Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2016)
autoreview

Signalement
Uitvoering | CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 2.012 km |
KM-stand laatst | 44.000 km |
de eerste ervaringen
- 3.076 km
Na heel veel gezocht te hebben en proef te hebben gereden in een gebruikte CX5 automaat en een demo rode CX3 automaat, verrassend uitgekomen op een handgeschakelde CX3 in de verrassende kleur : Ceramic metalic
Deze kleur is van wit af en neigt een beetje naar grijs maar dit is sterk afhankelijk van de atmosferische omstandigheden. De auto is een Demo van een Mazda autobedrijf in Apeldoorn, waar we heen gingen voor een blauwe CX3 demo maar terug kwamen met deze Ceramic metalic. De auto is voorzien van een middenarm steun en van de dealeroptie waarbij de spiegels automatisch naar binnen klappen bij het afsluiten van de deuren. Dit heeft als voordeel dat je direct kunt zien of de auto afgesloten is. Dit sluiten van de deuren gaat overigens opvallend snel bij het weglopen met de sleutel in je zak. Daarbij laat de auto een bescheiden piep horen (die is in te stellen in het MDZ menu) ik vind hard het beste! Daarnaast valt op dat als ik de sleutel in mijn zak heb, ik wel de bestuurdersdeur kan ontgrendelen maar mijn passagier moet wachten totdat ik op het knopje heb gedrukt. De deuren sluiten niet bij het wegrijden en dit kan ook (nog) niet worden ingesteld in het MDZ menu. Wat verder opvalt van deze GT-M is de opvallende led verlichting die zichzelf regelt indien je deze op automaat hebt staan en in de stand groot licht. Geweldige lichtopbrengst waarbij de koplampen ook meesturen met je, hetgeen een welkome aanvulling is bij slecht verlichte wegen. Het is dus een handgeschakelde 6 bak geworden die opvallend licht en kort schakelt, erg prettig! Daarnaast in combinatie met deze motor al bij 55km aangeeft in naar zijn 6e versnelling te willen en dan 1250 toeren draait. Het is een erg stille auto, die strak stuurt en waarvan je niet het gevoel hebt op de bok te zitten. De zithouding van mijn ander auto (Renault Captur) verschilt erg. De CX3 voelt erg degelijk aan en heeft voldoende power (120 pk). De eerste rit was het verbruik 1:15,6 en de eerste snelwegrit naar Germany was zelfs 1:16,5 waarbij ik continu de max sneheid licht heb overschreden en de schakelindicator respecteer. Daarnaast ben ik zeer aangenaam verrast door de adaptieve cruisecontrol die zelf remt en weer gasgeeft zodra de weg voor je vrij is of indien je richting geeft om van rijstrook te wisselen (die dan vrij is). Dit maakt het autorijden toch meer ontspannend. In 2 weken 1000 km gereden. De beide thuiswonende zonen, vechten om de sleutel. Is het dan allemaal hosanna? Ja tot nu toe wel.
Vakantie update
- 7.206 km
Met de auto op vakantie naar Oostenrijk, via Duitsland en door naar Noord Italie. Onderweg redelijk wat regen gehad en veel file verkeer gereden. Wat opvalt is dat de Mazda prima in zijn 1 kan rijden op lage snelheid die de file je dwingt. Verder valt op dat de bagage ruimte erg klein is en met 1 grote koffer vol zit. De dubbele bodem is dan al thuis gelaten. Verder ben ik zeer te spreken over de adaptieve cruisecontrol en de stilte in de auto. Daarnaast is het weggedrag uitstekend en ook bij hogere snelheden op de Duitse autobaan bij +160. Als de auto stilstaat valt het me op dat deze vliegen aantrekt waarvan ik vermoed dat dit met de kleur ceramic te maken heeft. Naar Italie zijn we met een abo op de verkeersinformatie van het MDZ system gereden en tevens met een TomTom met live verkeersinformatie. De TomTom heeft hier mijn voorkeur. Het MDZ dient iedere maal met je Iphone te verbinden dat je handmatig moet activeren. Daarnaast is het MDZ navigatie systeem niet erg duidelijk in opstoppingen die je op je weg gaat krijgen.
Later meer.
update naar 175 pk
- 18.800 km
In februari 2018 de auto laten chiptunen in Uitgeest naar 175 pk. Hier merk je bij normaal gebruik niets van, todat je het gas intrapt. Fijne investering.
De auto gaat volgende week voor een tussenbeurt voor de 20.000 beurt naar de garage. Als het goed is kost deze 267 euro.
Tussenbeurt a 267 euro
- 19.000 km
Tussenbeurt zonder remolie verversen gedaan. Volgens de garage was de kaart van het navigatie systeem niet juist ge-instaleerd (heb ik niets van gemerkt) en is de ruitensproeier afgesteld. Verder het motormanagement ge-update. Voor de zekerheid even de software laten checken bij Go-Eco in uitgeest. De chiptuning software was nog aanwezig en niet overschreven. We blijven met 175pk verder rijden. Auto is weer klaar voor een rit naar het Lagio Magiore. Na de vakantie weer een update.
Automatische airco regeling defect
- 30.000 km
Het viel mij op dat het zo warm was in de auto ondanks dat de regelaar op 20 graden of kouder ingesteld stond. Even langs de garage geweest en inderdaad was dit een bekend probleem. Onder garantie is de regelaar en knoppen vervangen zodat de ingestelde temperatuur weer functioneerd.
Tevens begint de bestuurderstoel op het zitvlak, wangen, wat te lubberen. De auto is voorzien de PU lederen bekleding. Vooralsnog door de garage warm gemaakt en gestreken. Moet even aankijken of dit zo zal blijven.
Jaarlijkse beurt en afloop garantie
- 33.222 km
Tijd voor een jaarlijkse beurt a e254,—
De garantie van de auto loopt in september af. Gevraagd om extra scherp e zijn i.v.m. de aflopende garantie. De dealer heeft echter geen defecten of versleten onderdelen kunnen vinden. Wel zal de stoelbekleding van de zitting onder garantie vervangen gaan worden (dealer heeft toestemming van Mazda hiervoor gekregen) aangezien de stoelbekling weer losjes is gaan zitten en niet meer de uitstraling heeft.
Kortom geen noemenswaardige problemen ondervonden met de CX3 ondanks dat 4 verschillend bestuurders regelmatig de auto besturen.
Kwikfit mazda beurt
- 44.000 km
Bij Kwikfit een Mazda merkbeurt laten uitvoeren inclusief motorolie vervangen a 130 euro. Verder geen byzonderheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 Automaat TS+ Trekhaak Clima + Cruise Control Stoelverwarming Navigatie DAB Extra Getint Glas lage Kilometerstand Hoge Zit Wit Metallic
- 2015
- 77.629 km

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 GT-Luxury | Automaat | Stoelverwarming | HUD | Camera | Elektr. stoelverstelling | Clima | 18" LM | Navi |
- 2017
- 29.486 km

Mazda CX-3 2.0 SkyActiv-G 120 SkyLease GT | AUTOMAAT | TREKHAAK | CAMERA | STOELVERW. |
- 2016
- 130.481 km