Mazda CX-3 (2015)

autoreview

Mazda CX-3 (2015)

Signalement

Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf100.000 km
KM-stand laatst100.500 km
Lezerswaardering: 43%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mazda CX-3 Exclusive

  • 100.500 km

Na 25 jaar Honda te hebben gereden, overgestapt naar Mazda. Ik wilde een nu een auto met hoge instap, na de Civic wel een verbetering.
Heb natuurlijk eerst bij Honda gekeken maar had keus uit 3 opties:
CRV, mooi maar veel te zwaar en geen sportief rijden.
HRV, twijfelgeval, ruim, maar tamme motor, matige kwaliteit en vrouwlief vond hem suf....
Element, kan ik meteen door naar de notaris ben ik bang

Iets Europees dan? Géén VW met die Tsi rommel. Opel, Ford, is het net niet. Andere Japanners en Aziaten bekeken, Qashqai, Juke, Tucson, zou allemaal wel fijn rijden maar "the looks" vind ik ook belangrijk.

Dus de Mazda CX-3, sinds deze op de markt kwam altijd mooi gevonden, sowiezo maakt Mazda mooie auto's. Geen
turbograsmaaiermotoren, maar een 2.0 atmosferisch.
120PK, prima maar laat hem chiptunen naar 175PK
Gekocht in Duitsland, scheelde onder de streep +/- €2500-€3000. 1 jaar garantie erbij, ook nog.
Uit 2015, 100k gelopen, complete onderhoudshistorie
Deze had ook nog, voor mij, de juiste kleur.. Geen saai grijs of zwart. Auto ziet er nog perfect uit, kleine beschadiging aan de deur, nauwelijks zichtbaar.

Dit is de Exclusive uitvoering, dus bijna alle opties. Het rijden: Hij is tov de Civic een heel stuk comfortabeler, heb hem bereden op bospaden en slechte binnenweggetjes en dat is een héle verbetering tov de Civic.
Je kan er sportief mee rijden en zo klinkt hij ook. Bij hoge toeren hoor je de motor goed maar dat was bij de Civic ook. Verbruik na 1 tankbeurt: 1 op 14. Voornamelijk korte stukken en paar keer flink gassen in Duitsland. Niet slecht, dat kan vast nog beter.

Auto is niet de ruimste, zeker naast de Civic. Maar ach, we zijn met z'n 2en dus dat is ook geen ramp. Opbergruimte voor telefoon ed had wel iets meer mogen zijn, is minimaal. Wel is hij lichter dan de Civic terwijl hij groter lijkt.

Het scherm op het dashboard werkt feilloos, navi moet ik nog uittesten. Geluid is prima, fijn ook dat ik nu kan scrollen door mijn enorme muziekdatabase :-).

Wel heb ik ontdekt dat er lichte vliegroest zit bij de camera op de achterklep. Hebben meer CX3 last van dus even in de gaten houden en bijwerken.

Heb bij Aliexpress van alles besteld voor de auto, kost geen drol en wat ik nu binnen heb is van prima kwaliteit.
Mudflaps, €15, passen perfect. Origineel kosten ze €90 Heb geen armsteun en de originele van Mazda is van erbarmelijke kwaliteit, dus heb ik voor €25 1 uit China besteld. We zullen zien, kan niet slechter zijn denk ik.

Hoop dat ik met de Mazda een goede keus heb gemaakt, je rijdt natuurlijk niet voor niets 25jaar Honda. Heb nog wel de CRX erbij dus niet helemaal overgestapt..

28 Feb 2021

Update:
Auto laten chiptunen vorige week. En idd, wat een verschil! Kon hem niet op de testbank zetten want ze zijn bij mij thuis geweest om de software aan te passen. Prima service. Mij werd gegarandeerd dat het vermogen nu rond de 175PK zit. Ze hebben meer ervaringen met de CX3. Maar je merkt het als je in de versnellingen het gas intrapt. Hij trekt nu veel beter door, en het verbruik is niet meer geworden als ik de tankbeurten bekijk. 1 op 15, niet slecht vind ik. Auto moet deze week terug naar de garage, aircopaneel is kapot, kwaaltje van de 1ste lichting CX3s. Gelukkig onder garantie, want het paneel kost ca €400.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.