Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 (2021)

autoreview

Mazda CX-5
Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022Mazda CX-5 2022

Signalement

UitvoeringCX-5 SkyActiv-G 165
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf70.898 km
KM-stand laatst94.000 km
Lezerswaardering: 46%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vervanger van de Ford Kuga

  • 72.000 km

Toen ik de Ford Kuga (2018) kocht had ik de mazda CX5 ook op mijn lijstje. Omdat de Kuga het vaak liet afweten (lekstroom)en ook koelvloeistof verbruik had deze toch maar ingeruild op de CX5.

Deze auto in januari 2024 gekocht bij Kwinten Valkenswaard, Een eerlijke auto handelaar met veel recente auto's.
Hij wist te vermelden dat het een ex Atlon(lease) auto is. Uiteraard met met wat meer gebruiks sporen dan gemiddeld met deze leeftijd en kilometers. Wat mij op viel was steenslag en een parkeer deukje onder de tankklep hier viel voor mij allemaal mee te leven.

Wel viel met proefrit al op dat de zitpositie achter het stuur minder ruim is als de Kuga. Hier was ik al gouw aan gewend.

In mei 2024 met de caravan naar Luxemburg. Bij Verviers de berg op met 1500kg er achter en geen centje pijn. De trek prestaties en verbruik zijn uitermate goed voor een 2.0. Ik had een hoger verbruik verwacht. Wel maakt de moter wel meer toeren (herrie) dan de huidige turbo motoren.
De herrie is niet storend, vooral niet bang zijn om.gast te geven zeker 4000toeren berg op.

Helaas had ik in Luxemburg in een parkeergarage tegen een pilaar aan gezeten met de spiegel. Hierdoor een stukje uit de zwarterand afgebroken.
Hier moest het hele spiegel huis met motor worden vervangen. 280,- ex BTW zonder spiegelglas, knipperlicht en mee gespoten spiegelkap. Gelukkig was dit dan wel nog heel.

In juni 2024 heb ik bij een autovakmeester (bovag) garage de 80.000 beurt laten uitvoeren hier waren geen bijzonderheden. Wel heb ik rem olie en airco service mee laten nemen in de beurt. Dit was 685,-euro

In Augustus 2024 begonnen deurvanger van de bestuurders deur te kraken. Ook deze heb ik laten vervangen kosten waren 190euro inclusief BTW en montage bij Mazda

Het blijft koud

  • 94.000 km

Nu de buiten temperatuur rond het vriespunt lag valt mij op dat de auto/motor bedrijfs temperatuur nauwelijks boven 50/60 graden kwam. Soms viel deze na 15 kilometer weer terug onder de 50graden waardoor het blauwe lampje weer aangaat. Dit blauwe lampje gaat altijd boven 50 graden uit.

Na een bezoekje bij Mazda werd mij bevestigd dat het vermoeden dat te thermostaat niet sloot bevestigd. In de werkplaat zagen ze in de computer dat deze al bij 40graden opende. Alleen was het niet meer zo simpel als ik dacht met een klein huis met een veertje. De monteur vertelde dat het een groot huis is met een motertje waar verschillende slangen samen komen deze regelt dan zelf wanneer de klep opent om te koelen. Door de eerder reparatie's (onderdelen)hield ik al rekening met een niet goed kope reparatie van mss wel 600euro maar niets is minder waar

20 Februari had ik de werkplaats afspraak. Bij het brengen van de auto vroeg ik naar de prijs 1440,- . Maar coulance zat er niet in. Dit omdat er 2 beurten niet bij Mazda uit waren gevoerd. Dus letten jullie er even op bij jullie 2e hands Mazda,Gratis tip.

Deze dag is de auto niet af gekomen. Omdat ze het verkeerde thermostaathuis binnen hadden gekregen. Dit was een van een handgeschakelde versie deze had een koel aansluiting minder als die van mij(automaat). De man heeft uit gelegt dat ze toevallig 2 CX5 van het zelfde Bouwjaar met de zelfde reparatie hadden. Op kenteken van 1 auto het onderdeel hadden besteld maar niet naar de transmissie hadden gekeken. Vervelend maar fouten maken we allemaal vind ik..Als tegemoetkoming voor het ongemak kon ik een gratis leen auto op halen voor het weekend. Toch top service.

Na dat ik de auto op had gehaald dat de auto goed op temperatuur komt net voor de 100graden. Dit heeft de auto alleen met caravan erachter bereikt.
Het vermoeden is dus wel dat er ook al wat mis was met de thermostaat toen ik de auto kocht. De temperatuur meter stond meestal op het streepje voor de 100graden (rond 80graden dus)

Ik hoop dat ik alleen nog maar onderhoud heb want de Mazda bevalt mij nog altijd goed. Dit ondanks de hoge onderdeel prijzen. o zie ik maar bij ieder merk gaan dingen kapot. Maar niets waar de Mazda me afgelopen 20.000km mee heeft laten staan.

Ik kom over een tijd weer bij mijn review terug met mijn verdere ervaring van de CX 5 in Juni 2025 heb ik de 100.000 km beurt gepland.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Mazda CX-5

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.