Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 Wagon 2.0i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 195.000 km |
KM-stand laatst | 370.000 km |
ERVARINGEN
Vanwege gezinsuitbreiding en meer rijcomfort is besloten de Corsa die we hadden te vervangen door een Mazda 626 wagon. En om het milieu wat te sparen gelijk de overstap van diesel naar LPG gemaakt. Deze auto heeft de eerste jaren op benzine gelopen en in 2003 is er het nieuwe Vialle LPi systeem ingebouwd door de vorige eigenaar.
De auto is ontzettend ruim, de ruimte is flexibel in te delen, en het rijcomfort is goed. Ondanks de omvang is de auto goed hanteerbaar, ook op drukke parkeerplaatsen. Ik rij mijn meeste kilometers op de snelweg, en daar is het een hele rustige, en relatief zuinige auto. De auto rijdt lekker zuinig met ca. 1:11 op LPG (opgave Vialle 1:9.9).
De auto heeft voldoende kracht zowel onderin als bovenin de toeren om snel op te trekken uit stilstand of om op de snelweg een snelle inhaalmanoeuvre te maken.
PROBLEMEN
De condensor van de airco bleek lek te zijn geraakt door steentjes van het wegdek. Niet een mankement aan ontwerp maar gewoon pech dus. Verder nog geen problemen gehad.
Update 01-08-06:
Ondertussen 50.000km gereden. In die tijd slechts weinig onderhoudskosten gehad (verversen vloeistoffen en filters, APK en remmen).
Er is één punt wat mij ondertussen wel stoort en dat is de gasklep: doordat de EGR pal achter de gasklep zit, vervuild deze de gasklep. Hierdoor blijft de gasklep ’kleven’: je moet ’s ochtends iets meer kracht zetten tijdens de eerste keer gas geven en ook daarna is de gasklep niet heel soepel te doseren bij klein beetje gasgeven.
Dit wordt momenteel opgelost door elke 10.000km de gasklep te reinigen (10 minuten werk, nauwelijks kosten, maar toch vervelend). Ik heb onlangs de gasklep gepolijst met heel fijn schuurpapier en hoop dat het probleem hiermee langer wegblijven.
Update 10-07-07:
En weer een jaar verder. Ondertussen bijna een ton erbij gereden op de klok, maar daar is nog altijd niks van te merken. Afgelopen jaar vrijwel alleen basisonderhoud hoeven uitvoeren (verse vloeistoffen/filters, nieuwe remmen achter).
Klepspeling voor het eerst moeten bijstellen (150.000km na inbouw LPG installatie): 1 uitlaatklep was net wat te krap. Ik ben nog altijd verbaasd over hoe weinig de klepspeling verloopt op LPG bij deze auto (heeft aangepaste LPG-kop af-fabriek).
Toen dit voorjaar zelf de distributieriem, rollen en waterpomp vervangen: is bij deze auto als handige knutselaar prima zelf te doen (6 uur werk, volgende keer red ik het in 3 uur denk ik ook wel).
Daarnaast de bougiekabels vervangen, omdat de auto soms wat onrustig stationair liep.
Als laatste de gasklep en stappenmotor gereinigd. Beide moeten regelmatig (elk half jaar/20.000km) gereinigd worden. Dit komt denk ik door de constructie van de EGR, waarbij uitlaatgas net naast de gasklep/stappenmotor de inlaat in wordt geblazen.
Enige puntje dat nu nog overblijft is een tikkende homokineet aan de bestuurderszijde. Tikt al ca. 125.000km bij scherpe bochten naar rechts. Wordt niet meer en wordt niet minder. Laat het dus voorlopig maar voor wat het is.
Update 22-07-2008:
Alweer een jaar verder en met ruim 325.000km op de teller rijdt de auto nog altijd fantastisch. Dit jaar wederom enkel normaal onderhoud gehad: vloeistoffen, filters & bougies. En net vandaag de remmen aan de voorzijde en de remvloeistof vervangen. Enige defect dit jaar was een kapotte box van het audiosysteem...oftewel het blijft een enorm betrouwbare auto! Alleen nog altijd tikkende homokineten, maar ach, ik weet ondertussen niet beter.
Weer 2 jaar verder
- 370.000 km
Ondertussen alweer ruim 2 jaar verder dan bij het vorige verslag. De afgelopen 2 jaar vrijwel probleemloos gereden: homomkineet is rustig blijven doortikken en qua onderhoud niks hoeven doen dan vloeistoffen verversen en versleten remdelen vervangen.
Wel is de auto langzaamaan oud geworden: zo hapert de LPG pomp af en toe (die gaat al bijna 3 ton mee, dus dat mag ook wel een keer), begint er op meerdere plekken roest te verschijnen, is het onderstel nog wel origineel met op veel plekken wel merkbare slijtage. Maar ja, zo goedkoop autorijden als ik de laatste 4 jaar heb gedaan neem je dat soort zaken op de koop toe.
Maar nu heeft de auto mij (voor het eerst in 4 jaar/200.000km!) laten staan: de brandstofpomp doet het niet meer. Helaas is dit een erg duur onderdeel (dat normaal ook vrijwel nooit defect raakt volgens de dealer). Dus stond ik voor de keuze: investeren of wegdoen. Vooral vanwege de overduidelijke ouderdom van de hele wagen is voor het laatste gekozen: met pijn in het hart zal ik afscheid nemen van de 626.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.