Mazda CX-7 2.3 DISI Turbo Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-7 2.3 DISI Turbo Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 96.241 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Mijn eerste onverstandige auto
- 97.058 km
Na 8 jaar leasen kwam met een nieuwe baan een einde aan auto's van de baas, en moest ik zelf (weer) een auto aanschaffen. dat is een Mazda CX-7 geworden.
Kort mijn auto-historie:
Na een Peugeot 106 en 306 (beide 'oudjes' die uiteindelijk eruit zijn gegaan toen bleek dat reparatiekosten vele malen hoger uitvielen dan de dagwaarde) heb ik een tijdje in een golf (IV) rondgereden. Niet het meest spannende model, maar wel betrouwbaar en passend bij mijn situatie toen (zonder kids).
Daarna een baan met lease-auto, dus de golf verkocht.
Ik heb achtereenvolgens een Opel Astra station, VW Passat variant (2 maal), een Opel Zafira Tourer en een Ford Mondeo wagon gereden. Met drie kids en een beperkt aantal merken waaruit gekozen kon worden was de keuze niet heel groot.
Prima auto's allemaal, maar vooral praktisch.
Afwegingen:
Toen duidelijk was dat ik zelf een auto moest gaan aanschaffen ben ik me gaan oriënteren. Station of SUV/cross-over was snel duidelijk vanwege ruimte en 'het oog wil ook wat' (ik ben geen fan van MPV's). Het mocht een benzine-auto worden aangezien we jaarlijks nog geen 10.000 km gaan rijden.
Daarnaast had ik betrouwbaarheid redelijk hoog in het vaandel (ik mag nu zelf reparaties betalen en heb met de diverse lease-bakken wel een en ander aan de hand gehad), rij ik graag een auto met 'goede' wegligging (de Ford beviel in dat opzicht erg goed), was 4WD leuk om te hebben (maar geen noodzaak) en wilde ik er niet teveel aan uitgeven (max E 12.000-14.000). Met dat lijstje ben ik op zoek gegaan naar modellen.
Afvallers:
Een behoorlijk aantal modellen viel af vanwege prijs en/of betrouwbaarheid: Volvo XC60 (te jong, dus te duur), Kia Sportage nieuw model, VW Tiguan etc. Ook bleek ik niet enthousiast te worden van de 'grote jongens': XC90, X5, Touareg en/of Q7. Die zijn redelijk duur in jaarlijkse kosten maar zijn vooral erg groot. Mijn vrouw die een Kia Picanto gewend was heeft daar dus een veto over uitgesproken :-)
Uiteraard zijn er ook andere modellen de revue gepasseerd en weer afgevallen: geen warm gevoel bij of op basis van een van bovenstaande redenen afgevallen.
Wat dan wel:
Uiteindelijk bleven er drie modellen over: de Volvo XC70, de Honda CR-V en de Mazda CX-7. Ik heb alle drie de modellen bekeken (live) en ben gaan zoeken op alle (merk)forums en reviews.
De XC70 viel daarbij als eerste af. Betrouwbaarheid lijkt bij dat model (merk) af te hangen van redelijk dure reguliere onderhoudsbeurten: in ieder geval duurder dan bij de andere twee modellen (normaal gesproken uiteraard). Wat ook wel meespeelde is dat de wegligging van dit model minder goed wordt beoordeeld dan de andere twee modellen.
De Honda nogmaals bekeken en 'gevoeld'. Daarbij viel de opzet van het interieur mij tegen: een recht dashboard, meer 'no-nonsense' en minder 'op rijden gericht'. Dat is zeker een subjectief punt overigens, maar de auto klikte minder dan de CX-7.
Uiteindelijk gaf dus het interieur, maar zeker ook de motor (2.3l turbo, 260 PK/380NM), de doorslag en moest het een Mazda CX-7 worden. Daarbij speelde ook zeker mee dat mijn ouders als jaren naar tevredenheid Mazda rijden: betrouwbaarheid (van merk en dealer) had ik dus een positief beeld bij.
Zoeken:
Ik heb veel op internet gezocht naar de Mazda's voordat ik dealers wilde benaderen. De prijzen lagen net boven mijn max, maar dat zou met wat onderhandelen mogelijk moeten zijn. Als eerste langs de 'huis-dealer' van mijn ouders gegaan voor wat info over kosten (onderhoud, bekende zwakke punten etc).
Daar kwam de mogelijkheid van importeren ook ter sprake. Zelf minder bij stilgestaan (want toch wel gedoe en onzekerheid/ onbekendheid), maar via een dealer geen gekke gedachte. nadat de prijzen naast elkaar stonden (kopen in NL of importeren met bijkomende kosten) was de keuze eigenlijk heel gemakkelijk: importeren scheelt, ook met een stevige kost onvoorzien, gewoon veel geld. voor een soortgelijke uitrusting en Km-stand toch snel zo'n E 3.000 (incl. transport, import, onderhoud, trekhaak en fee). Op 4 april mocht ik mijn vers geïmporteerde CX-7 ophalen.
Tot nu toe:
Over betrouwbaarheid en dergelijke valt natuurlijk nog heel weinig te zeggen vanuit eigen ervaring, daar zal ik me dan ook nog niet aan wagen. De prestaties en wegligging vallen in positieve zin op: ik had het beeld dat het een snelle auto zou zijn, maar wel een SUV/Cross-over met bijbehorende wegligging. Dat is dus niet zo. Het is een auto die echt fijn stuurt, een erg fijne wegligging heeft (vergelijkbaar of beter dan mijn Ford Mondeo) en SNEL is. Toegeven: mijn referentie zijn spaar-dieseltjes, maar deze power had ik niet verwacht.
Het verbruik is daar dan ook wel naar: een 69 liter tank waar ik zo'n 500 km op kan rijden. Dat wordt hopelijk beter als mijn eerste enthousiaste rij-gedrag wat normaliseert....
Een ander opvallend puntje: aangeraden wordt om 98 octaan of hoger te tanken. Maar dat is niet meer standaard overal verkrijgbaar. Wellicht heel logisch, maar dat had ik me in ieder geval niet gerealiseerd :-)
Ik zal na wat eerste langere ritten deze review proberen bij te houden, en zo veel als mogelijk ook eventuele vragen te beantwoorden.
Kinderen & Importeren
- 97.100 km
Ik probeer vragen steeds als nieuwe toevoeging aan de review te beantwoorden, dan zijn ze ook voor anderen goed leesbaar.
Drie kids op de achterbank: hoe gaat dat?
Dat gaat heel behoorlijk! ik heb vanwege de samenstelling (eenmaal 6 jaar en een tweeling van nu twee) heel veel geprobeerd, ook bij de selectie van de laatste lease-bakken. Mijn ervaring is dat de breedte van de auto vaak niet het probleem is, maar de 'vlakheid' van de achterbank. Hoe vlakker (lees: hoe minder voorgevormd/kuip) des te beter drie kinderstoeltjes passen. De Opel Zafira met drie stoelen was in dat opzicht uiteraard de prettigste auto.
De achterbank van de CX-7 is erg vlak, waardoor wij twee stoeltjes (groep 1, Maxicosi Priori) aan de buitenkanten kunnen zetten, en daartussen nog plek hebben voor een zitverhoger voor nr 3 (groep 2, alleen zitdeel van een Maxicosi Rodi). De gordel is dan wel een beetje pielen, maar dat was het ook in de Zafira en de Mondeo.
In de Mondeo hadden we zelfs minder ruimte (door de kuipjes in de achterbank): daar paste tussen de twee groep 1 stoeltjes alleen een 'Bubblebum' (opblaasbare zitverhoger, overigens wel goedgekeurd!). Dus ruim is het zeker niet in de CX-7 achterin, maar voor de drie stoeltjes die wij gebruiken wel prima.
Importeren
De import had ik dus zelf ook niet bij stilgestaan. Importeren als particulier kan ook: de prijzen van auto's liggen in bijvoorbeeld Duitsland echt wat lager dan bij ons. Het regelen (BPM, keuren en ophalen) had ik geen probleem mee, maar ik wilde wel wat meer zekerheid bij de aanschaf van een auto. Veel verder dan tegen de banden schoppen kom ik zelf niet :-)
Dus de import via een dealer (die ik goed ken, dat helpt!) was een goede oplossing voor ons: wel goedkoper, maar met zekerheid.
vakantie
- 108.000 km
Na de eerste echte kilometers, waaronder een vakantie naar de Ardeche, nu weer tijd voor een update.
Eerst maar iets rechtzetten: het bochtengedrag is nog steeds helemaal prima, maar mijn eerdere 'claim' dat deze auto de concurrentie aankan met de ford mondeo was een beetje te enthousiast... zeker op kortere bochten (bergweggetjes) helt de auto wel wat over en hoor je de banden (Kuhmo's in mijn geval) behoorlijk nadrukkelijk piepen. Dan doe ik wel mijn best om door te rijden, maar toch: aanpassing van mijn eerdere stelling!
Dan terug naar de algemene ervaringen.
Het is echt een heerlijke reis-auto. De hogere zit, het overzicht rondom (ook naar achteren) en de motorisering maken dat je heel relaxed en met altijd voldoende kracht aan het rijden bent. Extra gewicht (5 man, volle bepakking en een aanhanger) was niet tot nauwelijks merkbaar. Wel zijn de stoelen (naar goed japans gebruik) aan de korte kant voor iemand van mijn lengte (1.96 m). De cruisecontrol en regelmatig verzitten bieden uitkomst, maar zijn ook wel nodig.
De airco doet z'n werk. De auto wordt niet overdreven snel koud/ heeft even tijd nodig om de auto op temperatuur te krijgen. Als 'ie eenmaal op temperatuur is wordt die wel goed constant gehouden. Vooral omhoog heb ik erg veel hardop gelachen: de power, zeker bij terugschakelen, is echt heerlijk ruim ten opzichte van mijn spaardieseltjes-referentie. Inhalen omhoog dus geen probleem, ook niet als de weg steil is. De blikken bij mede-weggebruikers als er een grote auto met aanhanger voorbij komt zijn onbetaalbaar :-)
We hebben ervoor gekozen om voor de vakantie toch een Navi-unit te laten inbouwen. Dat was een goede keuze. Het systeem is zeer kundig en netjes ingebouwd door navishop (Nootdorp) met een prima uitleg. Het is (in mijn optiek) toch wel erg lekker om gewoon in het dashboard de route altijd bij de hand te hebben. Traffic en herberekeningen geven ons in ieder geval een gevoel van 'ontzorgd' rijden. Bluetooth en carplay zorgen voor alle eigen muziek via het scherm: fijn.
De bagageruimte is niet overdreven ruim voor ons (gezin van 5 met aanhanger), maar voldoet zeker. We hebben eveneens een 12 v uitgang laten inbouwen achterin, die had ik eigenlijk wel als standaard verwacht (maar is dat dus blijkbaar niet).
Al rijdende kwam het besef dat er geen stelknop is voor de koplampen: dat doet de Cx7 automatisch! Ook automatisch is het licht en de ruitenwissers voor. Beide voldoen, maar zijn niet 100% prettig voor mij: licht gaat relatief laat aan pas, ik merk dat ik hier en daar de neiging had zelf het licht aan te zetten. Regensensor blijft een heel persoonlijk iets volgens mij, heb hier en daar wel zelf bijgezwiept.
Het verbruik viel mij absoluut niet tegen. Met de eerder genoemde volle bepakking hebben we ons overal netjes aan de snelheid gehouden. Merendeel dus 130 'echte' Km/h (137-138 op de teller) gereden over de peage. Dat leverde gemiddeld 1 op 10 op aan verbruik.
De banden piepen zoals gemeld wel wat snel. Wellicht door het warme weer hier merken we dat ze ook bij stadsritjes toch wel snel geluid maken. Dat kan aan de banden liggen (Kuhmo's), dus daar gaan we bij de vervanging als die nodig is op letten.
Al met al dus nog steeds zeer tevreden over de auto. Voor ons een bevestiging van het feit dat een hoge auto lekker(der) is. Dat wordt dus een uitgangspunt bij een eventuele volgende auto. Eerst nog maar heel erg lang van deze genieten!
Een jaar verder
- 125.000 km
Het is even stil geweest, maar hier dan weer een update.
In het afgelopen jaar hebben we wel wat meegemaakt met deze auto. Vooral veel plezierige kilometers, maar toch ook wat problemen.
Als eerste de herfstvakantie. We zijn met de auto naar Parijs gereden (iets met Disney en drie kleine meisjes). Als reis-auto blijft de CX-7 erg fijn: hoge zit, heel relaxed te rijden en inhalen is echt heel leuk en lachwekkend gemakkelijk: fijn! Ook de later ingebouwde navigatie (met CarPlay) helpt daarbij. De terugweg was iets minder: olie-lamp aan en een wat stotterende auto.....
Bij de garage bleek dat ik verpest ben in de lease-jaren: simpelweg nooit gedacht aan de olie checken, laat staan bijvullen. Dat heeft wat schade opgeleverd (mechanische timing van de kleppen was kapot) die heel netjes is verholpen. Nu dus heel trouw aan de olie-controle, daarna geen enkel probleem meer gehad daarmee. Wel merken we dat de auto het zelf ook aangeeft. Normaal loopt de motor heel erg mooi, maar als het olie-peil lager wordt is rustig optrekken minder vloeiend, de motor lijkt een beetje in te houden dan. Telkens bijvullen lost dat weer op.
Daarmee wel een puntje: de motor verbruikt best wat olie. Of dat standaard is of komt/ erger is doordat de motor een klap heeft gekregen door het droog draaien weet ik niet.
Verder weer gemerkt dat de winterbanden echt fijner rijden dan de zomerbanden die we nu hebben: kuhmo's (ik weet het exacte type niet) geven echt merkbaar minder grip. Dat probleem is voor ons opgelost: net voor de wissel naar winterbanden dit jaar hadden we een lekke band, die na reparatie toch leeg blijft lopen: volgend jaar zomer nieuwe zomerbanden dus.
In 2017 weer heel fijn gereden met de CX-7. Vakantie door de alpen, met veel alpen-strassen..... wat een briljante uitvinding! een feest qua uitzicht en natuur, en papa mocht de CX-7 door heel veel haarspeld-bochten sturen: iedereen blij :-) Wederom heel veel kilometers gemaakt in de vakantie, zonder enig probleem (op olie bijvullen na dus).
In november nog even getwijfeld: door een andere baan willen we (weer) een tweede auto voor de deur gaan zetten (privé). Uiteindelijk toch ervoor gekozen om de CX-7 te houden: het rijdt te leuk! Ik ga dus op zoek naar een kleinere auto waar ik zelf wat meer kilometers (25K per jaar ongeveer) in kan gaan maken zonder failliet te gaan aan brandstof :-)
Als die auto er is zal ik daar uiteraard ook een review met aankoop-proces van schrijven.
Nieuwe banden en winter(sport)
- 129.000 km
We hebben weer een winter achter de rug!
Die zijn we zonder problemen doorgekomen. Niet al te veel kilometers gemaakt: de auto, met winterbanden, heeft zich prima gehouden, ook met de sneeuw- en ijs-dagen.
De wintersport-rit was ook prima. Heen erg goede omstandigheden, daarbij gemerkt dat hard rijden inclusief skibox bovenop prima gaat maar dat heeft z'n weerslag op het verbruik..... Toegeven: dan rijden we ook echt hard door (160+ km/h), maar 500 km op 60 liter hebben we NIET gehaald :-)
Terug was een ander verhaal. Het eerste stuk ging prima, maar vanaf zo'n 200 km voor Venlo tot Zaltbommel hebben we op echt besneeuwde wegen gereden. Zeker in Duitsland lag er veel sneeuw, en begon de auto zich minder fijn te gedragen. Grip zat, en ook een paar keer ervaren dat de 4X4 bijschavende: dat geeft veel vertrouwen. Helaas leek de auto minder goed te sturen.
Daarmee (en voor de nieuwe zomerbanden en voor apk) terug naar de garage. Een stuurkogel bleek defect, die is vervangen en heeft inderdaad het stuurgedrag opgelost: de auto stuurt nu weer zoals we dat gewend waren. Banden was een 'dingetje': de oude zomerbanden waren we niet tevreden over. Daarom meteen 4 banden vervangen: er liggen nu Toyo's omheen uit de Proxes (sport) series. Kosten vielen mee (zo'n E 650 voor 4 banden en montage) en de auto rijdt er merkbaar beter op. Meer grip en de iets bredere band zou ook iets meer comfort moeten geven.
Op naar meer leuke kilometers dus!
Ondertussen is de tweede auto er ook: daar heb ik een aparte review van gemaakt. Het is, met wat hick-ups!, een Mazda 3 geworden :-)
E inde aan de lol
- 140.000 km
Aan alles komt een einde, zo ook aan de lol die we met deze auto hebben gehad! We zijn voor een nieuwe auto gegaan, en hebben de CX-7 daar op ingeruild. Daarover later meer, eerste de ervaringen tot nu toe met de CX-7.
In het kort: de auto bleef doen wat 'ie moest doen: erg leuk rijden en, buiten het olie-verbruik, heel voorspelbaar en degelijk blijven. In de zomer van 2018 hebben we een redelijk korte rit gemaakt richting de Jura (Frankrijk), ook daar hield de auto zich top. Wegrijden (sprinten) bij de peage-poortjes, steile heuvels op met volle bepakking en de vouwwagen erachter, toeren door de bergen: alles gaat makkelijk, met voldoende power en met een fijne airco :-)
De rest van 2018 weinig gekke ritten gemaakt, en vooral mijn vrouw heeft veel in de auto gereden, vanwege een andere baan voor mij (verder weg) hadden we een kleine tweede auto erbij gekocht (Mazda 3 uiteindelijk, zie mijn andere review).
Begin 2019 weer een wintersport, dit maal zonder dakkoffer. Dat scheelt toch wel een hoop. In geluid, maar ook in verbruik merk je behoorlijk duidelijk verschil. op de heen- en terugweg weer ervaren hoe fijn deze auto als reisauto bevalt. Goed zicht (hoog), meer dan voldoende snelheid en power om te accelereren als dat kan of moet en ook dit jaar ervaren dat de vierwiel-aandrijving werkt. In het dorpje grote bergen sneeuw, veel gedoe bij veel auto's die soms letterlijk voor 50 meter kettingen nodig hadden. Met de CX-7 nergens last van, gewoon rustig doorrijden en het systeem zijn werk laten doen: top!
Als 'afscheidsrit' nog een korte week richting de alpen (Alpe d'HuZes): ook daar weer genoten in de bergen en op de snelwegen. Geen noemenswaardige problemen, olieverbruik bleef, al met al veel probleemloze kilometers gemaakt met deze auto.
Waarom gaat 'ie dan weg?
Zoals eerder vermeld reed mijn vrouw vooral in deze auto. Voor ons handig aangezien zij weinig tot geen kilometers maakt, en het verbruik bij deze auto toch hoog ligt. Met mijn woon-werk verkeer was dat verbruik simpelweg te hoog. De auto is voor haar echter toch aan de grote kant, het ontbreken van parkeersensoren speelt daar voor haar zeker een rol in, naast het feit dat de auto vanwege de motor bij wegrijden uit stilstand toch wel fijngevoelig is (lees: wel eens afslaat of te snel vertrokken is).
Dat feit, gecombineerd met het feit dat ze ons andere auto (de Mazda 3) niet 'leuk genoeg' vind heeft ons doen besluiten om uit te kijken naar een vervanger.
En nu?
Nu rijden we in een Honda Accord Tourer (2.0 l benzine) uit 2011, waarvan ik uiteraard een nieuwe review zal maken. Erg jammer dat de CX-7 weg is, maar voor nu is het prima zo!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.