Mazda CX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M (2015)

autoreview

Mazda CX-3
Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3Mazda CX-3

Signalement

UitvoeringCX-3 SkyActiv-G 2.0 120 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 69%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tevreden

  • 15.000 km

De Mazda CX-3 vinden we een mooie auto, die fijn en soepel rijdt, een redelijk verbruik heeft en, nu in de winter, is de stoelverwarming een hele welkome accessoire. Nog geen problemen mee gehad.
Op de Auto RAI in Amsterdam vorig jaar hebben we het model voor het eerst gezien en we waren meteen enthousiast over de vormgeving en de stoere uitstraling. In juli volgde meerdere proefritten met verschillende exemplaren van de CX-3. Enkele populaire cross-overs van andere merken hebben we ook bekeken, maar daar werden we niet zo blij van als van deze Mazda en trouwens ook van de, net zo nieuwe, Fiat 500X. Kwestie van smaak dus. Die twee hele verschillende auto's hebben we uitgebreid met elkaar vergeleken; ook omdat we een Fiat 500 hadden in te ruilen.

Het testrijden was een leuke bezigheid waar we uitgebreid de tijd voor hebben genomen. De atmosferische Mazda-motor reed heerlijk soepel en minder nerveus dan de Fiat met turbo. Beide auto's zoefden lekker op de snelweg en met beide auto's zagen we ons al op weg naar ' het Zuiden' gaan. Alleen de kofferbak van de Mazda nodigde daar wat minder voor uit vanwege de beperkte inhoud.
Een voordeel van de Fiat was dat deze meer naar persoonlijke voorkeur was samen te stellen met allerlei optiepakketten en de Fiat kon bijvoorbeeld geleverd worden met een schuifdak en meer (mooiere) keuzes in bekleding. De 500X kwam van binnen ook ruimer en groter over en bovendien is de zit hoger dan bij de CX-3. Dat was wel een puntje. Het GT-M-interieur van de Mazda vonden we weer mooier en is uitgerust met leuke gadgets, zoals genoemde stoelverwarming en de head-up display. Eigenlijk viel er niets te kiezen bij de Mazda, maar ook niet veel te klagen, want de meeste, voor ons belangrijke, opties waren standaard op de GT-M.
Tijdens het proces van proberen, beslissen en kopen was het contact met de Mazda-dealer het prettigst en het viel ons op dat de Mazda-verkoper doortastender was dan de Fiat verkoper. Maakte de keuze nog iets makkelijker. De keuze is uiteindelijk op de Mazda gevallen, omdat de auto na veel gedimdam onze voorkeur had, de deal bij Mazda beter was, de Mazda was meteen leverbaar in de gewenste kleur en uitvoering, we vonden 'm lekkerder rijden en de Mazda is veel lichter en daardoor voordeliger in gebruik.

Helaas hebben we al een flinke steen op de voorruit gekregen, dus binnenkort wordt die ruit vervangen. Wel spannend met al die sensoren, camera's en dergelijke achter de voorruit. Werkt dat nog allemaal straks?
Toch nog iets dat storend is aan de CX-3: de deuren gaan als je wegrijd niet automatisch op slot. En er zit ook niet ergens een handig knopje voor handbediening. Zijn we al jaren bij verschillende merken anders gewend en vonden we zo gewoon dat we het bij de proefritten helemaal gemist hadden..
In het verleden gingen we nooit voor de verstandige keuze en op de een of andere manier vielen we ook nooit voor Japans. Tot nu. Na krap een half jaar hebben we helemaal geen spijt van onze keus en genieten volop van de CX-3.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.