Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD 136pk Executive (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 6 SportBreak 2.0 CiTD 136pk Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 344.389 km |
ERVARINGEN
De Mazda6 rijdt en stuurt erg prettig, maar door het hoge gewicht (1440kg) is het geen beest van een auto. Dit neemt niet weg dat de Mazda 6 een hoge mate van comfort biedt. Er is genoeg ruimte voor lange mensen (ik ben 1.95m) en ook achterin kunnen de mensen nog prima zitten. De bijrijdersstoel is erg slecht verstelbaar en zit niet prettig op lange ritten voor mensen met lange benen. De totale afwerking van de auto is goed, maar toch zijn er wat puntjes van kritiek.
De armsteunen (deur en middenarmsteun) zijn netjes met leer afgewerkt, maar er zit geen schuim onder. Je arm licht dus eigenlijk op hard plastic. Ook staan er erg veel teksten op de knopjes die rood verlicht zijn, dus in het donker wordt het een beetje een bordeelsloep. Vooral irritant zijn de felle lampjes van de cruise control. Misser is de afstandsbediening die niet in de sleutel is geintegreerd maar een los kastje (dit is na de facelift opgelost).
De stereoinstallatie is af fabriek niet super. Ik heb gekozen voor een 6CD wisselaar, maar de geluidskwaliteit is matig voor een auto in deze prijsklasse. Via de dealer heb ik twee nieuwe kapjes aangeschaft, waardoor ik tweeters heb kunnen inbouwen (relatief makkelijk, want bekabeling ligt al klaar). Het geluid is nu prima. Dit is overigens ook direct door de dealer te doen.
De Mazda biedt voor het geld veel. Xenon verlichting is prima, volledig leren stoelen (bestuurdersstoel electrisch en goed verstelbaar), volop ruimte, nette afwerking, lichtmetaal, vlot en een enorm solide gevoel. Hij rijdt absoluut Duits (relatief zwaar sturen, straf geveerd en stabiel op snelheid). Ideale auto voor op de Duitse autobahn.
De auto was 4 jaar geleased, maar ik heb besloten de auto over te nemen en prive te gaan rijden.
PROBLEMEN
Bij 6000km is de boordcomputer vervangen, omdat deze een te hoge ’Remaining KMs’ aangeeft. Ik ben niet de enige met dit probleem geweest, maar nu is het goed.
Diesel tanken is lastig, want het lijkt dat de diesel veel meer schuimt dan bij mijn vorige auto. Na 55l lijkt de tank vol, maar na een tijdje wachten kan er wel weer een paar liter bij.
Mijn auto heeft de neiging om naar rechts te trekken. Uitlijnen helpt, maar af en toe keert het probleem weer terug. Wat het is weet ik niet, maar irritant is het wel. Spoorvorming was ook een probleem, maar mijn nieuwe dealer had hier een modificatie voor en die werkt super. De auto stuurt nog steeds prima, maar spoorvorming is een stuk minder geworden (ook met Turanza banden). Af en toe keert het probleem toch terug en dat vreet banden.
De handmatige stand van de ruitenwisser hapert. Bij een kort tikje beweegt de ruitenwisser een klein beetje en blijft dan staan. Irritant, want je moet hem dan nog een tikje geven. Dit is bijgesteld door de dealer en lijkt nu zo goed als afwezig te zijn.
De afstelling van de automatische airconditioning vind ik niet altijd prettig. Hij kiest er standaard voor om de lucht uit de voorste roosters te blazen en dat geeft nogal wat tocht. Ik had liever gehad dat dit uit de andere ventilatiesleuven zou komen. Helaas lijkt me hier weinig aan te doen.
Er zat een rammel in het afdekzeil voor de kofferbak. Dit is ook een standaard probleem en is binnen een kwartier door de dealer te verhelpen (ze doen er een viltje tussen). Na verloop van tijd komt het rammeltje terug, omdat het viltje gaar is. Ik heb het afdekzeil er nu uit liggen, want ik gebruik het toch niet.
Na 65.000km sloeg de motor een aantal malen af bij stationaire loop. Dit gebeurde eigenlijk alleen als de motor warm was. De dealer kon mij telefonisch al melden dat het waarschijnlijk de brandstofpomp was (blijkbaar standaardprobleem). Deze is vervangen en sindsdien is het euvel verholpen.
Na ruim 3 jaar is er roest zichtbaar op de portierstijlen en de LM velgen. Helaas valt dit niet onder de garantie (geen roest van binnen uit). Dit is een standaardprobleem volgens de dealer. Vanwege mijn hoge kilometerstand valt het niet meer onder garantie/coulance. Aangezien de auto altijd bij de dealer in onderhoud is geweest had ik meer verwacht.
[Update november 2010]
De auto heeft inmiddels 325.000km op de teller staan en is nog steeds probleemloos. Wel begin je te merken dat de schokbrekers op beginnen te raken. Het weggedrag is minder strak en hard remmen op een hobbelige weg voelt ook niet fijn. Ook de wiellagers achter lijken hun langste tijd te hebben gehad.
De linker koplamp (Xenon) flikkert sinds een jaar iets bij de koude start. Vervanging is duur en zolang die nog brand stellen we het nog even uit.
[Update januari 2011]
De auto heeft weer een beurt en APK gehad. De wiellagers zijn gelukkig nog in orde (die zijn nogal prijzig). De rem rechtsachter sleepte iets, dus die is weer vrijgemaakt. Op een kapot lampje van de kentekenverlichting na, ging de Mazda weer glansrijk door de APK.
De Xenon verlichting lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. De lichtopbrengst is nog maar matig. Voldoende voor de APK, maar 's avonds is het lastig. Daar gaan we niet nog een keer de winter mee in.
Startmotor defect
- 340.516 km
Voor het eerst heeft de Mazda mij laten staan. Sleutel omdraaien en helemaal niets. Ik dacht meteen aan de accu want die was 3.5 jaar oud en toen is de vorige ook vervangen (preventief). Nieuwe accu erin, maar nog steeds helemaal niets. Startmotor bleek erg heet te worden, maar deed verder niets.
Vanwege de hoge kilometerstand geen nieuwe startmotor geplaatst, maar een gebruikte met garantie. Montage was 2.5 uur werk, dus al met al toch nog een rekening van 300 euro.
Remblokken blijven hangen
- 344.389 km
Bij de stoplichten hoorde ik een licht schrapend geluid bij het remmen en vlak daarna. Meteen even gekeken en de linker remschijf had wat lichte groeven. Blijkbaar remblok helemaal gaar en dus naar de garage.
Daar bleek dat de linker voorrem soms bleef hangen en hierdoor was het remblok helemaal afgesleten. Gelukkig was de schijf vrijwel niet beschadigd, omdat ik er snel bij was. Beide remblokken voor zijn vervangen (kosten 110 euro).
Ik krijg binnenkort mijn nieuwe auto en de Mazda moest nog verkocht worden. Toen de auto bij de garage stond hoorde een autohandelaar dat en bood een goed bedrag voor de wagen en dus is hij nu verkocht. Inmiddels is die uitgeschreven en rijdt de Mazda rond in Polen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.