Mazda 626 1.8 Exclusive (2002)

autoreview

Mazda 626 1.8 Exclusive (2002)

Signalement

Uitvoering626 1.8 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst155.000 km
Lezerswaardering: 0%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

weer voor een 626 gekozen

  • 155.000 km

Omdat ik meer kilometers ging rijden ben ik op zoek gegaan naar een Mazda 626 met lpg. Met mijn vorige 626 met een 2.0 motor heb ik heel prettig gereden dus lag de keuze voor de hand. In het hele land waren er ongeveer 4 met lpg te koop op dat moment. Ik kocht deze in Katwijk bij een dealer, Dijksman. Tijdens de proefrit kwam er wat wat achterstallig onderhoud aan het licht, de auto was in eigen beheer onderhouden door een wagenparkbeheerder maar ik besloot toch de auto te kopen. Dijksman heeft de auto keurig afgeleverd (zonder afleveringskosten).

In de auto zit een Vialle LPG G3 installatie, gelukkig niet in plaats van een reservewiel. Het neemt wel wat ruimte in maar de rugleuning van de achterbank kan omgeklapt worden bij grote spullen dus weinig aan de hand. Handig is ook de dat je van de bijrijdersstoel een tafeltje kan maken.
De auto is ruim genoeg voor 4 personen. De zit achter het stuur is prima, althans voor mij met mijn 1.86 meter lengte. Het comfort is goed te noemen. De auto stuurt strak, ligt goed op de weg en is redelijk stil. De vering is op comfort afgestemd maar ook in snelle bochten geeft hij geen krimp.

De auto vertoonde in het begin wat kuren. Schokken bij optrekken en een erg bokkig rijkarakter in de file. Dijksman heeft de bougiekabels vervangen waarna hij weer als een zonnetje liep. De 1.8 mist t.o.v de 2.0 liter wel wat trekkracht maar kan goed meekomen met het verkeer. Het verbruik is altijd rond de 1 op 12,5 en dan rij ik vooral lange ritten. Als ik meer kortere stukjes rijd gaat het verbruik richting de 1 op 10.
De lampjes die de inhoud van de lpg tank aangeven zijn erg enthousiast want ze branden altijd allemaal, ook als de tank leeg is, dus die informatie is niet betrouwbaar. Gewoon met de dagteller bijhouden is de oplossing. Ik kan rond de 450 kilometer rijden met een volle gastank.

Wat vaak stukgaat bij deze auto zijn de halogeen H7 lampjes. In de winter kan ik ze om de 2 a 3 maanden vervangen! Volgens de garage omdat de auto op lpg rijdt en dus meer stroom vraagt tijdens het starten en die extra stroomtoevoer blijft ongeveer een kwartier aanhouden. Ik begrijp dat niet helemaal want de auto start immers op benzine. Maargoed, het is dan ook bijna het enige wat regelmatig vervangen moet worden aan de auto.

Kleppen stellen is aan te raden bij deze auto om de 30.000 kilometer. Het lampje van de airbag ging branden na het verschuiven van de passagiersstoel. Door de jaren heen een los contact waarschijnlijk. Na het resetten van het systeem is het lampje uit gebleven.

En verder, het is een Mazda dus ik heb alleen beurten laten uitvoeren door de dealer en er tussentijds nooit enig probleem mee gehad. Banden, bougies, bougiekabels, remblokken, lampjes etc is normaal onderhoud. Verbazingwekkend vind ik dat de auto nagenoeg geen olie verbruikt. Tussen de beurten door (om de 15.000) hoef ik niets bij te vullen. Mijn vorige 626 lustte best een slok olie maar deze niet. Aan het interieur zie ik geen slijtage-plekken. Bij vorige auto's (andere merken) was dat altijd wel het geval. De stoelen zitten ook nog prima.

Inmiddels staat de teller na bijna 3 jaar op 246.000. Het is de eerste keer dat ik een auto 3 jaar rijdt en er bijna een ton mee gereden heb. Het is gewoon een fijne auto, lang niet lelijk om te zien en alles blijft het doen. Wel begint de auto wat te roesten, ook bij de lpg opening.

Ik zou wel wat anders willen kopen maar ik ben er nog lang niet uit. Jammer dat de Mazda 3 of 6 niet met lpg verkrijgbaar is, blijkbaar door de Ford motoren die erin zitten. Over de diesels in de Mazda 3 en 6 lees ik nogal wisselende berichten op deze site. Dus ik denk dat ik maar voor de 3 ton gaan met deze trouwe Japanner!

update 04 oktober 2012:
De kilometers blijven maar doortikken, vanmorgen de 285.000 gehaald. Ik blijf mij verbazen over deze auto. Waar andere auto-eigenaren problemen hebben met hun nieuwe moderne auto's gaat deze 626 onverstoorbaar verder. Ik denk dat dit 1 van de beste auto's is. In januari dit jaar wel de duurste onderhoudsbeurt gehad bij 158.000 km, totaal 1600 euro. Dit was inclusief remblokken, schijven, distributieriem en spanrol, en een nieuw oliecarter want dat bleek te lekken. Geen goedkoop onderdeel maar wel belangrijk. Ik heb een paar dagen geleden een halve liter olie bijgevuld en het olieverbruik is dus een halve liter op 30.0000 km dus nagenoeg niets. De auto blijft prachtig lopen en is nog lekker vlot. Ook aan het interieur is geen slijtage te ontdekken. Zoals het er nu uit ziet gaat hij fluitend naar de 300.000 km. Het verbruik is nog steeds 1 op 12,5 en dat zijn voornamelijk rustige snelwegritten voor woon/werkveer. Ik zou wel een andere auto willen maar ik kan deze dappere 626 niet zomaar wegdoen natuurlijk en daarom rij ik er vrolijk mee verder.

update 20-12-2013 km stand 323.567

Met een kilometerstand van 323.567 km heb ik de trouwe 626 vandaag ingeruild. Niet omdat er kosten aan kwamen of omdat de auto mij niet beviel, nee, ik wou altijd een Volvo S60 en die heb ik nu gekocht. Ik had best Mazda willen blijven rijden maar tweedehands is er weinig aanbod met lpg. De Mazda 2 bi-fuel rijdt prima maar de motor is eigenlijk niet geschikt voor lpg en over de diesels van de 6 lees ik ook te vaak dat de motoren problemen geven en niet uitblinken in zuinigheid. De nieuwe 6 is prachtig, hopelijk worden er veel van verkocht en dan wil ik over 3 a 4 jaar wel eens kijken voor een gebruikt exemplaar.

Deze 626 was de beste auto die ik heb gehad. Nog nooit heb ik een auto zo lang in mijn bezit gehad (5 jaar) en er zoveel mee gereden zonder noemenswaardig problemen. Ik vraag me af of ze nu ook nog zulke goede auto's maken. Ook de stoelen zaten er nog goed en er waren geen slijtagesporen in het interieur. De lambdasonde is vervangen in juni 2013 en de dashboardverlichting begon steeds meer uit te vallen maar ach, mag het na zoveel kilometers? Met 4 nieuwe bandjes kwam hij in oktober 2013 fluitend door de APK. Nog steeds een verbruik gemiddeld van 1 op 12,5 op lpg (dankzij de snelwegritten) en een olieverbruik van nagenoeg nul.

De volgende eigenaar, mogelijk in Afrika want deze auto's worden massaal geëxporteerd, zal er vast nog jarenlang met plezier in rondrijden

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.