Mazda MX-5 1.6 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-5 1.6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Van leuke auto naar droomauto
- 80.000 km
Ik heb in de afgelopen 4 jaar relatief vaak van auto gewisseld. Omdat m'n vriendin destijds haar rijbewijs had gehaald en een auto nodig had, had ik in 2010 een Ford Fiesta Titanium gekocht. Fantastische auto en ik kan 'm iedereen aanraden. De enige reden dat ik 'm weg deed was omdat we op dat moment toch liever wat extra geld wilden sparen, en omdat m'n vriendin een Ford Ka had wat ik een hartstikke leuk autootje vond, heb ik eenzelfde auto gekozen.
Tja… tótdat ik enkele maanden geleden een Mazda MX-5 zag rijden. Dat is al sinds ik op school zat (rond 1995 in Rotterdam) een wagen die me altijd zó is bijgebleven, dat ik destijds ook riep "als ik ooit het geld heb dan…". Nu zijn die MX-5'jes nooit écht duur geweest, maar nieuw zijn ze wel echt buiten m'n budget.
In februari wilde ik wat via Marktplaats verkopen, en ja hoor… op de voorpagina stond een MX-5 te koop, en zo kwam ik erachter dat deze zeer gewilde auto's met een leeftijd van 14 jaar (youngtimer) nog erg veel verkocht werden, én binnen m'n budget. En dan ga je rekenen! Wat levert m'n huidige auto op, wat ben ik maandelijks kwijt aan kosten, zijn er mankementen bekend… onderzoeken als een gek! ;)
Maar goed: de auto. In februari heb ik 'm dan toch echt. M'n droomauto! Wat gelijk opvalt is dat hoewel 't een auto van 14 jaar oud is, dat hij verrassend goed in elkaar zit. Zowel van buiten als van binnen is het in mijn ogen echt een stukje vakwerk. Mooie lijnen, nette (zeker voor die tijd) afwerking, alles voelt en ziet er degelijk uit. En natuurlijk waar de MX-5'jes om bekend staan: ze rijden als een comfortabele kart. En met net geen 70.000 op de teller was er qua mankementen eigenlijk weinig op aan te merken.
Rijgedrag
Wat moet je als MX-5 fan eigenlijk zeggen over 't rijgedrag. Wat ik hierboven al zei: ze rijden als een comfortabele kart. Stevig, niet té stug, en het rijdt verder lekker direct. Ik heb een uitvoering met Nardi Torino houten stuur, versnellingspookje en handrem. Voegt qua rijgedrag niets toe, maar qua rij-erváring achteraf gezien toch zeker wel. Het leuke aan de MX-5 is, voor mij, dan ook dat er zoveel aandacht aan is geschonken. Heb je een sportief stuurtje of een houten stuur, je merkt voor je gevoel dat het ook echt wat doet met je eigen rijgedrag. Alles aan de auto (velgen, stuur, soort stoelen) helpt mee aan het rijgedrag voor je gevoel.
Ik heb er nu ongeveer 15.000-20.000 kilometer mee gereden, en ga over 2 weken z'n eerste grote beurt doen. De remblokjes zijn op, en er zitten een paar kleine mankementjes aan die ik opgeknapt wil hebben voor we er grote ritjes mee gaan doen deze zomer. Een maand of 2 geleden heb ik de auto al van een teflon lak laten voorzien. Daar krijg je dan 3 jaar garantie bij, en jaarlijks een controle als check of de teflon lak nog goed is. Omdat ik helaas geen beschikking heb tot een garage om hem te stallen leek me dat het minste wat ik kon doen. In september koop ik nog een hoes zodat hij ook in de mindere maanden van het jaar nog een beetje beschermd staat, en krijgt hij ook een tectielbehandeling om roestvorming op de onderkant te voorkomen/vertragen. Alles om het beestje om eem goede staat te houden! :)
Omdat het toch echt een droomauto is voor me en ik mezelf toch wel een beetje als MX-5 fan zie, wil ik de auto zo origineel mogelijk houden. Geen rollbar, geen bodykit enzovoorts. Het enige wat ik eraan heb veranderd is de radio. De Becker Indianapolis geeft een fantastisch geluid, maar in deze tijd heb ik een USB poortje en Bluetooth toch wel echt "nodig". Met een smartphone vol muziek en navigatie wil je ook daar goed van kunnen genieten in je auto. Er zit nu een Parrot Asteroid Smart in, en hoewel ook aan deze 2-din radio wel minpuntjes te vinden zijn, qua gebruiksgemak, snelheid en opties steekt deze toch met kop en schouders boven de rest uit voor me. En zo heb ik een heel strak schermpje in m'n MX-5 waar ik alles mee kan doen (en meer) wat je in een moderne auto ook kunt. Zónder dat het af doet aan het ontwerp van het dashboard, want meer dan een schermpje zie je niet namelijk.
Al met al, een relatief beknopte ervaringsreview over het rijgedrag van de auto, maar dat wordt na de zomerse lange ritten zeker nog aangevuld. Ik denk dat alle MX-5 liefhebbers kunnen beamen dat je eindeloos door kunt babbelen over "je droomauto", maar dat je ook nooit genoeg kunt zeggen over hoe leuk zo'n autootje eigenlijk wel niet is. Het blijft persoonlijk natuurlijk, maar het geeft een stukje emotie (bij mij) aan het rijden wat ik bij een hoop andere auto's mis. De Fiesta en Ka die ik hiervoor had waren en zijn geweldige auto's in mijn ogen, en ik reed er altijd met veel plezier in. Maar m'n droomauto doet daar toch een schepje bovenop. Het is ook voor het eerst dat ik meer en meer geinteresseerd ben in de techniek van de auto! Zo erg zelfs, dat ik als totale no-no op techniek toch graag de (piep)kleine dingen wil weten: zelf je olie verversen, leren wat een boxer motor nu eigenlijk is…
Zijn er ook nadelen?
Tja, altijd natuurlijk, zoals met elke auto. Zo'n lage auto vangt een hoop vuil op van medebestuurders. Wassen is natuurlijk geen probleem, maar tijdens dagelijks verkeer heb je dan ook nét even wat meer last van steenslag (de neus ligt ten slotte ook lager). Is dat een nadeel? Mwoah: eigenlijk wel. Het doet niets af aan de kwaliteit van de auto of het rijplezier, maar als je zo voorzichtig doet met je auto is het wel jammer.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mazda MX-5
