Mazda 626 2.0i GLX (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 2.0i GLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 102.300 km |
KM-stand laatst | 195.000 km |
ERVARINGEN
- 195.000 km
Bevalt wel:
* Beschikbare trekkracht bij lage toerentallen (caravan).
* Rust waarmee de motor zijn werk doet: noopt niet tot sportief; rijgedrag zonder een treuzelaar te zijn.
* Comfort.
* Verbruik: doorgaans zo’n 1:12 (zuiniger dan mijn eerste auto, een VW-kever 1300 met 44 pk, die liep op zijn best 1:11)
Bevalt niet/minder:
* Rijwindgeruis.
* Vergeleken met mijn vorige auto’s heb ik meer pedaalkracht nodig als er stevig moet worden geremd. (Verder geen enkele kritiek opp de remmen.)
* De lichtmetalen wielen hebben een (niet onaardige) spaakvorm met veel hoeken die moeilijk schoon te houden is.
Aanvulling 3-3-2007:
De auto bevalt nog steeds prima. Alhoewel de metallic-lak hier en daar rare plekken begint te krijgen (waar de vernislaag het begeeft) is er nog altijd geen sprake van roest. Wat dat betreft met afstand de beste auto die ik ooit heb gehad.
De lichtmetalen wielen worden steeds lelijker door verwering. Ik zou stalen wielen met een paar fatsoenlijke wieldoppen prefereren: tenminste schoon te houden.
Reparaties/vervangingen anders dan zaken als bougies, remblokken, filters, olie e.d.:
Wiellagers; distributieriem; dynamoriem; aandrijfriem stuurbekrachtiging; remvoeringen achter; enkele aandrijfasrubbers, rubbers fuseekogels; remschijven afgedraaid bij 165000 km; koppelingscilinder aan de kant van de bak gereviseerd.
PROBLEMEN
- 195.000 km
* Groot licht ging spontaan aan door slijtage aan kunststof delen in het schakelaarmechanisme aan de stuurkolom. (Complete schakelaar-unit van de sloop gehaald).
* Versleten schokdempers vóór bij aanschaf. De rechter dempte werkelijk totaal niet meer. Dit is bij net 100.000 km m.i. te snel.
* Het raammechanisme van het portier bij de bestuurder gaf mechanische problemen.(opgelost met slooponderdelen want nieuw komt op zo’n EUR 600 zonder inbouw...)
* Bij 117.000 km een lekke radiator. (vervangen door nieuwe maar niet van Mazda zelf).
* Bij 136.000 km problemen met haperende motor. Bleek uiteindelijk te liggen aan een defecte koelwatertemperatuursensor: diagnose was groter probleem dan het euvel op zich. Tip: je komt altijd weer van je plek als je de regelunit reset: contact uit; massakabel van de accu losnemen; 5 seconden het rempedaal ingedrukt houden. (en dan de massakabel weer aansluiten)
Aanvulling 3-3-2007:
* Bij 139.000 km de lagers van de startmotor gesmeerd. Werkt sindsdien feilloos.
* Koppelingscilinder op de bak gereviseerd.
* De laatste tijd laten de homokineten zich af en toe horen. Geen schande bij twee ton en voorlopig nog niet erg genoeg voor vervanging.
Aanvulling 17-11-2008:
De homokineten laten zich inmiddels vaker horen, de auto rijdt er niet minder om. Deze zomer met caravan nog de Alpen doorkruist en tot bij Rome geweest. Toch ben ik nu aan het kijken naar een opvolger, tenslotte staat er 222000 km op de teller en is het een auto van 17 jaar oud. De motor doet het nog prima en verbruikt nauwelijks olie. Wel slaat de achtervering snel door, met name merkbaar op drempels. Dit ben ik me meer bewust geworden nu ik pas heb proefgereden in een paar mogelijke opvolgers. Dat zijn overigens wel weer Japanners want die zijn nu eenmaal de top in betrouwbaarheid, iets dat ook opgaat voor mijn Honda motorfiets uit 1985.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren