Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 GT-M Line (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | CX-5 SkyActiv-G 165 GT-M Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 53.500 km |
op naar een volgende
- 53.500 km
Na 2 jaar en ruim 65000km onze oude cx5 skylease+ ingeruild op een nieuwe CX5 GTM-line in de kleur titanium flash mica.
In combinatie met de 19inch velgen een prachtige wagen.
Dit keer gekozen voor een automaat, dit vond vooral mijn vrouw prettiger, voor mijzelf maakte het niet zoveel uit.
Verder houdt de gtm line in, dat je vrijwel alle luxe van een echte gtm hebt. Het enige dat mist is de lane departure warning en automatisch groot licht. Geen van beide is een echt gemis.
De leren bekleding is in de gtm-line is maar in 1 kleur en dat is zwart.
De eerste indruk. De nieuwe cx5 staat duidelijk op een hoger plan dan de vorige. Betere materialen, betere stoelen, betere afwerking. Het is echt een stap vooruit.
Hoewel de auto erg fijn rijdt, moet ik erg wennen aan de automaat, dat vraagt toch wel om een wat andere rijstijl. Wat beheerster met het gas omgaan, zeker op de snelweg. Stel je wil versnellen van 100 naar 120km/h, dan heeft de automaat de neiging om terug te gaan naar de 4de versnelling als je iets te veel gas geeft, terwijl dat helemaal niet nodig is. Het doet zo wat nerveus aan. Heb dan ook regelmatig de automaat in manual staan, op de snelweg, om te voorkomen dat hij terug schakelt.
Een ander puntje wat gewenning vraagt, is het start stop systeem in combinatie met de automaat. Op zich een prettig systeem wat je zelf kan activeren door slechts wat harder op de rem te duwen. Daar zit dan ook het addertje onder het gras, want stel dat je stopt om uit te stappen en je trapt iets te hard op de rem, dan activeert het i-stop systeem. Vervolgens druk je op de start-knop om het contact uit te zetten, maar dan start de motor weer. Moet je hem dus weer uit zetten....
De juiste werkwijze in deze moet zijn: zet de automaat in park, trek de handrem aan, haal dan de voet van de rem en dan kun je het contact uit zetten.
Nog 1 puntje zeuren dan, want het is echt een fijne wagen verder, maar het navigatie systeem vind ik er niet beter op geworden, het werkt veel omslachtiger dan het tomtom systeem in de oude cx5. ook de stem van de route begeleiding is maar zo zo en niet instelbaar. file informatie werkt dan wel weer fijner, gewoon via wifi, geen extra abonnementen nodig, wat je dan wel weer moest hebben bij tomtom. Ook de informatie wat betreft voorzienigen op de route zijn beter. je kan zien of het een pompstation met of zonder eet gelegenheid is, of er een parkeer plaats bij is en op welke afstand. en op welke de eerst volgende is.
Een hele verbetering is het multimedia systeem, dit is veeeeel sneller geworden. Geen 5 minuten meer wachten tot het telefoonboek is ingeladen van je mobiel. Idem voor de muziek. Ook de stem commando's werken sneller en beter.
Het verbruik ligt wel iets hoger dan bij de oude cx5, ik denk dat dit vooral komt door de automaat bak.
Al met al, zeer tevreden met de auto
3-11-2018
Na 2,5 jaar en 53500km's is het tijd om afscheid te nemen van deze hele fijne wagen. Het is een hele fijne betrouwbare wagen gebleken.
Er komt geen cx5 voor terug, tenminste niet prive, maar een MX5 ND in GTM uitvoering. Iets heel anders, maar ook ook veel leuker.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.