Mazda 626 Wagon 2.0i GLX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 Wagon 2.0i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Direct bij aanschaf de auto voorzien van een LPi gasinstallatie van Vialle.
Door de zeer goede ervaringen met autogas in mijn 626 coupé die overigens nog steeds in bezit is, is wederom voor autogas gekozen omdat dit voor de particulier toch het voordeligst blijft als je doorrekent. Alle vooroordelen en verhalen die over autogas geschreven worden gelden in elk geval niet voor auto´s zoals deze die motoren hebben die gewoon goed tegen LPG kunnen. Tevens zijn het merk gasinstallatie en de kwaliteit van de autogasinbouwer van belang. Deze 3 factoren (geschikte motor, goede installatie, goede inbouwer) zijn mede-verantwoordelijk voor de tevredenheidsfactor bij LPG rijders. Alleen bij het tanken wordt je eraan herinnerd dat je op gas rijdt. Je merkt er verder niets van. Het systeem funcioneert gewoon zoals het moet.
Wel heb ik voor de aanschaf van deze auto de 626 Dieselversie overwogen want een Dieselmotor is ook prettig in omgang en de DiTD 16 klepper die Mazda heeft ontwikkeld voor deze 626 serie mag er wezen.
Maar het is de 2.0 liter benzineversie geworden en daar heb ik een hele fijne gasinstallatie in laten bouwen. De motorprestaties zijn dankzij deze gasinstallatie (Vialle LPi) toegenomen in vergelijk met benzine.
Het verbruik is nauwelijks afgenomen ten opzichte van benzine, want het gemiddeld verbruik ligt bij 1 op 11 en dat is netjes voor deze redelijk zware wagen. Het kan zelfs zuiniger als je nooit sneller rijdt dan de maximale limieten en dan haal je zelfs 1 op 12.
Met een ringtank van netto 42 liter is de actieradius hoog genoeg. (en de volledige laadruimte beschikbaar)
Dankzij G3 is de wagen goedkoper op de weg te houden dan mijn Coupé die minder weegt en ook op LPG loopt maar nog de dure houderschapsversie heeft.
Een plezierige auto zo kun je deze 626 Wagon wel omschrijven (Autoweek schreef destijds over een topper)
De motor moet wel op toeren worden gehouden om lekker te presteren en levert vanaf 4000 tpm extra sprintkracht maar kan tevens laag in toeren gereden worden, zoals bij Het Nieuwe Rijden wordt geadviseerd. Wel bromt de motor in het lagere toerengebied wat meer en is bij optrekken heus enig motorgebrom aanwezig maar bij constante snelheden is de motor stil.
Om de klankleur van dit motorgebrom wat prettiger te maken komt er in de toekomst een Remus einddemper onder wanneer de huidige einddemper vervangen moet worden. Het uitlaatsysteem gaat echter erg lang mee bij deze series.
Er is voor deze 626 Wagon gekozen vanwege de bouwkwaliteit en de rijkwaliteiten. De kosten zijn laag te noemen.
Als Wagon heb je een kloeke wagen voor de deur, die echter niet echt uitblinkt door design maar als geheel is het een nette wagen en als Wagon is het gewoon een verstandige keuze want deze Wagon is erg groot en heeft diverse leuke ruimtemogelijkheden zoals omklapbare passagierstoel, verschuifbare achterbank en een hoge laadklep.
Standaard is de Wagon, die alleen in GLX uitvoeringen in NL is geleverd, altijd voorzien van Airbag (minimaal 1, maximaal 4) Airco en ABS, electrische ramen en spiegels. Verder een startonderbreker en afstandsbediening.
De stoelen zijn erg goed en achterin is heel veel beenruimte. De bestuurderstoel heeft een armsteun. Verder een op de graad nauwkeurige buitentemperatuurmeter.
Mazda heeft met deze 626 wederom een goede auto ontworpen met lange levensduur van de belangrijke onderdelen dankzij diverse doorontwikkelingen.
Deze 626 serie blinkt nou niet echt uit door het ontwerp maar ik zie ze toch liever dan al die andere grijze muizen uit de eind 90’er jaren.
Als Wagon is die echter goed te pruimen, ook in het huidige wegbeeld.
pluspunten: betrouwbaarheid, prestaties, verbruik, uitstekende wegligging, zeer goede remmen, goede stoelen, ergonomie en bediening vanzelfsprekend, kilometervreter, uitrusting, roestbestendigheid, ruimte, levensduur
minpunten: motorbrom bij lage toeren??
In 2005 heb ik de auto verkocht bij 210.000 km. Het was mijn best rijdende auto tot dusver. Wel heb ik er onkosten aan gehad die niet voorzien zijn maar dat beperkte zich tot de remmerij. En ik wil het altijd goed voor elkaar hebben dus hup: 4 nieuwe blokken en schijven rondom + nieuwe remklauwen achter. Wat remmen betreft heeft Mazda de problemen niet onder de knie.
Maar de 626 is wél een auto die tenminste goed op LPG kan worden overbouwd. Geen probleem. Dat is tegenwoordig helaas niet voor de hand liggend omdat de fabrikanten er niet meer mee willen zitten en andere materialen kiezen.
PROBLEMEN
Geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren