Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)

autoreview

Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)
Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)Mazda Demio 1.3 Comfort (2001)

Signalement

UitvoeringDemio 1.3 Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf70.897 km
KM-stand laatst83.105 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mijn nieuwe oude auto

  • 70.897 km

Keurige auto. 23 jaar oud en 70.000 km gereden bij aanschaf. Ik kocht hem in september 2024 particulier en dacht als ik er nog 1000 euro aan moet investeren heb ik nog steeds een goede, praktische auto voor weinig.

Mijn ervaringen na 3 maanden

De auto ziet er netjes uit. Motorisch en carresorie lijkt ook niet veel mis te zijn. In de auto zit weinig luxe of comfort. Als ik erin rij heb ik associaties met de vw busjes van vroeger. Alles wat er in moet zitten zit erin, ook al zouden er bepaalde dingen wel beter ontworpen kunnen worden. BV 2 bekerhouders die je niet kunt gebruiken omdat links de asbak uh het mini asbakje zit en rechts de steker van de gps. Het dashboard is vrij hoog waardoor je met je gps instellen ver moet rekken. Wel kun je het stuur hoog of laag zetten. Geen slotje op het handschoenen kastje. Spiegels zijn elektrisch instelbaar en ook elektrische ramen voor, achter dan weer niet. De achterbank kan 12 cm naar voren waardoor je meer laadruimte hebt, maar de hoedenplak die bij deze auto een rol is, dekt die 12 cm dan weer niet af. En als je hem los hebt liggen ligt ie overal in de weg.
De stoelen zijn vrij stug en de achterbank is vrij hard, de zitting van de achterbank lijkt wat kort en sober waardoor ik denk dat je daar echt niet lekker op zal zitten op lange afstanden. Na een aantal langere ritten kom ik minder moe uit de Demio dan uit de mazda 323 die veel lager zat. Slapen heb ik nog niet uitgeprobeerd. In de mazda 323 heb ik jaren voortreffelijk op de achterbank geslapen, als dat zo uitkwam. Aan de zijkanten van de achterbank leuning zitten 2 flappen die je eraf moet halen als je iets met de leuning wilt doen. Ook 2 neksteunen achter die behoorlijk je zicht belemmeren omdat de leuning van de achterbank vrij hoog is. Aangezien ik toch niet (veel) met 4 mensen in de auto ga rijden heb ik de neksteunen en zijflappen er nu permanent uit. Vorige eigenaar had de achterbank er helemaal uit gehaald. Dit overweeg ik ook.

De auto rijdt goed. Voor het stoplicht is de motor echt stil. Hij start en rijdt prima. De kachel doet het goed. Verbruik had ik met die lage km stand bij aanschaf veel ongunstiger ingeschat maar na 6 tankbeurten rijdt ie nog steeds 1 op 17. Wat ie wel doet is te veel km aangeven. Wanneer ik 90 op de GPS rij, zegt de km teller 103. Als ik 150 km op de teller heb gereden heb ik in werkelijkheid 139 km gereden. Ik wil dit ook graag oplossen, want ik vind dit erg irritant. Dus eigenlijk rijdt ie geen 1 op 17 maar 10% minder. Er zitten 13 inch velgen onder. Ik overweeg om er 14 inch velgen onder te zetten. Maar ben nog aan het uitzoeken of dit het km probleem oplost. Vooralsnog hou ik de km tellerstanden gewoon aan.

Ik tank bewust euro 98 weet niet wat de vorige eigenaren hebben gedaan. Mijn ervaring is dat auto's op euro 98 veel beter lopen.

Bagageruimte.
De achterbak ruimte houdt niet echt over.
De achterbank kan 12 cm naar voren, dan heb je meer bergruimte, maar de beenruimte waar je normaal iets neer kan zetten is dan niet meer bruikbaar.
Als je de leuningen neerklapt heb je een scheve verhoogde bodem. Maar je hebt er niks aan als er iets groots mee moet. Wanneer ik de 2 leuningen neerklap en de bank naar voren kantel om een vlakke vloer te hebben dan kan ik niet meer normaal achter het stuur in de auto rijden. (Of de bank moet er verkeerd in terug gezet zijn door de vorige eigenaar?) Even makkelijk de zitting eruit halen met 2 hendeltjes en de rugleuning neerklappen was bij de 323 heel simpel. Hier moet de hele bank eruit gehaald worden, heb ik nog niet geprobeerd.

Inmiddels heb ik een autobench voor mijn jonge kleine hondje aangeschaft.
68 x 50 x 53. Voor het mooie in deze auto is deze bench voor kleine hondjes net te groot.
Achterbak kan ie wel in, maar dan kan mijn hondje nergens heen kijken. Ook met aanrijden van achter vind ik dit niet zo'n goed idee. Ook kan het rolding niet meer dicht scheelt 3 cm. En ik ben de toch al weinige bergruimte kwijt. Op de achterbank kan de bench wel staan. Met iets eronder dat ie recht staat. Dan kan mijn hondje ook naar voren kijken en heeft kontakt met mij, dat is op lange ritten wel fijner ook voor mij om wat zicht op hem te hebben. De bench past net/ net niet door de smalle deur. Als de bench op de achterbank staat blokkeert hij 2/3 van de achterbank , wordt veroorzaakt door die hoge wielkasten, waardoor er niet eens normaal ruimte is om iemand er naast te kunnen laten zitten en de helft van de leuning niet meer naar voren kan. Ik mis 8 cm. Als ik de bijrijders stoel helemaal naar voren schuif kan de leuning helemaal plat en kan ik de bench vanaf de achterbank op de voorstoel schuiven. Ik kan dan niet meer schakelen, Maar voor snachts onderweg slapen wel te doen. Dan kan ik de achterbank gebruiken om zelf op te slapen. Ook kan ik de bestuurdersstoel erbij plat leggen waardoor ik genoeg ruimte heb om te slapen. Dit ben ik nog aan het uittesten. Normaal had ik op de grond de caterkist staan, dat kan nu niet meer. Mijn jarenlange minicampermethode in kleine auto, de mazda 323 wordt even flink in de war gestuurd door dit Demiotje

Ik denk dat er snel dakdragers en een dakkoffer bij moet komen voor de vakantie om de supspullen en/of fiets + fietskar en kampeerspullen mee te kunnen nemen. Bij de Mazda 323 had ik in de achterbak een fietskar + 5 fietstassen met fietsvakantie bagage en kon ik op de achterbank slapen. Ook al ziet de Demio er groter uit blijkt de achterbak en achterbank en beenruimte echt kleiner en onhandiger dan de 323.

Als ik meer geld zou hebben en jonger in leeftijd zou zijn had ik voor een grotere micro camperauto gekozen, maar in mijn situatie en mijn ervaring met mazda is dit voor mij en mijn hondje een perfecte auto. Met deze km stand kan ik er nog wel 10 jaar mee vooruit, hoop ik. Al die onhandigheidjes verzin ik nog wel iets op. Ik hoop dat deze auto net als de vorige ook nog 3 ton erbij krijgt en ik er nog jaren plezier van zal hebben.

Update
De distributiesnaar is eind oktober vervangen, Dit bleek nog steeds de eerste snaar te zijn en was nog goed zei de garage, maar ze lieten mij de oude snaar niet zien want spontaan was de vuilnisman net geweest. !!. Ik vind nog steeds dat ie te zwaar stuurt. Inmiddels weet ik dat het een snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging betreft en ik er gewoon aan moet wennen. Ook heb ik nu gehoord dat je je stuur anders moet vasthouden dan ons is geleerd. Ik ga er wel naar laten kijken. Mijn oldtimer monteur zegt dat het wel op te lossen is.

Ook is het elektra van de trekhaak gerepareerd. Bleek een massaprobleem door een verkeerde aansluiting inplaats van een bout hadden ze een popnagel gebruikt. Omdat de stekkerdoos er niet afkon door verroeste boutjes die ook meten maar vernieuwd.
Er is een nieuwe kenwood autoradio ingekomen zonder wifi.
Inmiddels heb ik 2 zijwindschermen bij de voorruiten aangeschaft. Achter wil ik ze ook nog hebben.
En heb ik nieuwe goede ruitenwissers voor en achter.
Het lichtje van de klok doet het niet, als er al licht in hoort te zitten.
Voor de vakantie wil ik alle ramen laten beplakken met stralingswerende folie. Scheelt 99% (Als je geen smartphone, wifi, of bluetooth) in je auto gebruikt) Dit is voor electrogevoeligen geen luxe, maar noodzaak. Met de achterramen donkerder tegen de inkijk en de warmte voor de hond.

update verbruik 31-12-24
Na 6 tankbeurten
1825 km op de teller - 10% GPS correctie = 1643 km
gedeeld door 115,36 liter = 1 op 14,24
MET DE TREIN IS DUURDER!!
Met vaak korte stukjes en de geschiedenis van deze auto met 3000km per jaar vind ik dit nog niet slecht. Kan alleen maar zuiniger worden als deze auto gewoon eens meer langere stukken gaat rijden, Wat ik nu al regelmatig doe. Het is nu ook kacheltijd, dat verbruikt ook meer.


Kosten 2024

Aanschaf auto: 1200,00
Techniek
technische aankoopcheck garage 43,00
distributieriem incl montage 257,00
storing zoeken en stekkerdoos vervangen 135,00
3 ruitenwissers incl montage 39,00

luxe
Kenwood auto radio 83,00
zijwindschermen voor 59,00
autobench 95,00

Totale kosten eerste jaar. 1911,00

Update 26-1-2025

autobench hond
Ik kwam met de kleine auto bench van Roony B68 x L54 x H50 (voor mijn jackrussel) niet goed uit.
Hij kon niet op de voorstoel staan te breed. Dan kon ik niet schakelen. In de achterbak was ie 10 cm te hoog en mijn hondje kon helemaal niks zien. Op de achterbank was ie ook te groot. stak 15 cm over de leuning ernaast uit waardoor je die leuning niet naar voren kon zetten. ook mijn stuurstoel leuning kon niet normaal iets achterover Dus de zaag in de bench gezet. Eerst 10 cm ingekort dat was niet genoeg, met 15 cm ingekort is de bench nu 54 x 54 x 50. Hondje past er nog steeds goed in. Kan nu op de achterbank en op de voorstoel staan en dan kun je nog rijden ook.

achterbank gedoe.

Na alle foto's van andere Demio's te hebben bekeken en alle technische specificaties te hebben doorgewerkt en mijn auto talloze keren te hebben onderzocht waarom ik toch complete claustrofobie achter het stuur krijg als de bank opgeklapt is. Zag ik gister in een mazda specificatie dat de Demio comfort GEEN verstelbare achterbank heeft. Maar mijn auto dus wel. ik had al een tijdje het gevoel dat er misschien een verkeerde bank in zit. Als je de bank naar voren kantelt zit ie in de naar voren verstelde modes waarmee je de achterbak ruimte 12 cm vergroot. Dit is denk ik het probleem.

In ieder geval is het niet werkbaar voor mij. Ik heb nog wat zitten etteren met die variant slaapstoelen, maar ook daar werd ik niet blij van. Gister heb de achterbank er helemaal uitgehaald. Dat was nog wel een dingetje. De vorige eigenaar had gezegd. Bank naar voren kantelen en 2 bouten loshalen. Maar dat bleken 2 bouten per kant te zijn. er is 1 youtube filmpje waar ik er op het laatst van het filmpje achterkwam. De 2e bout zit om de hoek verstopt. Je moet eerst de dorpel eruit wippen en het tapijt omhooghalen dan kun je er met een dopsleutel bij. Eerder streef ik dat de bank zo hard zat. Nu dat klopt wel. Het schuim zit tussen het ijzeren frame.
waar kennen we dat van? een Citroen eend van vroeger.
Nadat ik de bank eruit had heb ik hem gewogen 30 kilo. (zonder hoofdsteunen en zonder zijflappen.) Dat is echt veel voor een achterbank. de mazda 323 was de hele zitting gewoon schuim, zat en lag als een vorst. Pakte je er gewoon uit zelf omgedraaid over de voorstoelen kon ik er op slapen.

Carcamping
Inmiddels ben ik begonnen om in de nu lege achterruimte iets te gaan construeren dat ik in de vakantie net als in mijn Mazda 323 kan slapen en naast mijn kampeerspullen ook mijn supspullen en fietsvakantie bagage en hondje kan meenemen.

Met ijzeren hoeklijnen (van een metalen kast) heb ik de effectieve ruimte op de vloer uitgezet. De vloer is ook niet vlak overigens.
93 cm breed kun je kwijt De lengte 140 over het voeten gat heen. Daar gaat ruimte voor de leuning naar achter kunnen zetten met rijden af. Dus 120 lang en 90/ 93cm breed en tussen 30 en 40 hoog is max voor bagage ruimte. Met de voorstoel leuning naar naar voren kun je max 170 lengte halen. Andere variant is stoel achterover en over de stoel heen een bed bouwen heb ik nog niet bekeken. wordt vervolgd.

Vorst en verbruik.
Met het koude weer startte hij nog steeds goed, het verbruik is nog steeds 1 op 16,68 ( 10% eraf trekken voor de kilometerteller) Vocht op de ruiten is wel erg vervelend. Dus kachel hoog en ramen open nadat je eerst 5 minuten je ramen moet wissen aan de binnenkant

Ramen blinderen
Nu de Auto leeg is een mooi moment om de ramen te gaan blinderen. ik heb blindeerfolie besteld om het zelf te doen. (Laten doen kan altijd nog) en voor het voorraam een donkere zonnewering strook.
Het schijnt dat door die folie je ook minder condens hebt.
Reden voor mij is privacy met in de auto slapen, zonwering en lampen van achterliggers.


Totale kosten 2025

Blindeerfolie + Zonnescherm folie 37,39

De MAZDA DEMIO wordt kampeerauto.

  • 74.117 km

Na wat tobben met de achterbank, heb ik de hele bank eruit gehaald.
30 kilo weegt ie. Ook de veiligheidsriemen op vloer zijn er uit.
Inmiddels van 9 mm antislip berken betonplex een vloer gemaakt van 130 x 125 en van 9 mm berken multiplex en het restant hout van de vloer 2 bakken gemaakt. De kleinste is 70 x 80 x30 en kan verkleind worden naar 40 x 80 x 30 Deze gaat in de achterbak, De grote van 60 x 90 x30 welke vergroot kan worden naar 80 x 90 x30. Inmiddels zitten ze aan elkaar vast in de auto. De achterste kist heeft een deksel die ook verkleind gebruikt kan worden De voorste kist moet ik nog een paar dingen aan bouwen dat de kist niet naar voren wipt en er een klapvakje uit geklapt kan worden zodat mijn matras van 1.70 op de vloer kan. Ik denk dat ik met de vloer en de kisten minder gewicht heb dan alleen met die loodzware achterbank. Ook moeten de kisten nog aan de vloer vast gezet worden.

Update. 6-3-2024
De kisten zijn nu weer uit de auto om af te maken, met de lege auto volgetankt naar de weegbrug. 1080 kg
met mij , de hond en bench en een volle benzinetank. 43 liter benzine x 0,70 = 30 kg voor de benzine.
De auto mag max 1480 kg wegen. (inclusief benzine, passagiers en bagage)
Ik heb nu dus nog 400 kg over voor de camper inventaris en bagage.
om je een idee te geven hoe snel dat gaat.:
De 2 kisten frames zonder deksels wegen 15 kilo.
De suptas 17 kilo
De hondenkar 9 kilo
Water 5 liter 5 kilo


Binnenkort zal ik een paklijst publiceren. Dan gaan we weer terug naar de weegbrug geladen.

Onderhoude en apk keuring 2025

  • 74.571 km

Mijn auto is voor de eerste keer naar mijn eigen oldtimer monteur geweest Die heeft de gehele auto van onder tot boven geinspecteerd en een beurt gegeven.
Voor 214 euro is alles weer in orde en een nieuwe APK.
Hij vond alles er goed uitzien voor zijn leeftijd.

oliefilter,5 liter olie,4 bougies, luchtfilter 84,00
keuren APK 45,00
arbeidsloon 85,00

totaal 214,00

De mazda demio camper is klaar

  • 74.703 km

De mazda demio camper is klaar.
Het was een heel gepuzzel met de afmetingen van de kisten, maar inmiddels zijn het 2 kisten van allebei 90 x 60 x30
Ze staan achter elkaar vast gezet met spanbandjes aan de beugels van de achterbank en met spanbandjes de 2 kisten aan elkaar.
In allebei de kisten kunnen 2 fruitkisten van 60 x 40 x 24. of andere tassen of kisten.
De tuinstoelen en tafeltje kunnen bij elke pauze snel en makkelijk worden gepakt.
Met de bijrijders leuning naar voren en de stoel naar voren heb ik 175 lengte voor mijn bed, welke 60 cm breed is.

Op reis met de minicamper
Vlak voor ik vertrok hoorde ik een rammel links achter. De schotelrubbers van de veren zagen er slecht uit. Die wilde ik laten vervangen. Bij de apk was een aantekening fuseekogel voor. Die ook meteen maar links en rechts laten vervangen. De rammel hoor ik nog steeds op wegen met kleine keitjes. Wat het nu is weet ik nog steeds niet. Ik ben er 7000 km door europa gertokkeld. Binnenkort nog maar eens op de brug.
De eerste reis van 7000km was een succes. Auto is na 23 jaar een keer goed ingereden In de bergen 120 tot 130 km per uur rijdt ie met gemak. olieverbruik minimaal. Slapen in de auto werkt goed. De hond en de sup waren mee, een tafel 2 stoelen, mini keuken, toilet. Het opvouwmatras van leen bakker was niet goed, daarom een inflateble matrasje er bovenop gelegd, dat werkte wel. maar onderweg een nieuwe opvouw matras van ikea gekregen, die is wel goed. De gordijnen houden een boel zon tegen en de warmte buiten. Het is allemaal klein, maar voor 1 persoon groot genoeg. Met het lage benzineverbruik en laagste klasse tol en gratis slapen op gewone parkeerplaatsen kun je zo toch goedkoop met vakantie.
km stand 82892

rondje Friesland

  • 83.105 km

Na mijn reisje naar Portugal had ik de smaak te pakken en ben ik even een paar dagen naar friesland gegaan. Om mijn friese vrienden te bezoeken.
Eerst naar Wijhe, overrijssel daarna naar Tzum waar ik bij een vriend achter zijn huis kon slapen. Dit was geen succes want er was een kpn glasvezelkast neer gezet. Daarbij stond ik onder een boom die mijn auto vol gepist had. Ik kon op zondagmorgen dus op zoek naar een wasstraat. In Bolsward was ie dicht op zondag. Maar ze hadden wel een grote parkeerplaats waar ik mijn ontbijt en koffie kon maken etc. Gelukkig was er in Sneek wel een wasstraat open. Daarna door naar Scharnegoutum. Met mijn fris gewassen auto stal ik wel de show bij mijn oude vriend, die mijn auto prachtig vond . Toen naar Witmarsum, waar ik direct mijn zwemvest en die van mijn hondje kon uitladen omdat we gingen zeilen vanuit Makkum op een blazer (traditioneel zeilschip). Terug na het eten weer vertrokken naar Tzum om te zeggen dat ik in den oever ging slapen, aangezien ik in noordholland nog iemand wilde bezoeken. . Na 50 km geklooi in het donker met omleidingen en wegafzettingen, was ik uiteindelijk weer terug in Tzum met een lege tank. Tanken in friesland snachts zonder pin is onmogelijk en ik besloot een ander plekje in het dorp te zoeken om te slapen. Daar sliep ik wel de hele nacht. Van suppen was niks gekomen omdat er veel wind stond. Maar wel lekker in het bos rennen voor mijn hondje, die de 2e ochtend dacht, hé ik ken het hier. De volgend morgen vertrokken naar Bolsward even wat dingetjes kopen en koffiedrinken bij de plaatselijke kroeg waar ik ook al vanaf 2007 kom. Toen via de afsluitdijk naar De rijp in noord holland Ideaal dorp voor mijn sup.en vandaar savonds weer naar hus. In 3 dagen 6 bezoeken afgelegd en ik kon me tussendoor mooi lekker terug trekken in mijn eigen mini huisje.
Het was een korter reisje dan gepland maar ik moest dinsdag thuis zijn. volgende keer neem ik langer de tijd.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.