Mazda 626 1.8 GLX (1990)

autoreview

Mazda 626

Signalement

Uitvoering626 1.8 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf212.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanuit een ouwe Micra overstappen naar een 626 is een hele vooruitgang, dat is duidelijk. De 626 is een vrij grote auto, en dat merk je bij het rijden. Hij ligt prima en stabiel op de weg, het motorgeluid is niet hinderlijk aanwezig. Pas bij flink gasgeven is er een mooie roffel hoorbaar, iets wat ik niet als storend ervaar. Wat windgeruis is overigens wel aanwezig.
De vering en demping zijn goed, al vindt ik wel dat de auto laag op de weg ligt. Bij drempels moet je flink afremmen, en op oude bolle klinkerweggetjes moet je oppassen dat de bodem niet de grond raakt. Kwestie van wennen, dan gaat het prima. (het gaat je één keer mis, dat voel je door merg en been, daarna nooit weer..)

De uitrusting is prima: centrale vergendeling, elektrische ramen rondom, elektrisch schuif/kanteldak en al het andere is voorbereid. Kwestie van inpluggen en klaar.
De zitpositie is goed voor elkaar. Genoeg verstelmogelijkheden van de stoel, stuur in hoogte verstelbaar, en meer dan voldoende beenruimte. Achterin is het ook goed zitten. Ik zit er zelf nooit, maar uit ervaring weet ik dat 4 meiden prima op de achterbank passen, zij het dat ze ietsje krap zitten, maar het is best wel uit te houden, zo lieten ze weten.
Kofferruimte is voldoende. De complete kampeeruitrusting van 2 personen past erin, plus 3 kratten bier.
Hij rijdt lekker, schakelt goed en oogt degelijk. Met deze auto kan ik een paar jaar vooruit. Dat ie er al ruim 2 ton op heeft zitten is hem niet aan te zien, of te merken.
Een klein minpunt is dat er geen stuurbekrachtiging op zit. Na even wennen wil het wel, maar het is niet ideaal.
Zelf vindt ik de 626 hatch ook als gezinsauto erg geschikt. (Ik kan er nog wel even mee door, dus)

Over het algemeen genomen een fijne, betrouwbare auto. Qua vormgeving een voor die tijd strak lijnenspel. Als je hem ziet staan, klopt alles gewoon. Dit is een auto waar ik terecht trots op ben

Kort geleden heb ik afscheid genomen van de Mazda. Er kwamen weer wat onderhoudskosten aan (koppeling, distibutieriem) en dat geld is ie gewoon niet meer waard. Ik heb een Peugeot 605 gekocht uit 1990. Weer een klein stapje hoger.
De Mazda heb ik verkocht aan een duitse handelaar. De auto is nu in Egypte, waar ie een tweede leven tegemoet gaat. Ik heb er toch nog 550,- voor terug gekregen, terwijl ik hem ruim 4 jaar geleden heb gekocht voor 900,-.
Hij heeft voor mij zijn dienst prima gedaan en me nooit ergens laten staan, weer of geen weer. Prima en betrouwbare auto, die ouwe 626.

PROBLEMEN

Een paar maand terug heeft een onverlaat mijn achterbumper eraf gereden. Na een bezoekje aan een sloop had voor E 50,- weer een nieuwe. Zo’n ding is er vrij makkelijk zelf op te zetten.

Bij de afgelopen winterinspectie werd duidelijk dat de homokineetkoppelingen (kruiskoppeling) links én rechts kapot zijn. Dat wordt een dure grap. Maar verder werd ie op alle punten goed/zeer goed bevonden.

Een paar weken geleden heeft iemand m’n zij achterscherm aangetikt. Ging aardig hard, ik stond achterstevoren op de weg. Was mijn schuld, want hij reed op een voorrangsweg, maarblijkbaar had hij ook zitten suffen.
Ik had flinke schade. Een lelijke deuk in het achterscherm. Bumper hing los.. vreselijk om te zien.
Pasgeleden is dat vakkundig gerepareerd. Mooi weer gespoten, en er is nu niets meer van te zien.

Met deze auto kan en ga ik nog jaren doorrijden. Misschien haal ik de 350.000 km nog wel..

Een paar weken terug moest ie voor de APK. Komt het: Nieuwe homokineetkoppelingen; nieuwe remblokken achter; nieuwe wiellager rechtsachter; 4 nieuwe banden. En wat kleine reut. Totale kosten: E 1.100,- Tsja, maar dan kan ie er weer even tegen aan.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.