AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005) #2

autoreview

Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)
Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)
Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)
Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)
Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)
Mazda MX-5 1.6 Dynamic (2005)

Signalement

UitvoeringMX-5 1.6 Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2022
KM-stand bij aanschaf126.000 km
KM-stand laatst126.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ik snap waarom mensen er zo gek om zijn

  • 126.000 km

Eerste auto. rijdt fantastisch, heb veel vergelijkbare autos gereden, mr2 & z3 maar deze blijft alsnog het verfijnste en leukst rijdende. ik ben er achter gekomen waarom mensen gek zijn op deze autos.

TLDR kosten.

2022-2024 roest & benodigdheden
-Hardtop 600,-
-softtop reparatie 50,- zelf eraf gehaald, laten stikken
-2 nieuwe buiten dorpels
-binnen dorpels flink aangepakt, laswerk
-3 nieuwe spatborden/kwarpanelen
-2 wielkasten achter laswerk, volledig opgeschuurd en getectyleerd
-2 nieuwe chassisbalken
- onderlangs 2 plekken opnieuw gelasd, veel schuur en tectyl werk
~1200 aan roest reparaties was meegenomen in verzekeringswerk omdat mijn buurvrouw tegen mij aan was gebotst
zelf ~2700 bijgelegd voor verdere roest rerparaties.

sinds 2022 tot nu (2024) mechanisch onderhoud
- bougies, 2 olie beurten
-2 remklauwen gereviseerd
- stuurbekrachtigings pomp lek, vervangen voordat het erger werdt.
- dynamo vervangen.
- midden en einddemper vervagen.
- 4 nieuwe yokohama advan flevas.
- nieuwe distributie riem.
- kleppendekselpakking en nokas keeringen gelijk laten doen.
- waterpomp.
- kvs vervangen

--------------------------------------------------
2 nieuwe gegalvanizeerde chassisbalken, 2 nieuwe dorpels, 3 nieuwe spatborden/kwartpanelen. en 2 wielkuipen achter waar gaten inzaten. van onderen langs gegaan en veel weg gehaald en opnieuw getectyleerd. ook een gat weggehaald net achter de wielkuip links voor.

sinds 2023 roestvrij. super

Ik wilde altijd al een hardtop. de auto ziet er in mijn mening veel beter uit en krijgt dan een echt ouderwets roadster/coupe sillhouette zoals een porsche of mgb gt

hardtop gekocht in duitsland met achtteruit verwarming, in kleur en passend jaar (blijkbaar zijn de latere nbfl hardtops uitgerust met uitstekels aan de binnenkant die tegen de softtop aanliggen.) koste ongeveer ~600. zelf side brackets opgezet na een beetje netjes snijden in de schouder panelen in het interieur.

dit jaar een onderhouds pakketje overkocht van een vriend voor 90,- gelijk bougies vervangen, olie en filter bij een vriend die op zaterdag aan de autos van zichzelf een vrienden kon sleutelen. wel een mooie stempel erbij.

heb een set oem 'small tupperware' sideskirts gevonden, die heb ik laten spuiten en erop laten zetten bij een goede kennis & spuiter.

softtop van het skelet af gehaald omdat er een gat zat onder aan het raampje, die laten herstikken bij een bedrijf wat bootzeilen maakt, helaas hierbij het herinstsalleren wat lelijke krassen op het ruitje achter gelaten. maakt niet veel voor mij uit, ik rij bijna altijd met hardtop. en als ik cabrio ga rijden gebruik ik de softtop alleen als het regent.

ook een RS-stijl lipje erop gezet van BOFI in engeland.

terug naar de review.

ik heb een 1.6 5 bak, open diff. de karigste opstelling die je kon krijgen in dit model jaar. en toch heb ik er meer dan genoeg genot aan tijdens het rijden.

het sturen, schakelen, de ophanging werkt geweldig samen. het geeft je echt een lach van oor tot oor waarbij je eventjes alles vergeet als je wagen de toeren in trekt.
het gas is super responsief en snel, dit is een soort tutorial auto in een race game, een perfecte auto om te leren sportief rijden.

Een point en click game op de weg, je kijkt, je doet, het lukt.

toch zijn er wel wat minpunten.
een gebrek aan achterbank noem ik niet, het is een roadster. wat verwacht je.

regen en zout; roest is zeker het grootste minpunt. als je er iets aan repareert wordt je altijd bang als je in de winter de weg op moet, pekel en zout kan overal komen en gaat niet makkelijk weg. ik spoel hem in de winter elke week van onder helemaal af met een hoge druk en zelfs dan blijf ik bang. de auto is simpelweg niet ontworpen voor de winter.

als het regent loopt water via de sofftop rand door een luikje achter je schouder (via het interieur) door 2 kanalen naar een klein gaatje in de lasrand van je dorpels. even nagaan hoe makkelijk het kleinste stukje vuil, blad, zout of grond vast kan blijven zitten. ook een goede reden om de hardtop te gebruiken.

zitpositie is vrijwel perfect voor mij, de auto is laag en ja het voelt soms alsof je opstaat van op de grond liggen maar de auto vormt om je heen, kuip zonder kuip.

geluid is wel iets waar ik me aan erger, de hardtop zorgt ervoor dat alles galmt, en als je een hardtop hebt die niet perfect past zoals ik. ga je last krijgen van suis geluiden en kraken. die heb ik opgelost met een dcn beugel set en afdichtings rubbers langs de rand van de hardtop. maar het blijft altijd een stuk luider dan een normale auto. 130 op de snelweg zorgt ervoor dat je niet op normaal niveau met de passagier kan praten.

vermogen is ook vrij laag met 110pk, het komt vooruit. de auto houdt zijn snelheid heel goed als je weet hoe je de racelijn kan houden. maar ik kan mijn vrienden nooit bijhouden op de snelweg.

2 jaar later en 5000 euro aan investeringen later kan ik in ieder geval zeggen dat ik deze auto een tweede kans heb gegeven, als het niet voor mij was was hij nu al doorgerrot of een driftauto geworden.

ik zelf denk niet dat ik de auto nog langer dan 2 jaar ga houden. airco, cruisecontrol en geluids isolatie is wel fijn om te hebben. ik heb hem al eerder te koop gezet, en staat nu ook nog te koop. maar doe er verder geen inzet in om hem te verkopen, ik ben ook bijna klaar met mijn studie. en kan de auto niet verantwoorden als werk verkeer. hoop dat ik ooit een echte liefhebber vindt die een mooi stukje cash wil neerlegen voor een minte mx-5, zodat ik zonder spijt de auto los kan laten.

tot die dag geniet ik alsnog van bijna elke kilometer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren