Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2015) #2

autoreview

Mazda MX-5 SkyActiv-G 131 GT-M (2015)

Signalement

UitvoeringMX-5 SkyActiv-G 131 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf24.000 km
KM-stand laatst51.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Genot met hoofdletter G

  • 24.000 km

Al sinds een jaar op zoek naar een auto die mij vooral 1 ding moest bieden: rijplezier. Een hoop proefritten gemaakt, lang getwijfeld, maar nu een week geleden toch eindelijk de stap durven zetten en gekocht! Een Mazda MX5 ND 1.5 GTM uit 2015.

De 2 belangrijkste redenen waarom ik lang heb getwijfeld: Ik ben 1,91m. Hoewel de leren stoelen erg comfortabel zijn en ik voldoende ruimte voor mijn benen heb voor een goede rijpositie, schuur ik met de stoel rechtop net met mijn hoofd tegen het dak aan. Zet ik de stoel iets naar voren en rugleuning iets naar achteren gaat het net. Op de bijrijdersstoel gaat het eigenlijk helemaal niet met het dak dicht. Ik accepteer het maar als het compromis wat je moet nemen met een dergelijke auto, tenslotte probeer je ook zoveel mogelijk open te rijden.

De tweede reden is de aandacht. Ik ben een vrij introvert persoon en zo'n auto trekt nu eenmaal wel eens wat bekijks. Zeker in het prachtige soul red is de auto beeldschoon. Ik heb er pas 200 km mee gereden en ik kan mij niet herinneren dat ik ooit zoveel blikken heb gekregen. Of dat went zal de tijd leren.

Dan de redenen om volmondig voor een auto als dit te kiezen zijn uiteraard de rij-eigenschappen. Hoe je de auto ook rijdt, de auto reageert precies zoals je verwacht en de keren dat je hem eens kunt open trekken heb je het idee dat je wordt afgeschoten. Het voelt vooral met het dak open allemaal zoveel sneller aan dan dat het daadwerkelijk gaat. Heel precies stuurgevoel, lekker felle gasrespons, dit is imo zoals autorijden zou horen te zijn. Overigens heb ik ook bewust voor de 1.5 gekozen, de 2.0 heb ik ook gereden maar voelt eigenlijk nauwelijks sneller aan en maakt ook wat minder toeren.

Over andere 'bijzaken' kan ik ook alleen maar lof voor hebben. De kachel en stoelverwarming functioneert erg goed, zolang het droog is en niet vriest is mijn intentie dan ook om met de kap open te rijden. Het leer op de stoelen en het stuur voelt hoogwaardig aan. De led-verlichting icm grootlichtassistent werkt subliem in het donker. Het MZD-multimediasysteem heeft een scherpe weergave en is erg makkelijk te bedienen met de controller. Het BOSE-geluidssysteem klinkt erg goed en het algemene geluidsniveau valt mij, ook met de kap open, sowieso erg goed mee.

Over mijn twijfels kom ik op later tijdstip nog terug, tot die tijd ga ik vooral genieten van deze heerlijke cabrio...

Fantastisch rij-ijzer

  • 30.000 km

6.000 km en een half jaar verder en inmiddels ook de eerste vakantie met de MX5 achter de boeg. De auto ligt ook met 200 op de autobahn heerlijk stabiel op de weg en ook de leren stoelen zijn voldoende comfortabel om er na een dag rijden niet gebroken uit te komen, ondanks dat de demping van de auto vrij stevig is. Het BOSE-geluidssysteem klinkt zeker met de kap dicht fantastisch voor wie van wat stevigere muziek houdt.

Op de alpenpassen voelt de auto zich helemaal thuis en laat zich ook in krappe haarspeldbochten niet van de wijs brengen, zolang je op tijd terug schakelt. Onder de 3.500 rpm gebeurt er niet zo heel veel, maar de lineaire opbouw van het vermogen maakt dat je hem toch graag lekker in de toeren laat jagen in de bergen en het verbruik heeft daar niet eens zo veel onder te lijden. Ik kwam bij deze trip uit op 6,9 l/100 km gemiddeld, maar ik heb de auto daarbij niet echt gespaard. Voor normaal dagelijks gebruik zit ik rond de 6,4 l/100 km en dat lijkt me keurig voor dit type auto.

Ook de navigatie icm het MZD-infotainmentsysteem werkt best goed. Mijn intentie was in eerste instantie vooral Gmaps en Flitsmeister op mijn eigen telefoon te gebruiken, maar voor een onboard-systeem icm met de fijne controller op de middenconsole werkt het systeem van Mazda best prettig, al komen de kaarten wel wat verouderd over.

Dan de twee nadelen die ik in mijn vorige review heb genoemd: ik heb tot nog toe uitsluitend positieve reacties op mijn auto gekregen. Vooral kinderen kijken er graag naar om, maar in zijn algemeen zijn ook volwassenen wel erg nieuwsgierig naar de auto. Ik vind het nog steeds een bloedmooie auto om te zien en wat dat betreft nog geen seconde spijt gehad van deze auto.

Mijn andere nadeel ging over de beperkte binnenruimte. Dat is er nu eenmaal, maar het stoort mij over het algemeen niet meer. Op lange trips draag ik een pet, waardoor ik met de kap dicht in ieder geval mijn haren niet meer door de kap voel schuren. Wat ik wel merk is dat bij het gebruik van de cruise control over langere afstand ik mijn rechterbeen wat moeilijk in een rustpositie kan zetten, waardoor ik soms wat last krijg van mijn onderbeen. Verder is de bagageruimte wat beperkt, maar 2 handbagagekoffers passen er nog prima in, met aan de zijkanten nog wat ruimte voor klein grut. Kamperen zit er helaas niet meer in, maar er valt prima mee te leven voor een week weg met zijn tweeën.

Ondertussen is de auto 4 jaar oud en heeft hij ook een grote beurt en zijn eerste apk gehad. Daarbij zijn afgezien van 2 nieuwe banden vóór geen schokkende dingen naar voren gekomen.

Voorlopig blijft het dus genieten met deze auto en dat er maar nog veel roadtrips mogen volgen.

BBR Starchip

  • 34.000 km

Kleine update: vorige week bij de Cabriohoeve een BBR StarChip laten installeren voor net wat power extra. Helaas geen rollerbankmeting erbij, maar hij voelt nog net wat vinniger aan nu en als bonus is de redline verhoogd van 7500 naar 7800 rpm! Op de autobahn tikt hij net niet de 220km/h op de teller aan, niet slecht voor een atmosferische 1500cc motor.

Reparatie

  • 42.000 km

Kleine kink in de kabel: ineens maakte het bestuurdersraam een naar, schrapend geluid bij openen en sluiten. Blijkbaar is om onduidelijke reden de kabelboom van de raambediening in het deurpaneel tegen het raam aan komen liggen, dus deze moest vervangen worden. Eerste onverwachte euvel in 2,5 jaar nu.

Stoelverlager

  • 51.000 km

Even een kleine update over mijn mini-scheurijzer.
Ik ben er achter gekomen dat een Amerikaans bedrijf speciale stoelframes heeft ontwikkeld voor de ND om zo de stoel 3 cm lager in de auto te kunnen plaatsen. Aangezien ik hier toch nog steeds een beetje mee zat, toch de gok genomen om er eentje te bestellen en bij de Cabriohoeve laten installeren. Het resultaat is voor mij echt super: de zitpositie is nu vooral met kap dicht echt een stuk beter dan voorheen. Dat ik hierbij de handmatige lengteverstelling van de stoel verlies neem ik daarbij dan maar graag voor lief. Ook gelijk de kap die aan de binnenkant bij het achteruitje om onduidelijke reden los was gekomen weer goed vast laten zetten.
Ook is de auto vorige week gepolijst, in de was gezet en is het dak geïmpregneerd. Die kan dus voorlopig ook weer vooruit!
Er staan dit jaar 2 roadtrips op de planning, waarbij de auto dus weer wat meer gebruikt gaat worden waar hij voor bedoeld is, want eigenlijk staat de auto nog te veel in de garage.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens