Mazda Demio 1.3 LX (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Demio 1.3 LX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 102.550 km |
KM-stand laatst | 260.340 km |
Introductie
- 102.550 km
Waarom de Mazda Demio:
We waren eigenlijk nog niet van plan om een andere auto aan te schaffen, maar de Kangoo dacht daar anders over. Met een defecte motor bleven we onderweg steken. Na bijna 250000 km op de teller moesten we ineens gaan denken over iets anders. Maar wat dat moest gaan worden, dat was nog niet helder. Het was wel duidelijk dat we de Kangoo niet (nog een keer) zouden laten repareren. Dus dan maar eens loeren op internet in de prijsklasse € 2000,-- tot
€ 3000,--. Meer zat er op dat moment niet in het uitgeknepen spaarvarken. Daarom moest er met verstand gekozen gaan worden. Dus lieten we de franse en italiaanse auto's maar even voor wat ze zijn.
Na de fatale 13e juli, de vrijdag (maar dan niet de 13e) daarna met de leenauto richting een algemene garage in Elburg. Daar hebben we proef gereden met de Demio en een Opel Agilla. De Opel was dan weliswaar nieuwer, maar reed duidelijk minder qua wegligging en stuurgedrag. Dus voor de stabielere Mazda gegaan. Ik was duidelijk niet onder de indruk van het model, maar goed de Agilla is daarin ook geen pottenbreker. Maar toch, hoe meer ik er naar kijk des te mooier/leuker hij gaat worden, dit komt ook door de dakrails en de 14 inch lichtmetalen velgen. Dat maakt de auto toch net iets meer af.
De Demio heeft een beetje het imago van een bejaarden / senioren gebakje. Maar goed datzelfde gaat ook op voor de Agilla. De keuze voor een auto nu, is een andere keuze dan 10 jaar geleden. Toen moesten er ook 3 opgroeiende kinderen mee. Die gaan inmiddels niet meer (zo vaak) met paps en mams op stap. Dus doorgaans worden er 1 of 2 personen vervoerd met de daarbij behorende bagage.
De onze is een Demio LX. Destijds had je keuze uit de LX en de GLX met een 1.3 liter 16 kleppen motor met 63 PK. Maar goed deze keuze hadden we (nu even) niet. Is niet erg. We rijden de Basisversie met in ieder geval stuurbekrachtiging. Dit hadden we niet op de Kangoo. Dit is dan ook duidelijk een vooruitgang. Voor de rest ziet de Demio er wat luxer uit dan de Kangoo. De Kangoo was duidelijk basisvervoer. De Demio oogt duidelijk luxer. Maar voor de rest dus geen frivoliteiten. Je kijkt gewoon naar een hoekig dashboard. Er zit i.i.t. de Kangoo nog geen digitale km teller op. Dit is nog een klok met een normaal draaiwerk, met kabel neem ik aan. zo was dat eind jaren '90.
Wat mist er in deze Demio LX (t.o.v. de GLX)
- Elektrische ruitbediening voor
- Centrale portiervergrendeling
- Airco (is op GLX ook extra)
Wat zit er verder wel op en aan:
- Lichtmetalen velgen (ziet er leuker uit dan de standaard wieldoppen)
- Dakrails
- mooie (maar wat besmettelijke) velours interieurbekleding. Maar het ziet er nog goed uit na een ton kilometers
- Metalic lak
- Stuurhoogte en zithoogte verstelling
- Hoofdsteunen achterin
- Er is nog een trekhaak onder gekomen voor een verdwaalde aanhanger of fietsendrager.
- JVC CD speler met speakers voor. Deze is inmiddels vervangen voor de Kenwood die uit de oude auto kwam.
De Demio voelt een stuk solider aan dan de Kangoo. Dit is toch wel een wereld van verschil. De Mazda is stugger i.t.t. de Kangoo die wat weker geveerd is. Alles voelt eigenlijk als nieuw aan. Dat mag ook wel met die 150000 km verschil. Toch denk ik dat de Mazda gevoelsmatig beter in elkaar steekt dan een Kangoo met zelfde KM stand.
De Demio is een mix van 2 werelden. Van buiten klein van stuk, van binnen een ruime auto, waar je goed met z'n vieren (of zo nodig vijven) in kunt rijden. Het rijgedrag is duidelijk dat van een wat grotere auto. Het voelt stabiel aan. Ook snelheden van boven de 120 km/u gaan hem goed af. Je kunt elkaar ook nog goed verstaan bij deze snelheid.
Wat inmiddels duidelijk is, dat we wel op ruimte hebben moeten inleveren t.o.v. de Kangoo. Daarin is de Demio dus een stuk kleiner w.b. binnenruimte. Dat wisten we vooraf. Het is nu af en toe wat woekeren om de weekendboodschappen weg te kunnen werken.
In de Kangoo konden we zonder problemen de hele boel kwijt. Nou ja, het is niet anders.
Zoals beschreven is dit de LX versie. Ik heb via MP wat foldermateriaal en prijslijst van 1999 mogen ontvangen. Dit geeft wat meer inzicht over hoe de Demio indertijd door Mazda in de markt gezet is.
Met de Demio inmiddels de nodige kilometers gereden. De auto is voornamelijk als verhuiswagen ingezet. Spullen vervoeren van 2 meter lengte gaat hem goed af met de achterklep dicht. We leggen dan gewoon de rechter voorstoel plat en de rechter helft van de achterbank gaat dan in de "ligpositie". Vraag was dan ook: gaat de ladder op het dak (i.v.m. de dakrails die de Demio heeft) of hoe wil je dat doen ?
Nou dus gewoon als boven omschreven. Ook een kleinere damesfiets past er met wat passen en meten in, en dan wel met de achterklep dicht.
Verschillende ritten van 300km+ naar Duitsland gemaakt. Daar de Demio even uitgelaten. 160 km/u op de teller (155 op de TomTom). Snelheden op de Duitse Autobaan van 140 km/u zijn goed te doen. Boven die snelheid wordt het allemaal wat minder. Je merkt eigenlijk niet dat je die snelheid van 140 km/u in een relatief kleine auto maakt. Alles gaat in een betrekkelijke rust in het interieur.
Een ritje Belgische Eifel heen en terug. En er moet gezegd worden het autootje voldoet eigenlijk best goed.
Het is geen berggeit, want aan klimmen heeft hij een beetje een hekel. Hij vraagt dan snel om terugschakelen naar een ander verzet. Het motorvermogen met die 63 Pk is niet riant. Je merkt dat de 1.3 liter er dan toch behoorlijk aan moet trekken. Het verbruik is gemiddeld rond de 1:14. Dat is nog steeds een nette waarde. Ook al is het niet 1 van de zuinigste auto's.
De Demio wordt op zowel lange dan wel kortere riiten ingezet. De 1e versnelling laat zich af en toe wat moeilijk inleggen bij het wegrijden. Dit is tot nu toe eigenlijk het enigste kwaaltje. Het kan zijn dat de vorige eigenaren een nogal zware voet hebben gehad, w.b. het koppelingenwerk. Het is verder niet storend.
Het verbruik is deze winterperiode wel gestegen tot nu toe tussen de 1:13 en 1:14. Naar huidige maatstaven nog steeds goed, maar niet overdreven zuinig.
Dit valt me eigelijk wel wat tegen. Nu moet aangemerkt worden dat de langere ritten minder zijn i.t.t. de stadsritjes.
We hebben i.t.t. tot de Kangoo met de Demio nog niet op winterbandan gereden deze winter. Misschien komende winterperiode toch eens naar een goede (gebruikte) set gaan zoeken op MP.
Soms bekruipt ons het gevoel in de verkeerde auto te rijden. Begrijp me goed, de Demio voldoet eigenlijk op alle fronten prima. Toch missen we de oude Kangoo nogal eens, vooral als het op die ruimte aankomt. Maar goed voor de rest is de ruimte voor 4 personen aan boord prima. Meestal rijden we er met z'n 2-en in. Dus je, eigenlijk is er niets te mekkeren. Dus waarom is die update van deze revieuw eigenlijk nodig? Nou daar is een antwoord op, het is n.l. de enigste geupdate versie van een Mazda Demio. De rest van de revieuws is niet meer bijgewerkt de laatste jaren.
Onze Demio heeft er in ons bezit nu 20000km op ziiten. Hij heeft een kleine beurt gehad.
I.v.m. droogtescheurtjes is er een nieuwe distributieriem + spanrollen opgekomen en een multieriem. De oude riem had er 6 jaar opzitten, dus vervanging was wel noodzakelijk.
We hadden van te voren geen prijsopgaaf laten doen, maar wel gemeld of ze de distributieriem wilden beoordelen. Dus we waren op een hoge rekening voorbereid. Nu bleek deze met iets meer dan € 400,-- flink mee te vallen. Het vervangen van de Distributieriem e.d. was ongeveer € 200 / € 250. Er stonden 3,3 uur aan arbeidsloon op de rekening voor deze onderhoudsbeurt.
Wat is er uitgevoerd:
- kleine beurt
- distributieriem en spanrollen
- mulitriem / V-snaar
- ruitenwissers vervangen
- lampje vervangen
- olie, olie- en luchtfilter vervangen
We hebben deze beurt laten uitvoeren door de garage waar we de Mazda ook gekocht hebben. we zijn over de geboden Service uitermate tevreden. Hij heeft ons een goede auto verkocht, en dat het ook echt een goede auto is, konden we na een jaar zelf beamen.
Volgens de eigenaar van de garage zag de onderkant / bodem / balken van de Demio er ook nog tiptop uit. Dat schept vertrouwen voor het komende jaar.
LLos van een kleine achtrerlicht - en lak schade geen bijzonderheden te melden. De schade is een smetje waar de Mazda niets aan kan doen. De schade is inmiddels weggewerkt.
Wat een beetje vreemd is, is dat de portier /beschermstrips niet echt meer goed vast zitten. Het rubber is een beetje brokkelig. Dit zal de ouderdom denk ik zijn. 't is gewoon een schoonheidsfoutje. De strips meerdere keren met dubbelzijdig tape vastgezet.
Dat is het wel. Het is nog steeds een goede metgezel. tevredenheid overheerst. Het is geen spannende auto, maar wel een auto waar je van op aan kunt. We hebben tot nu toe nog geen "stukken" gehad aan deze Auto. Wel maakt de V-sanaar af en toe een snerpend geluid en valt de motor soms uit na het starten. Een 2e start poging lukt altijd. Bij de beurt (of eerder als het te erg wordt) eens na laten kijken. Ik heb een berichtje geplaatst op het Autoweekforum. Daar al verschillende reacties op gehad over wat voor een probleem het zijn kan.
Grote beurt + 2 nieuwe voorbanden
- 144.550 km
Op een leeglopende linker voorband na (door corrosie van de LM velg + het naspannen van de V-snaar, is er eigenlijk niets te melden. € 38,75 was de schade voor de velg / band reparatie.
De Demio heeft inmiddels een grote beurt gehad bij bijna 144 duizend km. Er zijn geen gekke dingen te melden.
- 2 voorbanden van Vredestein gemonteerd.
- Ashoezen zijn minder aan het worden, deze moeten voor de winter nog een keer
gecontroleerd worden op scheurtjes. worden dan eventueel nog vervangen. Maar dit is dus nu nog niet aan de orde.
De carrosserie van de Demio maakt verder een verbluffend goede indruk. Wat opviel (bij het schoonmaken) is dat er een soort coating onderlangs (onder de sierstrips) de portieren loopt. Hier hoopt zich vaak vuil op, en is dan moeilijk schoon te maken. Bij deze Mazda hebben ze dat op een goede effectieve manier opgelost.
Die € 3100,-- die we (inclusief de trekhaak) uitgegeven hebben blijkt een goede investering te zijn geweest. Hoewel ik indertijd de aankoopprijs niet echt een koopje vond. voor een auto van toen 12 1/2 jaar oud. Daar had ik een nieuwere voor kunnen kopen. Voordeel is nog steeds dat deze Jap oerbetrouwbaar is. (gelijk maar afkloppen als ik dit geschreven heb....)
En de techniek verbruikt nog geen druppel olie, dus die is nog gezond.
Het brandstofverbruik over de afgelopen 44000 km = 1:14,3.
Dit is het verbruik volgens de folder.
Nu na 2 jaar rijden in deze "zakjapanner" blijkt het nog steeds een goede keuze te zijn geweest. Ik had nooit gedacht dat een langere relatie er met deze / een Mazda in zou gaan zitten. Nu inmiddels zover dat het karretje voorlopig nog niet het veld gaat ruimen voor wat anders.
Reparatie Re. Achterband km 104600 € 18,50
Aansluitkabel Kenwood
km 115750 € 8,90
Onderhoud + Distributie km 122350 € 401,86
Achterlicht + schadeherstel km 129000 € 35,00
reparatie Li. Voorband reparatie +
V-snaar spannen.
km 138500 € 38,72
Gr. Beurt + APK + 2 voorbanden km 143800 € 492,74
Totaal aan onderhoud € 995,72
Dit is over 44000 km. afgerond 2,3 cent per gereden kilometer.
Winterbanden enz.
- 157.500 km
Bij 156 duizend km winterbanden gemonteerd. Daar inmiddels 1500 km meegereden. De banden wel even op spanning gebracht. Dit mede door een hoger brandstof verbruik. Er bleek dus te weinig lucht in de banden te zitten. Bandenspanning is nu 2.3 en 2.5 Bar. En daarmee is de wegligging een heel stuk beter.
Verder geen problemen met de Mazda.
Demio 2014 ( foto 4)
- 178.000 km
Onze Demio heeft begin juni zijn jaarlijkse beurt + APK gehad. Onderhoud koste 370 Euro. De ashoezen bleken geen scheuren te vertonen. Dus deze kunnen er nog een jaar tegen. Nog zo'n 1500 tot 2000 km. Dan zit er 180duizend kilometer op de teller.
Laatste foto ( foto 4) laat de Mazda als trekauto zien. Ook worden er nog regelmatig spullen vervoerd. Dat gaat prima.
Beurt + apk
- 207.500 km
De accu was aan vervanging toe. Voor een ronde 100 euro, een nieuwe laten plaatsen. Hij start weer prima.
Verder is er links voor een "rommelend" geluid hoorbaar. Afgelopen week hier naar laten kijken. Gelijk een grote beurt en APK laten doen. Er zijn 2 tuurkogels en een ashoes vervangen, en hij is weer opnieuw uitgelijnd. Al met al na ( toch al weer 26000 km. gereden tussen de 2 beurten door ) bijna € 450,-- lichter. nog getwijfeld of we de Mazda niet zouden inruilen voor iets anders. Maar hij is nog steeds betrouwbaar. En voor € 450,-- weet je wat je hebt. Deze auto's staan voor tussen de € 750,-- en € 1350,-- nog steeds te koop. Verkopen zou nog tussen de € 500,-- en € 650,--- opleveren. Dus we rijden nog gewoon (als dat lukt ) een jaartje door.
brandstofverbruik 1 liter op 13,77 kilometer.
Inmiddels is de 2 ton met de Demio gepasseerd. Sinds de beurt in mei '15 er zo'n 9000 km bij gereden. Omdat de kinderen de auto ook gebruiken, blijft de kilometerstand gestaag toenemen. De Mazda heeft de afgelopen 4 jaar meer gereden, dan de vorige eigenaren in ruim 12 jaar.
Conclusie is eigenlijk, dat we beter een diesel- of lpg auto hadden kunnen kopen. De brandstof blijkt dan een grote kostenpost. Als ik goed gerekend heb kom ik met iets minder dan 19 cent per km uit. Daar zit dan afschrijving, pechservice, wegenbelasting, verzekering onderhoud
en banden enz. bij in.
Veel gereden in een half jaar tijd + aanvulling
- 228.900 km
Maar weer eens iets schrijven over onze zakjapanner. Er gaan weken voorbij dat er met het autootje tussen de 500 en 750 km gereden wordt. Eigenlijk nogal veel voor zo'n oude auto. Ook moet de vraag dan weer gesteld worden of een benzineauto wel de juiste keuze geweest is. Was diesel of lpg niet een betere keuze geweest.
Bij rond de 215 duizend km. een beurtje laten doen. Gelijk toen een breuk in een kabel van de linker koplamp laten verhelpen. Ook de distributieriem laten vervangen. Voor € 300,-- klein beurt incl. Begin april 2016 er weer ruim een jaar APK. Dat laten doen voor bijna € 80,--. De lichtmetalen velgen (met de zomerbanden) opnieuw gespoten. Zien er nu weer als nieuw uit.
De Demio ooit gekocht als een soort "tussenpaus". Maar ja het ding blijft maar gaan. En we rijden er nu ruim 4 1/2 jaar in. ( in juli al weer 5 jaar)
Enigste euvel is geweest dat het bijrijdersportier niet goed op slot wilde. Ik heb de portierbekleding er deels afgehaald (raamslinger wilde er niet af).Deze zit met een soort borging vast. Bleek dat het stangetje van de open- en dichtknop uit een geleide-onderdeel geschoten te zijn. Dit was zonder wat boorwerk in het deurpaneel niet te verhelpen. Nu kan ik er d.m.v. een gat bij mocht het stangetje er toch weer uitschieten. Tijdens Koningsnacht is er een poging gedaan om via het rechter portier in te breken. Nu is het slot aan de buitenkant geforceerd. Het steekt er wat uit. Door een deukje rondom het slot wil het daardoor ook niet meer op zijn plek. Dus maar eens kijken wat te doen. Slot wil van binnenuit gelukkig wel op slot.
240duizend kilometer
- 241.000 km
Besloten om bij deze km. stand maar weer eens een stukje te schrijven. Eigenlijk valt er niet zoveel te vermelden. De Mazda blijft een trouwe metgezel. In de afgelopen periode is er een nieuwe achterdemper op gekomen. Deze was lek. Totale kosten € 180,---. Verder een lekke band en 2 nieuwe H4 lampen. Dat was het wel.
Bij de demperwissel gelijk de onderkant van de auto bekeken. Kokerbalken zien er goed uit. Er is verder wat oppervlakte roest aan het subframe achter. De bedoeling is om dat nog te behandelen met tectiel e.a. middelen.
Zojuist een grote beurt laten doen. Alle filters en sappen zijn weer ververst. Verder is er een aandtijfasrubber vervangen. Gelijk de zomerbanden weer voor de winterbanden laten wisselen. Had dit anders zelf gedaan, maar omdat de beurt toch aanstaande was, de wissel door de garage laten doen.
In het voorjaar 2017 de zomerbanden (achter) vervangen. Die zijn dus wel op.
APK
- 253.100 km
Na het laatste verslag van eind vorig jaar, maar weer eens een update van onze Demio. Sinds de laatste beurt er 12duizend km bij gereden. Vorige week uit voorzorg een paar nieuwe achterbanden gemonteerd. Deze toen maar gelijk naar de vooras laten wisselen. Kostenpost voor de 2 banden € 120,--. Dit ook in het kader van de aankomende APK laten doen. Maar goed de jap is inmiddels (nog steeds) op puber leeftijd. Dus dan weet je het nooit. Dus de auto gisteren achter gelaten bij onze vaste garage. Rond 14u toch maar eens gebeld, of 'ie al klaar was. Mededeling was, nog even 2 plaatjes in de dorpel lassen, en een paar frisse ruitenwisserbladen, en dan nog afmelden voor de APK. Om 15.30u was de Demio weer klaar. € 140,-- afgetikt en weer gaan met de banaan. Er is ook geen geld voor wat anders, dus dan is het toch heugelijk dat 'ie er weer een jaar tegen kan. Ook leuk dat de 2 dorpsgaragisten het zo leuk vinden om je tegen geringe kosten op de weg te houden. Ze zijn er realistisch in, dat er natuurlijk altijd iets kapot kan gaan op deze leeftijd. Motorisch schijnen deze Mazda's niet kapot te krijgen te zijn. Wel kan de roest dus parten gaan spelen. Maar dan kan er volgens zeggen altijd aan gelast worden. We hoeven het vakantiegeld nog niet aan te gaan spreken voor iets anders. Dat is een geruststellende gedachte.
Abrupt einde
- 260.340 km
Afgelopen zaterdag is buiten ons toedoen onze trouwe metgezel die de Demio inmiddels geworden was, total los gereden op de A28 bij Amersfoort. Een loszittend wiel van een opleggertje maakte een flinke kreukel in de voorkant. Hierdoor alles aan de neus van de Mazda gekreukeld. Uiteindelijk met thuiskomer.naar huis gereden. Stuur stond wel wat scheef, dus onderstel had toch ook een beste optater gehad. Temperatuur bleek ook meer op te lopen, dus daar was ook het 1 en ander mis. Bij onze vaste garage aangekomen, bleek de schade meer dan € 2500,--. Dus in ons geval was dat total los. Uiteindelijk zijn we er met de expert / verzekering goed uitgekomen. Zij hebben ons het bedrag toegekend dat we voor een vergelijkbare Demio met eenzelfde kilometerstand, zouden moeten aftikken, als we dit model weer zouden kopen. Vooraf nog wel kosten gemaakt en gehad. De aandrijfas is 2 maanden geleden nog vernieuwd, en ook nog 2 nieuwe voorbanden. Ik maak nog een (on)kosten calculatie, van deze auto. Ik wil dat voor mijzelf ook weten, hoe de zakjapanner het heeft gedaan. Dus er komt nog een staartje aan dit dagboek.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.