Mazda 626 Wagon 2.0 DiTD GLX (1999)

autoreview

Mazda 626 Wagon

Signalement

Uitvoering626 Wagon 2.0 DiTD GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf1999
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In 1999 was Mazda een van de weinige automerken die voor een betaalbare bedrag een stationwagen leverden met een Turbo Diesel. Inderdaad is het een zeer ruime auto. Zowel voor als achter heb je veel ruimte. Bekleding is van Velours. Armsteun voor de bestuurder en armsteunen voor de passagiers achter. Airco, elec. ramen zowel voor als achter. Voor een auto van 1340kg met een 74kW (100PK) 220Nm blok is de trekkracht van de auto niet echt slecht. Het is geen race monster maar mijn Mazda rijdt op zijn klokje toch een stuk sneller dan door de fabriek aangegeven. Jammer dat er geen lendesteun meer worden geleverd in deze modelen, de vorige hadden dat namelijk wel. Het dashboard is echt simpel, maar laat alles zien wat je hoort te zien.
Trouwens als de Mazda 200km/u op de teller aangeeft loopt hij in werkelijkheid 189km/u. Dit heb ik mogen testen met behulp van een geijkte meter. Ik heb naar verloop van tijd een aantal aanpassingen aangebracht, zoals het plaatsen van 215 breed 17’ velgen ipv de 185 15’ velgen. Op zich heel leuk alleen hierdoor was het noodzakkelijk om de carroserie bij de wielen 1,5cm te verbreden. Anders liepen de banden tegen het metaal aan... Hierdoor kan ik op een voletank +/- 60km minder afleggen. Maar wat wel positief is dat wegligging vele malen beter is dan voorheen. Nu was chiptunning ook een optie. Ik heb even mogen rijden in mijn auto nadat er een Tuningsbox was gemonteerd. Deze zorgde ervoor dat de PK werden verhoogd naar 120Pk en de Nm naar 273Nm. Ja... inderdaad zo moet het, je top blijft gelijk, maar je trekkracht is heerlijk vergeleken met eerst.
Maar ja, voor een bedrag van 1500 guldens, vindt ik dit niet waard. Dus heb ik het ook niet gedaan.
Is de Mazda 626 betrouwbaar? Ja zeker, het onderstel, motoroblok, enz. zijn prima in orde.

PROBLEMEN

Ja, problemen, dat zijn er natuulijk ook. Inderdaad zijn de origenele banden die worden meegeleverd. Helemaal niets waard. Ik had Dunlop terwijl deze normaal gezecht heel goed zijn. Vreemd! Aangezien, Diesel technologie eignnlijk een Europese zaak is. Merk je meteen dat de Mazda 626 eigenlijk niet is gemaakt om een Diesel als motor te hebben. De Jappaners hebben eerst een auto gamaakt voor bezine blokken, en naderhand het idee gekregen om er een Diesel in te plaatsen. Wat krijg je dan, bij de Rev. A auto, slechte geluidsisolatie. Die verholpen kan worden! Naar verloop van tijd begon de rechter voorstoel geluiden te produceren. Wat blijkt nu, de rechterstoel kan als een soort tafel worden gebruikt. Hiervoor moet je een knop indrukken die zich links aam het stoel bevindt.
Aan die knop zit een metalen stang, deze gaat als je motor blok een 2500 toeren maakt, resoneren. Dit is wel op te lossen, door isolatie te plaatsen.
Het zelfde is ook het geval voor de rechter veiligheidsgordel. Deze begint ook bij 2500 toeren geluiden te produceren. Hiervoor moest de gehele gordel worden vervangen. Wat nog veel meer problemen heeft veroorzaakt is zijn de elek. ramen voor. Bij een temp. onder de 10graden celcius. Gaan de ramen als je ze wel sluiten, zo hard kraken, dat je meteen iedereen zijn aandacht krijgt die voorbij loopt. Nu zijn deze al vervangen maar het maakt niets uit. Even iets anders... de ruitenwissers worden door Mazda Nederland vervangen door een goedkope alternatief. Deze zorgden ervoor dat ik bij regen bijna niets kom zien. Is gelukking verholpen.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.