Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 700 km |
De eerste kennismaking
- 700 km
Na bijna 7 jaar in een Mazda6 Sportbreak te hebben gereden was het tijd voor iets nieuws. Al lang was duidelijk dat het een SUV moest worden. Vanwege de goede ervaringen met de Mazda6 was de CX5 een logische optie. Toen duidelijk was dat er een facelift zou komen besloot ik hierop te wachten. Belangrijkste redenen waren het verbeterde interieur en het nieuwe Mazda Connect navigatiesysteem. Uiteindelijk in januari als particuliere rijder gekozen voor de handgeschakelde Skylease GT 2,0 benzine uitvoering, met leren bekleding, keyless entry, en Bose geluidsinstallatie.
De eerste indrukken na 700KM
Exterieur:
Het exterieur van deze gefacelifte CX5 ziet er goed uit. Ondanks dat de gril slechts licht gewijzigd is geeft hem dit een veel stoerder uiterlijk. De additionele 19 inch RRE Avido wielen dragen hier natuurlijk ook aan bij. De nieuwe ledlampen zien er fraai uit en ze geven veel en beter licht dan de conventionele halogeenlampen. Ik moet wel nog even wennen aan de koude witte kleur van het licht.
Interieur:
Het interieur is ruim. Zowel voorin als achterin is het prima zitten. Omdat je in deze auto wat meer rechtop zit dan in de Mazda6 merk je eigenlijk niet dat de ruimte kleiner is. Ik vind het interieur goed afgewerkt met uitstekende materialen. Echt een niveau hoger dan de Mazda6 die ik hiervoor had. Ik rij ook regelmatig in VW’s. Voor mij staat de afwerking op hetzelfde nivo. Echter voor degenen onder ons die veel waarde hechten aan het zogenaamde “premium” gevoel denk ik dat er zeker wat valt aan te merken op het interieur van de CX5. Met deze Skylease GT uitvoering heb ik een behoorlijk complete auto. Lederen interieur, verwarmbare volledig elektrisch verstelbare voorstoelen met geheugenfunctie, Bose audio, Keyless entry, het zit er allemaal op. De bedieningsknoppen voelen solide aan en zitten op de juiste plek. De stoelen zitten prima, bieden voldoende steun en zijn aan alle kanten te verstellen. Ik moet wel nog even zoeken naar de juiste stand, maar dat heeft mogelijk te maken met het feit dat ik nog moet wennen aan het meer rechtop zitten. De bagageruimte is beduidend kleiner dan die van de Mazda6. Dit is het enige punt waarop ik echt heb ingeleverd. Verder is de tildrempel natuurlijk een stuk hoger, maar ook dat is natuurlijk inherent aan dit type auto. Het zicht naar achteren is door de lage achterruit en de kleine zijraampjes achter beperkt. Hier helpt het dodehoek detectiesysteem echter weer fantastisch. In beide buitenspiegels licht een oranje autootje op als er aan de betreffende kant een andere auto de dode hoek binnen rijdt. Voor mij was dit slechts een optie die er toevallig bij zat. Het werkt echter zo goed dat ik me afvraag waarom het niet op meer auto’s te krijgen is.
Multimedia:
Het nieuwe Mazda Connect navigatie systeem met 7 inch scherm en de centrale bedieningsknoppen tussen de voorstoelen was voor mij de reden te wachten op de facelift van de CX5. Ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb. Het is hetzelfde systeem zoals dat reeds op de Mazda3 geleverd werd. Het systeem is te bedienen met de knoppen, het touchscreen en middels spraak. Spraakbesturing heb ik nog niet geprobeerd en zal ik waarschijnlijk ook nooit gebruiken. Het zat op mijn vorige Mazda6 ook en werkte op deze auto veel te omslachtig voor dagelijks gebruik. Het touchscreen is alleen te gebruiken als de auto stilstaat. Dat vind ik een minpuntje. Op het internet circuleren al mogelijkheden dit te omzeilen, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. De navigatie werkt uitstekend en biedt alle wenselijke opties. Het systeem ondersteunt ook DAB+ radio. Samen met de Bose audio installatie levert dit echt geweldig geluid op. Ik was verrast door het grote aantal zenders dat beschikbaar is. Alle publieke en commerciële zenders in NL, DU, BE en FR zitten op DAB+. Wat wel weer tegenvalt is dat de Nederlandse publieke zenders in het zuiden van het land nog niet overal perfect doorkomen. Soms schakelt hij voor Radio3 over naar FM. Maar goed, het schijnt dat dit in de loop van 2015 wordt opgelost. Het verbinden van de mijn Samsung Android telefoon was ook makkie. Eenmaal verbonden worden alle contacten en gesprekken gesynchroniseerd. Ook kan de muziek op de telefoon rechtstreeks vanuit het Mazda systeem in de auto worden afgespeeld. Het systeem biedt vast nog een aantal mogelijkheden die ik de komende tijd ga ontdekken.
Het rijden:
Voordat ik deze auto kocht had ik al in een aantal reviews gelezen dat hij wat gehorig is, maar daar ben ik het absoluut niet mee eens. Deze CX5 is een stuk stiller dan mijn Mazda6. Of het komt door de betere isolatie, inclusief dikker glas, die is doorgevoerd in deze facelift of door de extra stille banden (Goodyear grip 67db) die op de Avido velgen gelegd zijn kan ik niet zeggen maar ik vind de auto verrassend stil. De 165PK sterke en soepele benzinemotor doet prima zijn werk. Als ik de schakelindicator volg dan schakel ik hem vrij laag in de toeren en komt hij prima mee. Gevoelsmatig vind ik het echter prettig om met iets meer toeren door te schakelen. Ik vind dat net wat soepeler en sportiever rijden. Ik kan helaas nog niet echt wennen aan dat zogenaamde “nieuwe rijden”. Maar goed, de Mazda leent zich voor beide rijstijlen. Wat e.e.a. voor het verbruik betekent weet ik nog niet. De tijd en de kilometers zullen het leren. Wat overigens wel opvalt is dat de versnellingsbak af en toe nog een beetje stroef schakelt. Ik hoop dat dit nieuwigheid is en dat dit vanzelf verdwijnt. De afstelling van het onderstel, in combinatie met de 19inch wielen, is aan de sportieve kant zonder veel aan comfort in te boeten. Ondanks dat dit een relatief hoge auto is vind ik hem niet echt overhellen in de bochten. Op hogere snelheden houdt de auto zich ook prima en ik merk ook niet dat hij met zijn hoogte meer last heeft van windgevoeligheid.
Voorlopige conclusie:
Vooralsnog ben ik zeer positief over deze auto en kan ik niks negatiefs vertellen. Typerende reactie kreeg ik van een vriend die zelf zweert bij VW/Audi en momenteel in een Passat Variant 2.0 TSI Highline met de nodige extra’s rijdt. Hij wil zelf ook een keer overstappen op een SUV binnen het VW/Audi concern. Zijn reactie “Ik snap eigenlijk ook niet waarom ik zoveel extra geld uitgeef om VW of Audi te rijden. Daar moet ik toch nog maar eens goed over nadenken”.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Skylease 2WD | Parkeersensoren | Navigatie | Stoelverwarming | Blind Spot Warning
- 2016
- 97.834 km

Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 160 TS+ AWD Autom,Camera A,PDC V,Blis,Cruise Contr,Climate Contr,Navi,Stuurverw,Elektrische ramen
- 2017
- 54.703 km

Mazda CX-5 2.5 SkyActiv-G 194 GT-M 4WD | Trekhaak, Leder, Navi, Stoel+Stuurverw., Memory, Carplay/Android | Goed onderhouden! |
- 2017
- 129.777 km