Mazda MX-3 1.8iV6 (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | MX-3 1.8iV6 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Nadat ik afstand moest doen van mijn lease auto, ben ik op zoek gegaan naar een 2e hands auto. Hij moest leuk, sportief, betaalbaar, en betrouwbaar zijn. Iets wat ik dus niet kon leasen.
Ik kwam uiteindelijk uit op een Mazda MX-3 1.8 V6 in prima staat, voor een heel redelijke prijs. Ik viel voor zijn uiterlijk en zijn bijzondere motor (de kleinste V6 ooit in productie gebouwd).
Ik heb er 2500 euro betaald, inclusief nieuwe APK en 2 nieuwe banden. Dat bleek, nu een jaar later, een koopje!
De pluspunten:
* Mooi, sportief en tijdloos uiterlijk
* De motor is echt fantastisch: Een prachtig V6 geluid, zeer soepel en (voor een 1.8) behoorlijk pittig, al moet je hem dan wel flink in de hoge toeren jagen (wat geen straf is). Door het fantastische geluid lijkt het of de auto veel sneller is dan hij in werkelijkheid is.
* Tot nu toe betrouwbaar gebleken.
* Je kunt ongelooflijk snel door de bocht
* Vrijwel geen roest, ook niet aan de onderkant.
* Opvallend praktisch: Je hebt een hele behoorlijke kofferbak, en de achterbank is zelfs bruikbaar voor passagiers (dat is bij andere coupe’s nog wel eens anders).
* De bestuurders positie is top: Je zit (ligt bijna) lekker laag en met gestrekte benen, waardoor je echt wel een sportwagen gevoel krijgt in deze auto.
De minpunten:
* Het interieur had net iets geinspireerder gemogen. Het is zeker niet slecht of saai, maar je verwacht toch net ietsje meer van een sportwagen. Dit is in latere uitvoeringen wel verbeterd.
* Hoewel de wegligging goed is, had de vering wat mij betreft nog iets steviger gemogen en de besturing net iets scherper. De vering kun je natuurlijk zelf (laten) verbeteren...
* Vrij veel wind- en bandengeruis.
* Voor een 1.8 is het verbruik vrij stevig: Mijn record is 1:11.5, en dan rij je dus echt als een oma. Als je even flink lol maakt in de auto, zit je zo op 1:8 of meer. Nou ja, voor het verbruik moet je natuurlijk ook geen sportwagen kopen.
* Het is jammer dat de 1.8 V6 de snelste versie is. Hij is pittig, maar niet supersnel. Een 2.5 V6 uitvoering had deze auto afgemaakt (het schijnt dat je een 2.5 V6 uit een MX-6 of Ford Probe relatief eenvoudig in een MX3 kunt sleutelen). De alternatieven zijn alleen een trage 1.6 8-klepper of een 1.6 16 klepper in latere uitvoeringen, beiden dus niet een goed alternatief.
Het zijn in verhouding maar kleine minpuntjes, en tot nu toe heb ik geen moment spijt gehad. Regelmatig verzin ik smoesjes om mezelf weer even in de bestuurdersstoel te lepelen, het gas diep in te trappen en even puur te genieten.
*** UPDATE (222.000 km) ***
Ik heb de afgelopen maanden erg veel kilometers met deze auto gereden (+/- 900km per week), en geen enkel probleem ondervonden behalve normaal slijtageonderhoud als banden, remmen e.d.
Na een kleine 50.000 km met deze auto doorgebracht te hebben kan ik dus met recht zeggen dat het een behoorlijk probleemloze en opvallend praktische maar vooral leuke sportcoupe is, mits je hem goed onderhoudt (regelmatig olie + filter vernieuwen!).
Onderdelen zijn goed verkrijgbaar en vrij normaal geprijsd, hoewel de vervanging van de distributieriem wel een behoorlijk dure grap was (was alleen al 700 euro ex BTW aan onderdelen).
Kortom, aanrader!
PROBLEMEN
* Lekkende sunroof
* Lekkende luchtslang (duct tape deed wonderen)
* Accu
* 2 remschijven + blo
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren