Mazda MX-30 First Edition (2020) #10

autoreview

Mazda MX-30 First Edition (2020)

Signalement

UitvoeringMX-30 First Edition
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf8.500 km
KM-stand laatst8.400 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna perfect!

  • 8.400 km

Het begon allemaal bij een zoektocht naar de perfecte auto... Tegenwoordig lijken alle merken zoveel op elkaar. Ze kopiëren erop los en ze doen allemaal hetzelfde. Echt onderscheid vinden wordt steeds lastiger in deze generatie. Ik reed een BMW en die moest eruit omdat die qua ruimte wat krap was en qua kosten begon op te lopen. Er zaten wat onderhoud dingetjes aan en het was inruilen of investeren en dan nog jaren mee doorrijden. Omdat we veel plannen hebben in de toekomst (ja, ook in coronatijd) waren we op zoek naar een wat "economische" auto. Ik had veel gekeken in de hoek van PHEV's. Maar als je zo goedkoop mogelijk wil rijden kan je eigenlijk niet om de EV heen.

Enige wat dan dwars zat is de aanschafprijs van een EV. Die zijn over het algemeen vrij hoog. Beginnen gauw bij 40.000 euro. Op geven moment kocht een vriend van mij de MX-30 en deelde zijn ervaringen met me. Met een kind en de beperkte actieradius was het volgens hem allemaal prima te doen. Ik was er wat huiverig over maar hield deze optie wel in m’n achterhoofd.

Ik ging verder met wat proefrijden in verschillende modellen. Pakte een EV6, ID3 en de Leaf. Ze vallen allemaal stuk voor stuk wat tegen in mijn beleving. De EV6 is technisch fantastisch rijdt goed maar ik zat er totaal niet lekker in. Ik ben vrij lang en ik kom gauw met mijn hoofd tegen de bovenkant van het raam aan. ID3 vond ik vreselijk qua design en dan die vreselijke afwerking van het interieur voor een auto van 45.000 euro. Dat vind ik zwaar onacceptabel dus ook overgeslagen. De Leaf vond ik vreselijk rijden en het carrosserie bewoog teveel. Stoelen zaten ook niet lekker. En zag wat gedateerd uit van binnen en buiten... Bijna om wanhopig van te worden dat geen 1 moderne auto “gewoon” goed is.

En dan op z'n laatst de MX-30. Dat was gelijk een verademing tov de eerder benoemde modellen.

Ik som het even op:
+ Stoelen (zit fantastisch!)
+ Afwerking (ik durf te zeggen dat dit veel beter uitziet dan bijvoorbeeld een Tesla)
+ Design
+ Ruimte
+ Comfort (auto is heerlijk stil)
+ Uitrusting
+ Prijs

- Deuren... (niet super praktisch)
- Actieradius

Gekocht met de 2000 euro subsidie en mijn geluk kan niet meer op. Nu paar dagen in bezig en nog steeds helemaal gelukkig ermee en het laden is wel wennen maar went wel vrij snel. Ik lach me stuk hoe goedkoop ik nu aan het rijden ben en zal vooral daar mijn plezier in vinden. Maar dan... die actieradius... Ik hoop dat ik na een tijdje nog kan zeggen dat het allemaal goed te doen is. Maar dat gaan jullie snel van mij horen! ;-)

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.