Mazda MX-30 First Edition (2020) #10
autoreview

Signalement
Uitvoering | MX-30 First Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 8.500 km |
KM-stand laatst | 8.400 km |
Bijna perfect!
- 8.400 km
Het begon allemaal bij een zoektocht naar de perfecte auto... Tegenwoordig lijken alle merken zoveel op elkaar. Ze kopiëren erop los en ze doen allemaal hetzelfde. Echt onderscheid vinden wordt steeds lastiger in deze generatie. Ik reed een BMW en die moest eruit omdat die qua ruimte wat krap was en qua kosten begon op te lopen. Er zaten wat onderhoud dingetjes aan en het was inruilen of investeren en dan nog jaren mee doorrijden. Omdat we veel plannen hebben in de toekomst (ja, ook in coronatijd) waren we op zoek naar een wat "economische" auto. Ik had veel gekeken in de hoek van PHEV's. Maar als je zo goedkoop mogelijk wil rijden kan je eigenlijk niet om de EV heen.
Enige wat dan dwars zat is de aanschafprijs van een EV. Die zijn over het algemeen vrij hoog. Beginnen gauw bij 40.000 euro. Op geven moment kocht een vriend van mij de MX-30 en deelde zijn ervaringen met me. Met een kind en de beperkte actieradius was het volgens hem allemaal prima te doen. Ik was er wat huiverig over maar hield deze optie wel in m’n achterhoofd.
Ik ging verder met wat proefrijden in verschillende modellen. Pakte een EV6, ID3 en de Leaf. Ze vallen allemaal stuk voor stuk wat tegen in mijn beleving. De EV6 is technisch fantastisch rijdt goed maar ik zat er totaal niet lekker in. Ik ben vrij lang en ik kom gauw met mijn hoofd tegen de bovenkant van het raam aan. ID3 vond ik vreselijk qua design en dan die vreselijke afwerking van het interieur voor een auto van 45.000 euro. Dat vind ik zwaar onacceptabel dus ook overgeslagen. De Leaf vond ik vreselijk rijden en het carrosserie bewoog teveel. Stoelen zaten ook niet lekker. En zag wat gedateerd uit van binnen en buiten... Bijna om wanhopig van te worden dat geen 1 moderne auto “gewoon” goed is.
En dan op z'n laatst de MX-30. Dat was gelijk een verademing tov de eerder benoemde modellen.
Ik som het even op:
+ Stoelen (zit fantastisch!)
+ Afwerking (ik durf te zeggen dat dit veel beter uitziet dan bijvoorbeeld een Tesla)
+ Design
+ Ruimte
+ Comfort (auto is heerlijk stil)
+ Uitrusting
+ Prijs
- Deuren... (niet super praktisch)
- Actieradius
Gekocht met de 2000 euro subsidie en mijn geluk kan niet meer op. Nu paar dagen in bezig en nog steeds helemaal gelukkig ermee en het laden is wel wennen maar went wel vrij snel. Ik lach me stuk hoe goedkoop ik nu aan het rijden ben en zal vooral daar mijn plezier in vinden. Maar dan... die actieradius... Ik hoop dat ik na een tijdje nog kan zeggen dat het allemaal goed te doen is. Maar dat gaan jullie snel van mij horen! ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.