en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 17.500 km |
Vorige week 16-09 was het dan zover; de Duitser werd ingeruild voor een Japanner.
Van 'Das Auto' naar 'Zoom-Zoom'.
Van degelijk naar speels.
Van dé maatstaf in zijn klasse naar de grote kleine onbekende.
Waarom een Mazda?
Er zijn vele vele kanshebbers de revue gepasseerd.
Van Golf 7 tot 1 serie. Van Giulietta tot Focus.
En Mazda met de 3. Wat een mooi design!
Maar dat blok... 120 pk uit een 2 liter, dat is toch niet meer van deze tijd?
Ik ging proefrijden en wat schetste mijn verbazing; een supersoepel blok, afknijpen in "3" en een rotonde over tot flink poken, helemaal goed. Precies wat ik zoek.
Alleen was de 3 teveel Golf, qua segment. Ik wilde iets 'anders'.
Keek later met een schuin oog nog naar de 500X, Jeep Renagade maar het moest gewoon een CX-3 worden. Klaar.
Combineert de looks van een heerlijke cross-over met het geweldige SkyActiv blok.
De dealer:
Ik ben geslaagd bij Mazda Kooy te Spijkenisse.
Een prima dealer, klein, persoonlijk en korte lijntjes.
Zij hadden het model op voorraad welke ik graag wilde; teweten een Ceramic White TS+.
Als optie heb ik er navigatie bijgenomen en een middenarmsteun.
Door goed mee te denken heeft de dealer de auto afgeleverd op winterbanden, de set 18" zoals afgebeeld op de foto heb ik via internet op de kop getikt en hebben ze er voor mij onder gezet. Dikke pluim!
Het rijden:
Geweldig, kan niet anders zeggen.
Hangt heerlijk aan het gas, schakelt erg goed, wegligging minder dan de Golf maar ruim voldoende.
De instap voor mijn lengte van 2.00m is ook prima, ik kan een goede zitpositie vinden achter het stuur.
Ondanks de maagdelijke km-stand van - as we speak - 250 kan ik nu al melden dat dit blok een prijs verdiend.
Vanaf stationair al voldoende trekkracht, 60 km/h in z'n 5 of doortrekken, alles top.
Wat je bij kleine turbomotoren vaak merkt; een rommelige motorloop op deellast. Beetje aan/uit effect. Niks van dat alles bij Mazda.
Het een halve minuut hoge stationair lopen bij een koude start zullen we dan maar karakter noemen.
Het verbruik kan ik nog weinig over zeggen behalve dat 'ie erg zuinig lijkt. Bij een gematigde rijstijl, vlot schakelen dus, realiseerde ik 6.1 op 100 km over een ritje van 26 km.
De kritiek wat ik lees mbt het "kleven" van het stuur kan ik onderstrepen, het is niet hinderlijk maar het is wel een dingetje wat opvalt.
Wat erg goed werkt: de iDrive knop!
Tot stapvoets werkt het touchscreen, daarboven enkel met de draai/duw/slide knop.
De menu-structuur is duidelijk en overzichtelijk, jammer alleen dat de navigatie geen nacht-layout kent.
Verder werkt de bluetooth telefoonverbinding zuiver, en komt er een verrassend goed geluid uit de standaard speakers. Bose, wat de GT-M wel heeft is wat mij betreft overbodig.
De LED verlichting is echt gaaf, heel helder, scherp en zonder verstrooing.
Eens gewend wil je geen halogeen meer lees ik weleens, kan ik zeer zeker beamen.
Het interieur:
Het interieur steekt ook erg goed in elkaar, netjes afgewerkt en leuke details als de ronde roostertjes en mooi gestikte lederen band over het dashboard.
Ik zal één van de weinige zijn maar persoonlijk vind ik de stoffen bekleding lekkerder zitten en mooier ogen dan het leder uit de GT-M.
Hetzelfde geldt voor de tellerpartij; als ik een grote toerenteller met digitale snelheidsmeter wil pak ik de motor wel, de centrale analoge klok voor de snelheid bevalt prima!
Puntje van verbetering; de onverlichte raambediening en spiegelverstelknop.
Een medepassagier van bijna 1.80m had geen klagen op de achterbank. Been- en hoofdruimte waren in orde.
Helaas geen ski-luik en/of armsteuntje.
Conclusie na een week rijden:
Geloof me, ik ben een pietlut. Ieder detail zie/voel ik.
Deze Mazda is puur, écht autorijden.
Koppelen, schakelen, gas geven, heerlijk.
Persoonlijk is dit de veruit de mooiste cross-over van het moment.
Mazda maakt het gewoon waar; niks downsizen. Rightsizen!
Ik ben nu al fan van het SkyActiv principe, zoals gezegd mega soepel van onderuit, gretig in de hogere toeren en zuinig.
Ik zal proberen met enige regelmaat een update te plaatsen, keep you posted!
Zit er dus weldegelijk op, op stand "auto" vanmorgen in het donker een prima afleesbaar scherm.
De kleuren evenals de lichtsterkte past zich aan.
Zijn zonder problemen verlopen.
Het verbruik tot nu toe; over een afstand van 100 km met een snelheid van 100-110 km/h was het gemiddelde deur-tot-deur verbruik 5.6 (1:17.8).
Op hetzelfde traject maar dan 130-140 km/h op de teller resulteerde in 7.5 (1:13.3).
Motorisch lijkt het erop als de 2.0 SkyActiv is geknepen in de eerste 2 versnellingen. De acceleratie in 3 is merkbaar beter dan in de laagste 2.
Gisteren de proef op de som: 60km/h in 6 = geen probleem.
Trekt soepel en lineair door naar hogere snelheden.
Ik dacht een probleempje te hebben met de audio.
De linker speaker viel op de meest onmogelijke momenten een paar seconden weg.
Bleek dat het snelheid- en flitspaal waarschuwingsgeluid op minimaal stond (niet hoorbaar dus) maar dat de speaker de audio wel wegdempt. Logisch.
Na dit goed ingesteld te hebben uiteraard geen last meer gehad.
Het openen/sluiten knopje op de afstandsbediening is van het subtiele soort. Lastig blind te voelen. Had VW beter voor elkaar.
Tevens goed opletten of de auto goed is afgesloten omdat het "in het slot vallen" niet duidelijk te horen is.
Verder is het multimedia systeem van prima kwaliteit, duidelijke info en genoeg mogelijkheden.
Op naar de 10.000 km!
Goed, het eerste jaar is achter de rug.
Laten we eens terugkijken naar alle mooie, maar ook minder mooie momenten.
Wat mij positief opvalt is dat het nog steeds een bijzondere verschijning is op de openbare weg, je ziet ze weinig rijden.
Puur subjectief natuurlijk maar het blijft een erg mooie auto.
Wat ook mooi is is het verbruik, bij normaal gebruik is 6.0/100 (1:16,7) makkelijk haalbaar.
Op een langere afstand (100km) en een defensieve rustige rijstijl is 5.0/100 (1:20) zelfs mogelijk.
Helaas hebben de negatieve ervaringen de overhand.
Ik zal hieronder een opsomming maken.
- Vakantie Italië:
Heerlijk, met de auto op vakantie! En naar het mooie en warme Italië nog wel, Adriatische Kust here we come!
Zomaar even 1400km wegsturen, geen enkel probleem zou je zeggen. Ware het niet dat op dag 1 de airco het onderweg begaf. Fijn, het is gelukkig maar 35 graden.
Maar geen nood, we hebben immers Mazda Assistance.
Na onderweg gebeld te hebben en de belofte te hebben gekregen teruggebeld te worden zijn we inderdaad 4 uur (!!) later teruggebeld. Met de mededeling dat ze geen idee hebben of in de buurt van onze eindbestemming een garage zit en of we dat bij de receptie van het hotel willen regelen aangezien hun de taal niet machtig zijn.
Ongelofelijk. Na enig aandringen van onze kant hebben ze een garage gevonden waar we konden informeren voor reparatie.
Daar de volgende dag aangekomen, "helaas mijnheer maar dit duurt heel lang om vergoed te krijgen van Mazda ivm toestemming hier toestemming daar, onderdelen laten komen blabla".
Wij konden dus heel onze vakantie met de defecte airco rondrijden. Mazda Nederland vond het "vervelend".
Wij vonden het vooral schandalig.
Achteraf terug in Nederland bleek het de radiateur te zijn welke lek was. Een vaker voorkomend euvel volgens de monteur.
- Kuren met start/stop.
Deze doet het vaker niet dan wel.
Motortemperatuur is oké, A/C is in orde, accuspanning is wel een dingetje. En zolang die niet wordt vrijgegeven zal ook de s/s niet werken.
Zelfs na enkele honderden km's afgelegd te hebben bereikt de accu niet voldoende spanning om de start/stop vrij te geven.
Hiervoor ben ik al diverse keren terug geweest bij de dealer, niks kunnen vinden en het wordt afgedaan als een "product eigenschap" en "ja mijnheer, maar dat is toch enkel fiscaal interessant, hierdoor heeft u minder hoeven te betalen bij aanschaf, en daarbij rijd de auto er toch niet minder om?!".
Nog nooit zulke lulkoek gehoord.
- Uitvallen navigatie/mzd
Diverse malen meegemaakt dat onder het rijden het scherm opeens uitvalt. Compleet op zwart.
Erg leuk als je in onbekend gebied bent (Italië) en het een eeuwigheid duurt voordat het geheel weer is opgestart.
- Verschil mijn auto met demo
Na alle issues heb al diverse keren een demo auto meegehad, hierdoor goed kunnen vergelijken.
Naar mijn mening was deze soepeler afgeveerd en was de koppeling duidelijk van betere kwaliteit.
Uiteraard waren ze identiek. Volgens de garage.
- Kosten onderhoud
Dit had ik natuurlijk zelf na kunnen gaan vóór aanschaf, maar het blijft toch schrikken.
Of ik even €280 wilde afrekenen. Voor een paar liter olie en een vers filtertje. Inclusief interieurfilter, dat wel.
Voor mijn Golf VI betaalde ik dat ook, enkel wel elke 24 maanden.
Volgend jaar mag ik ruim €360 overmaken naar Mazda.
Al met al is het nog steeds een bijzonder mooie auto, maar of ik Mazda blijf rijden??
Ik weet het nog niet...
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.