Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

autoreview

Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 58%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Wat een fijne B-klasser (of toch C ?)

  • 1.700 km

Aangezien er nog niet veel reviews staan op AW, ook maar een aangemaakt.
Doel van mijn review is vooral het geven van punten die mogelijk handig zijn om te weten bij aanschaf van deze auto.
Het kan dus zeker zin dat je sommige zaken anders ervaart in/met deze auto. maar wie weet heeft een potentiële koper er wat aan.

Mijn V50 liep tegen de 300.000km aan en was aan vervanging toe.
Uiteindelijk bij de CX-3 uitgekomen.
ik heb een crystal white metallic in GT-m uitvoering, waar zo'n beetje alles op zit. Na 1700km hierbij mijn ervaringen:

Positief:

Motor:
Wat is deze heerlijk soepel. of je nu vanaf 1500 toeren van onderuit optrekt, of doortrekt tot de 6000 toeren, Hij slikt het allemaal gewillig.
Geen turbo, dus ook geen turbo gat, dus mooie lineaire vermogensopbouw.
Volg je de schakelindicator, dan komt de motor nauwelijks boven de 2000 toeren. En dat is en rijd ook prima.
Maar wil je wat sportiever tekeer gaan: ook dat wil hij zeer graag. Werkelijk een genot om mee te rijden.

Verbruik:
Ondanks (of dankzij) de moderne 2 liter motor in de mazda, heb ik een gemiddeld verbruik van 1 op 17,3
Hierbij word veel gebruik gemaakt van de (adaptieve) cruise control en is ca 70% snelweg gebruik bij 120km/h
Voor de rest stadsgebruik en gewone 80km/h wegen.
Frappant detail: het verbruik is volgens de boordcomputer hoger! Maar ik zit toch echt lager. Bij de meeste auto's is de boordcomputer juist te positief over het gebruik.

Interieur:
In tegenstelling tot z'n concullega's, heeft de Mazda (in ieder geval in de GT-m uitvoering) een zeer mooi en sportief interieur. Beter dan het goedkope plastic bij sommige andere merken. (ik had bijvoorbeeld ook naar de renault captur gekeken)

Joystick:
Voor het bedienen van de audio, telefoon, navigatie e.d. zit er een joystick op de middenconsole a la BMW. Deze werkt erg fijn en is zeer praktisch.

Negatieve punten (beter gezegd: aandachtspunten):

HUD (heads up display) kent geen twee standen.
Wat bedoel ik daarmee? ik ben zelf 1.95m en mijn vriendin is 1.65m. Als zij de auto meeneemt, moet je helemaal het menu in van het 7 inch scherm, om vervolgens pas de hoogte aan te kunnen passen, zodat ook zij wat ziet op het HUD scherm. Daar komt bij dat het even duurt voor het systeem opgestart is. Handiger was geweest als er op het touchscreen een "rider 1" en "rijder 2""knop was geweest bijvoorbeeld, want nu werkt het zeer omslachtig.

B-Stijl
De B stijl neemt veel van het zijwaartse zicht weg. Mede door mijn lengte staat de stoel in de achterste stand.
Als je nu bijvoorbeeld linksaf een weg op wil draaien, is het lastig te zien wat er van rechts aankomt.

USB vak afwezig
Er is best veel opberg ruimte voorin, maar niet in de buurt van de USB aansluitingen. Je telefoon, Ipod of harde schijf met muziek moet je dus met een losse verlengkabel ergens neerleggen.
Was handig geweest als er een vakje voor was geweest bij de USB aansluitingen, zoals volvo bijvoorbeeld heeft bij de C30/V50/S40.

Achteruitrij camera
De achterkant van de CX-3 word makkelijk vies. De achteruitrijd camera is dermate gepositioneerd dat ook deze veel vuil vangt. Jammer, want het is zo handig. Ben nu (te) vaak de camera aan het schoonmaken.

Navigatie:
Navigeren zelf doet het systeem erg goed. Invoer is (vooral met het touchscreen) erg makkelijk en snel.
Als je verbinding maakt via de wifi van je telefoon, krijg je ook file, brandstof en weerinformatie.
Echter: Bij de navigatie krijg je 3 jaar lang gratis kaartupdates.
De file, brandstofprijzen en weersinformatie krijg je slechts 60 dagen gratis. Daarna moet er per maand voor betaald worden. Eigenlijk onacceptabel.
Deze info kun je met diverse apps (vaak gratis) via je telefoon binnen krijgen, maar bij Mazda mag je ervoor betalen. of toch je telefoon ernaast houden, wat het nut van het infotainment systeem weer flink naar beneden haalt.
En waar je dus een TomTom met gratis lifetime kaartupdates en verkeersinfo voor nog geen €200,- aanschaft, mag je er bij Mazda voor betalen na 60 dagen met je aanschaf van meer dan €25.000,-.

Sturen:
De auto rijdt geweldig en is zeker ook sportief te noemen, Ook qua sturen, ondanks zijn wat grotere hoogte als SUV zijnde. De stuurinrichting heeft echter ook een minder fijn puntje: het stuur "plakt" nogal in de middenstand.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om bij een af- of oprit met een flauwe bocht, het stuur in de juiste stand te draaien en los te laten. Het stuur blijft dus de bocht doorsturen terwijl je het niet vast hebt. Kan nog de nieuwigheid zijn van mijn auto, maar hinderlijk is het wel. Het stuur zou zich zeker makkelijker mogen centreren.

2 andere punten om rekening mee te houden: .
Je verwacht op zo'n complete auto geen achteruitkijkspiegel die je zelf nog moet verstellen als het donker wordt, daar had echt een zelf dimmende spiegel op mogen zitten.
Verder is binnen in het interieur zo'n beetje alles voorzien van verlichting cq lampjes, behalve de richtingaanwijzer/lichtschakelaar en die voor de ruitenwissers. kleine punten waarvoor ik deze heerlijke auto zeker niet bij de dealer zou laten staan, maar misschien leest Mazda mee voor het 2017 model.

Edit:
Had geschreven dat de spiegels niet (elektrisch-) inklapbaar waren, dit blijkt onjuist (RTFM...), dus dat deel verwijdert.

update : 7500km

  • 7.500 km

even een update na 7500km:

plakken van het stuur is minder geworden, blijkt dus toch de nieuwigheid.

man man man, wat een heerlijke auto.
had echt de angst dat de Mazda "minder" zou zijn qua rijbeleving dan de volvo v50, maar nog steeds vind ik het een mooie en zeer prettig rijdende auto.

blok rijd bij 1100tpm in de 6 prima, maar ook doortrekken is heerlijk en de auto produceert zowaar een lekkere roffel.

rijstijl is iets sportiever geworden en het verbruik is dus ook wat hoger. kom nu tussen de 1 op15,5 en 1 op 16,5 uit. nog steeds zeer nette waardes..

Update 25.000km

  • 26.000 km

Afgelopen zomer een trekhaak laten monteren en met de CX-3 naar Italie geweest.
achter de auto hing aan aanhanger met een totaalgewicht van 550kg. de mazda had hier geen enkele moeite mee. Bijvoorbeeld de Brennerpas ging moeiteloos. Ook de remmen waren prima opgewassen tegen het extra gewicht van de ongeremde aanhanger.

Aangezien ik de GT-M versie heb, heeft deze een subwoofer in de kofferbak. Deze heb ik (samen met het vul schuim) met de vakantie verwijderd, waardoor je een redelijke portie bergruimte erbij krijgt.

Het niet goed opzoeken van de middenstand van het stuur is nog steeds aanwezig en maakt de auto, zeker op hogere snelheden enigszins nerveus. Jammer dat dat er in zit.
Hier mag Mazda van mij bij een modelupdate zeker wat aan gaan doen.

Het navigatiesysteem heeft (na een jaar) eindelijk eens een update gekregen. Uiteraard loopt het nog flink achter op m'n losse TomTom, maar voor de rest functioneert het prima.

De ruitensproeiers waren een drama (geen kracht en veel te laag op de ruit sproeien), maar na het monteren van de sproeiers van de CX-5 is dit opgelost (leve internet fora)

De airco/ontwazeming blijkt het met met de huidige lage temperaturen rond het vriespunt best moeilijk te hebben. Met 4 personen in de auto, blijven de achterruiten (en een stukje van de voorruit) beslagen. wanneer de fan van "auto" op zeg 100% gezet word, trekt het langzaam weg.

Verbruik is overigens nog steeds rond de 1 op 16.

Ondanks dit alles nog steeds een erg fijne auto om te hebben en in te rijden. De punten zijn dermate dat ik de auto zeker niet af zou raden. sterker nog: ik zou 'm iedereen aanraden.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (31)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens