Mazda 626 2.0i GLX (1991)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 2.0i GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1991
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf102.300 km
KM-stand laatst195.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 195.000 km

Bevalt wel:
* Beschikbare trekkracht bij lage toerentallen (caravan).
* Rust waarmee de motor zijn werk doet: noopt niet tot sportief; rijgedrag zonder een treuzelaar te zijn.
* Comfort.
* Verbruik: doorgaans zo’n 1:12 (zuiniger dan mijn eerste auto, een VW-kever 1300 met 44 pk, die liep op zijn best 1:11)

Bevalt niet/minder:
* Rijwindgeruis.
* Vergeleken met mijn vorige auto’s heb ik meer pedaalkracht nodig als er stevig moet worden geremd. (Verder geen enkele kritiek opp de remmen.)
* De lichtmetalen wielen hebben een (niet onaardige) spaakvorm met veel hoeken die moeilijk schoon te houden is.


Aanvulling 3-3-2007:
De auto bevalt nog steeds prima. Alhoewel de metallic-lak hier en daar rare plekken begint te krijgen (waar de vernislaag het begeeft) is er nog altijd geen sprake van roest. Wat dat betreft met afstand de beste auto die ik ooit heb gehad.
De lichtmetalen wielen worden steeds lelijker door verwering. Ik zou stalen wielen met een paar fatsoenlijke wieldoppen prefereren: tenminste schoon te houden.
Reparaties/vervangingen anders dan zaken als bougies, remblokken, filters, olie e.d.:
Wiellagers; distributieriem; dynamoriem; aandrijfriem stuurbekrachtiging; remvoeringen achter; enkele aandrijfasrubbers, rubbers fuseekogels; remschijven afgedraaid bij 165000 km; koppelingscilinder aan de kant van de bak gereviseerd.

PROBLEMEN

  • 195.000 km

* Groot licht ging spontaan aan door slijtage aan kunststof delen in het schakelaarmechanisme aan de stuurkolom. (Complete schakelaar-unit van de sloop gehaald).
* Versleten schokdempers vóór bij aanschaf. De rechter dempte werkelijk totaal niet meer. Dit is bij net 100.000 km m.i. te snel.
* Het raammechanisme van het portier bij de bestuurder gaf mechanische problemen.(opgelost met slooponderdelen want nieuw komt op zo’n EUR 600 zonder inbouw...)
* Bij 117.000 km een lekke radiator. (vervangen door nieuwe maar niet van Mazda zelf).
* Bij 136.000 km problemen met haperende motor. Bleek uiteindelijk te liggen aan een defecte koelwatertemperatuursensor: diagnose was groter probleem dan het euvel op zich. Tip: je komt altijd weer van je plek als je de regelunit reset: contact uit; massakabel van de accu losnemen; 5 seconden het rempedaal ingedrukt houden. (en dan de massakabel weer aansluiten)


Aanvulling 3-3-2007:
* Bij 139.000 km de lagers van de startmotor gesmeerd. Werkt sindsdien feilloos.
* Koppelingscilinder op de bak gereviseerd.
* De laatste tijd laten de homokineten zich af en toe horen. Geen schande bij twee ton en voorlopig nog niet erg genoeg voor vervanging.

Aanvulling 17-11-2008:
De homokineten laten zich inmiddels vaker horen, de auto rijdt er niet minder om. Deze zomer met caravan nog de Alpen doorkruist en tot bij Rome geweest. Toch ben ik nu aan het kijken naar een opvolger, tenslotte staat er 222000 km op de teller en is het een auto van 17 jaar oud. De motor doet het nog prima en verbruikt nauwelijks olie. Wel slaat de achtervering snel door, met name merkbaar op drempels. Dit ben ik me meer bewust geworden nu ik pas heb proefgereden in een paar mogelijke opvolgers. Dat zijn overigens wel weer Japanners want die zijn nu eenmaal de top in betrouwbaarheid, iets dat ook opgaat voor mijn Honda motorfiets uit 1985.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.