al een doorgesleten plekje in van zo'n 5mm lengte. Schrok daar wel even van, want met geen 20.000km op de teller is dat niet normaal
Verder op onderzoek, want dat slijtage plekje komt niet van de rubber afdichting langs de voorrruitsijl. Dat moest ergens anders vandaan komen.
Na het dak helemaal open geklapt te hebben, bleek de kunststof sierkap van de rolbeugel aan de bestuurderskant de oorzaak te zijn. Het gaatje in de kap viel precies samen met een rand op de kap en de kap vertoonde ook krassen.
Hierop even langs de dealer geweest om ze dit te laten zien. Ze waren met me eens dat dit natuurlijk niet is zoals het hoort, Direct foto's gemaakt van het probleem en doorgestuurd naar mazda nederland. Om een toch al lang verhaal kort te maken. Eergister telefoon gehad van de dealer, de cabriokap en de sierkappen worden onder garantie vervangen en ze doen een modificatie zodat dit niet weer kan gebeuren.
Verder krijgt de mx5 een software wijziging ivm. het mogelijk onterecht gaan branden van het bandenspannings controle lampje.
Ook doen ze gelijk even een kleine lakbeschadiging bijwerken op de rand van de passagiers deur.
Al met al, ben ik erg blij met de service van mijn dealer.
Verder weinig te melden, de auto rijdt fantastisch. Elke rit is puur genieten.
Afgelopen week een lang weekend naar luxemburg geweest, tegen de 1000km gereden met een gemiddeld verbuik van 5,6L per 100km.

Vervolg cabriodak

  • 18.300 km

Afgelopen week is de mx5 terug geweest bij de delaer, om het dak te vervangen. Dit hebben ze uiteindelijk niet zelf gedaan, maar uitbesteed aan een cabriospecialist, omdat ze zelf geen ervaring hier mee hadden.
Kan ik alleen maar waarderen, als je weet wat je wel en niet kan en daar ook eerlijk voor uit komt.
Dinsdag middag de auto binnen gebracht en zou naar verwachting donderdag klaar zijn. Donderdag morgen belde de dealer, met het nieuws dat niet alle benodigde onderdelen geleverd waren en dat het dus wat langer ging duren. Verwachting was maandag aan het einde van de dag.
Wonderwel belde de dealer vrijdag in de voormiddag dat de MX5 klaar was.
Ik zeg nog, hoe dan, want je had de onderdelen toch nog niet?
Beetje een vaag antwoord, maar goed, ik blij, mooi weer dus toch open rijden het weekeinde ipv. een leen CX5.
De vreugde was echter van korte duur. Bij de dealer wel even snel een rondje gelopen rond de auto, maar in eerste instantie niets gezien. Echter thuis gekomen, wilde ik een kleine beschadiging op de deurrand bijwerken, en toen viel mijn oog op een kleine maar wel diepe kras op het achterscherm. GVD. Hierop nog maar eens een rondje gelopen rond de auto.
Bij het rondje om de auto, bleek dat de kras niet de enige schade was. In de bestuurdersdeur, bleek een flinke buts te zitten precies op de rand van de deur en iets naar binnen gevouwen, dus die is gewoon ergens tegenaan gegooid. Met het verhaal van de dealer, lijkt mij een afgeraffelde klus bij die cabriospecialist.
Natuurlijk direct terug gegaan naar de dealer, en hem de schades laten zien, gelukkig hadden we voorafgaande aan de repararties ook een rondje rond de auto gelopen, dus discussie is hier niet over ontstaan.
De schades worden gerepareerd, maar blij ben ik er niet mee.
Eerst de niet gemelde schade bij verkoop van de auto, dan weer het dak dat defect raakt binnen 1,5 jaar, op de koop nog een kras en een deuk toe.
Nu kan je het dak en de kras + deuk, de dealer niet verwijten, maar ben m'n vertrouwen in deze mx5 een beetje kwijt, beetje het schadebak gevoel.
Overigens ben ik ook niet overtuigt, dat het probleem met het dak ook daadwerkelijk opgelost is. Het voelt wel strakker aan, het heeft wat minder beweging, maar qua speling, tussen de dakrand en de rolbeugels, is voor mijn gevoel nauwelijks iets veranderd.

kleine update

  • 23.000 km

Afgelopen week, toch maar weer terug geweest naar de dealer ivm. het dak.
Er ontstaan toch weer krassen op de kap van de rolbeugel, wat er op wijst dat de kap er nog steeds langs schuurt in open situatie.
Wel iets wijzer geworden. lijkt erop dat de kap niet diep genoeg zakt achter de stoelen. Als je de kap met de hand iets verder naar beneden duwt, zie je dat er veel meer ruimte ontstaat tussen de rand van het dak en de kap van de rolbeugel. Wellicht is dat ook gewoon de oplossing, iets meer aandacht geven aan het openen van de kap.

Iets waar ik onlangs ook achter kwam. De ruimte aan de passagierszijde van de MX5 is aanzienlijk krapper dan aan de bestuurderszijde. Dat komt niet alleen doordat er een bolling in de vloer zit (vermoed om ruimte te maken voor de versnellingsbak), maar ook omdat het brandschot, meer in het interieur lijkt te staan dan aan de bestuurderszijde. Vooral de keuze voor dat laatste snap ik echt niet. Daar waar ik prima zit aan de bestuurderszijde, kan ik geen fijne zit positie vinden aan de passagierszijde.
Stoel moet max. achteruit om m'n benen kwijt te kunnen onder het dashboard, maar daardoor zit ik eigenlijk te rechtop om lekker ontspannen te kunnen zitten.
Gelukkig zit ik zelden op de passagiersstoel en is mijn vrouw een stuk kleiner dan ik, dus is het voor ons geen probleem, maar ik kan me voorstellen dat dat een no go is voor vele anderen.

Verder bevalt de MX5 uitestekend, het is een hele fijne rijderswagen die elke minuut een lach van het ene naar het andere oor trekt op je gezicht.

Het einde?

  • 40.250 km

De MX5 blijf ik een geweldige leuke en super sturende auto vinden, onlangs z'n 40.000km beurtje gehad. geen bijzonderheden te melden eigenlijk.
Super zuinig ook, 1l op 20km gemiddeld, is niet heel moeilijk te realiseren.

Maar dan....
Afgelopen weekeinde een proefrit gemaakt in de nieuwe MX30.
We lopen al een tijdje met de gedachte om de mx5 in te ruilen voor een electrische auto. Waarom? Gezien de huidige benzine prijzen, wordt het gewoon steeds interessanter om te gaan kijken voor een electrische variant, zeker, omdat ik de mx5 vooral voor woon werk gebruik en de 818/626 voor de fun ritjes in het weekeinde.
We krijgen nu nog een mooie prijs terug en hoeven we niet al te veel op te leggen.
vind ik het zonde? Ja op zeker, deze gaat wel zeer doen, want de MX5 is een super fijne wagen en gewoon een prachtige verschijning.
Als hij gaat is het puur uit financieel/milieu oogpunt en niet omdat ik hem zat ben. Verre van.
Zo als het er nu uitziet, gaat deze review binnenkort beeindigd worden.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.