Mazda 626 1.8 Exclusive (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 626 1.8 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 115.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
weer eens een update van mijn Mazda626 1.8i GLX Executive HB.
OP 4 april was het weer zo ver, de jaarlijkse APK stond voor de deur en waar kan ik dat dan beter laten doen dan bij Mazda dealer Zwambag in Bilthoven. De service is vriendeljk de koffie altijd vers en de nota en werkzaamheden altijd helder en duidelijk. Een leenauto stond weer voor mij klaar en de auto zou aan het einde van de dag gereed zijn. Nu waren er een aantal zaken die aan de auto moesten gebeuren, waaronder een APK, grote beurt en het inbouwen van een Parrot* voor mijn telefoon. Er waren een aantal dingen die ik graag opgelost wilde zien, waaronder: een lekkend schijfkanteldak (webasta-hollandia) een irritant rammeld bakje op het dashboard en nog wat kleine zaken. Na ervan door te zijn gegaan in de nieuwe Mazda2 (wat een fijne kar!!) werd ik aan het einde va de dag gebeld door de garage. De auto was i.p. klaar, maar er was een probleem gevonden, dat APK afkeur was!!! Wat..??? op mijn Mazda 626 een APK afkeur..??? Dat KAN niet...!!! Oke, dus wel wat blijkt, ik rijdt al w.s. een jaar met een kapotte labda zonde op een noodprogramma. Moet je eens hebben bij een Volvo 440 !! Ik merkte helemaal niets. starten lopen, koude winter(nou ja) hard over de duitse autobahn... helemaal niets gemerkt en ik ben al zo tevreden over dit type motor. Er werd tijdelijk een ’leen labda zonde’ van een andere mazda in gezet waardoor ik weer kon rijden. Een paar dagen later is deze zonde voor mij vernieuwd. Prima service! De eigenaar wist mij nog een mooi verhaal te vertellen over deze Mazda motoren. Het schijnt dat je de stekker van de ontsteking er bij lopende motor uit kunt trekken, terwijl de motor gewoon doorloopt. Dit komt omdat de motor ’leert’ tjdens het rjden en zo overschakeld op een noodprogramma die heeft onthouden hoe de motor het beste loopt, leve de electronica!!! (Tenzij je Italiaans of Frans Rijdt). Met een paar nieuwe Michelin banden een verse APK, grote beurt, inbouw van een Parrot* en wat klein gedoe is de auto weer helemaal up-to-date. De rekening vind ik gezien de werkzaamheden erg netjes (rond de 1500.- Euro.) Dit is inclusief arbeidsloon wat natuurljk heden ten dage een fiks deel van de rekening in beslag neemt. (Maarja, wat is een vakman waard?) Liever weer veilig over de weg, dan een onbetrouwbare auto. En dat is deze Mazda 626 1.8i GLX executive zeker niet. Hij heeft mij nog nooit in de steek gelaten!
* Een Parrot Bluetooth carkit is de meest universele carkit op basis van bluetooth technologie
PROBLEMEN
Er zijn geen grote problemen geweest, het is altijd starten lopen, zelfs met een kapotte labda zonde!! Niets van gemerkt tot de APK. Lekkend rubber van het Webasta-hollandia dak (netjes door de vakman van de garage opgelost!) rammellend bakje op dashboard (schroefje + klem zat los)thats all. Het inbouwen van een Parrot*.Verder de gewone slijtage reparaties. Banden, vloeistoffen apk etc.... Ben heel tevreden over de auto.
* Een Parrot Bluetooth carkit is de meest universele carkit op basis van bluetooth technologie
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren