Mazda 6 SportBreak 2.0 TS (2010)

autoreview

Mazda 6 SportBreak 2.0 TS (2010)

Signalement

Uitvoering6 SportBreak 2.0 TS
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf184.000 km
KM-stand laatst188.000 km
Lezerswaardering: 64%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

zoektocht

  • 184.000 km

na jarenlang in lease auto's gereden te hebben besloot ik onlangs dat ik iets anders wilde gaan doen. Daardoor vervalt de leaseauto en moesten we een keuzen gaan maken. De Jazz van mijn vrouw is een prima ruime auto, maar qua comfort ben ik behoorlijk verwend. en met de kinderen (6,9 en 12) is het met sport in de weekenden vaak toch wel handig om 2 auto's te hebben. Met het oog op de komende vakantie moet hij ruim genoeg zijn voor ons gezin en ook betrouwbaar.

Aangezien we nog niet weten voor hoe lang we deze auto houden moet hij niet al te duur zijn en betrouwbaar. Zeker vlak voor de vakantieperiode een lastige opgave. De prijzen zijn hoog en je moet er snel bij zijn als er een mooie te koop is. Op het lijstje kwamen de volgende auto's voorbij:

Renault laguna 3 station
Nissan Qahsqai
Honda Fr-v
Toyota avensis
Honda Accord station
Mazda 5
Mazda 6 2e generatie

de Renault viel snel af door eerdere ervaringen met dit merk. Ondanks de goede verhalen wil mijn vrouw geen Renault meer.

Bij mijn vaste garage kwam een Qashqai 2.0 4x4 uit 2008 te koop. Een luxe uitvoering met zo goed als alle opties. Helaas bleek deze toch wel krap op zowel de achterbank alsook in de kofferbak. Daarnaast vonden we hem qua rijden tegenvallen.

de honda F-rv vond ik leuk, maar qua aanbod aan de prijs voor de leeftijd als je een redelijke km stand wil. daarnaast vond mijn vrouw hem niet mooi.

De Avensis is een verstandige auto, maar kon ons allebei niet enthousiast maken. zeker van binnen voelt de auto nog ouder dan hij is.

Honda Accord, 1 gevonden binnen budget maar die was onder de deuken en krassen. dat was me teveel gaan irriteren.

Vrienden van ons hebben al jaren een mazda 5 van de eerste generatie. Daar zijn we gaan kijken en het paste allemaal goed op de eerste rij en dan heb je een zee aan ruimte over. gezien de problemen met de 1.8 blokken voor een 2.0 gaan kijken maar de auto's die ik tegenkwam vielen qua staat tegen. flink gebruikt. Uiteraard snap ik dat van een auto van zo'n 14 jaar oud, maar nee.

Dan de mazda 6. een mooie auto vind ik. weinig grote problemen. mijn vrouw wilde een sportbreak ik een hatchback en dan het liefst de 2.5. niet zuinig maar oh zo mooi. Zeker in het rood of blauw. Bij een aantal garages geweest waar ik een minder prettig gevoel bij kreeg. Uiteindelijk gereden in een 2.0 sportbreak uit 2008. hoge km stand maar daar was ik niet bang voor. Na ruim 2 uur rijden kwam ik bij de garage aan. De auto stond buiten en direct was te zien dat de staat niet zo mooi was als op de foto's. Net alsof hij jarenlang aan zee in de zon heeft gestaan. Gezien de locatie zou dat goed kunnen. Toch een rondje gereden en ik vergat bijna de staat van de buitenkant. Wat een fijne auto. De prisj was ook scherm maar aangezien er toch optisch wel erg veel mis mee was geen deal gemaakt. ik ben erg zuinig en netjes met mijn auto's en het geld wat nodig was om hem toonbaar te maken was hij niet waard.

Toen kreeg ik een mail van een autozoekmachine dat er een 2.0 sportbreak uit 2010 op binnenkomen stond bij een mazda specialist op een half uur van mijn huis. nog geen foto's maar de omschrijving was wel erg goed. Bekende historie, ingeruild op een nieuwere en alle opties die wel wilden (met name cc, pdc en trekhaak). De volgende morgen gelijk gebeld en ik kreeg te horen dat hij dezelfde dag binnen zou komen. Gelijk een afspraak voor een proefrit gemaakt voor die middag. en bij aankomst zag ik al dat dit een erg nette auto is voor de leeftijd. met een lage km stand en goed verzorgd. een paar plekjes, maar die zijn op te lossen. Alleen zonder pdc en trekhaak.... bleek een vergissing van de persoon die hem had ingegeven. Verder zaten er ook een paar leuke opties wel op die we niet perse wilden maar wel prettig zijn. Daarom toch gaan rijden en kijken. Omdat het een model van na de facelift betreft merkte ik direct dat hij nog prettiger rijd dan die andere die ik had gereden. stabieler rechtuit en stiller. Na de proefrit gaan zitten met de eigenaar van het bedrijf. Een prettige gesprek en de fouten in de advertentie werden gelijk toegegeven. de trekhaak komt erop. en er komt een camera in ter compensatie van het missen van de pdc. verder worden alle deukjes eruit gehaald. Al met al een mooie deal kunnen maken zonder het gevoel dat we elkaar hebben geprobeerd een oor aan te naaien. een vertrouwd gevoel bij dit bedrijf.

komende zaterdag ga ik de auto ophalen. een week later krijgt hij met volle bepakking een reis naar frankrijk voor de kiezen. Ik ga jullie op de hoogte houden...



eerste ervaringen

  • 188.000 km

Inmiddels hebben we zo'n 4000 aan voornamelijk vakantiekilometers erop zitten. En eerlijk is eerlijk, een heerlijke auto met voldoende vermogen en bagageruimte. Hij stuurt voor het type auto zeer direct en dat nodigt uit te sneller nemen van bochten. En nee ik ben geen sportieve rijder, maar het voelt gewoon heel stabiel. Wel moest ik wennen aan het weer zelf schakelen. Aangezien de Mazda een vrij directe bak heeft ( wat ik erg prettig vindt) ging het in het begin af en toe niet soepel maar inmiddels ben ik daar aan gewend. Ik heb vrij grote voeten en af en toe heb ik schoenen aan waardoor ik de koppeling dan niet ver genoeg indruk. Maar inmiddels is dat ook weer een gewoonte.

In de bergen moest ik af en toe flink terug schakelen, maar dat ging prima. Dat je met een grote auto op pad bent merk je ook bij het parkeren. Ik ben blij met de camera die ik erop heb laten plaatsen. Wel mis ik er geluid bij, wellicht iets om me nog eens in te verdiepen. De voorkant is af en toe nog even een gok met parkeren met meestal zat ruimte over. Ook is het wennen dat je de spiegels iedere keer door middel van een knopje in en uit moet laten klappen en dat dat niet automatisch gaat.

Bij het sluiten van de portieren klinkt wat blikkerig. Mazda heeft destijds geprobeerd de auto zo licht mogelijk te maken. Dat merk je aan dit soort dingen. Ook het ontbreken van potiervakken achterin is ook wel jammer, maar hierdoor is de breedte op de achterbank bovengemiddeld. Met 3 kinderen waarvan er 1 nog in een kinderstoel is dat belangrijker.

Qua verbruik kan ik niet veel nuttigs vertellen. Vooral omdat ik er in de vakantie niet op heb gelet en ik ook niet teveel op de kosten wilde letten. Het is dan een noodzakelijk kwaad. Uiteraard zijn er zuinigere auto's op de markt maar ik zocht een betrouwbare auto met voldoende ruimte. Mazda is motorisch gezien dan een goede keuze. Snel rekenend kom ik met ca. 1:13 a 1:14 uit tot nu nog niet eens slecht uit. De komende tijd zal de auto aanzienlijk minder gebruikt worden en ook voor minder lange stukken. Wellicht dat ik het dan eens bij ga houden.

Wat ik ook leuk vind is dat ik al veel complimenten heb gehad over de auto. Als ik mensen vertel dat hij 14 jaar oud is zijn ze erg verbaasd. Ik probeer hem ook netjes en schoon te houden. Hij is is al meerdere keren van binnen en buiten schoongemaakt. Al is een echte uitgebreide poetsbeurt er nog niet van gekomen.

Een paar puntjes zijn me opgevallen.

*Op de cruise control heb ik het idee dat hij af en toe een klein beetje een hikje heeft.

* De navigatie mist België en loopt constant vast. De weg naar Frankrijk moest volgens de navigatie ook over Duitsland terwijl we aan de westkant moesten zijn. Iets waar ik nog mee aan de slag ga. Er zit ook maar een 4 gb kaartje in en de melding dat het geheugen vastloopt kan natuurlijk ook daardoor komen. Het liefst zou ik gewoon mijn telefoon beeld kunnen spiegelen. Wellicht weet iemand of je hier een van de uitgangen kan gebruiken? Ik houd het het liefst origineel, want ik vind de meeste systemen die after-market zijn er goedkoop uitzien. De ontvangst van de radio is niet al te best.

* Met volle belading hangt hij toch wel ver naar achter door. 1 keer heeft dat tot een momentje van de onderkant tegen de grond aan geleid bij een tankstation.

* veel krassen op het passagiersdeel van het dashboard. Ik dacht dat het vegen waren van schoonmaken, maar het zijn toch krassen.

mijn grootste irritatie tot nu toe is dat ik mijn telefoon nergens goed kan plaatsen. Ik gebruik graag google maps of waze als navigatie en ik wil geen zuignap op het raam of dashboard. Een magneet voor de ventilatie is niet goed voor de telefoon en dan hangt hij deels voor het display. Hier zoek ik dus nog een oplossing voor.

Wat wil ik nog aanpakken aan de auto?

* een bumperbeschermer plaatsen bij de kofferbak
* koplampen polijsten
* goed poetsen
* nieuwe binnenspiegel( ivm kleine vlekjes in de huidige)
* ramen zij en achterkant iets laten tinten
* kijken of ik de krasjes uit het dashboard krijg. anders vervangen.
* wellicht toch een nieuwe navigatie?

Verder zijn er nog wel meer plannen, maar ik wil hem zo origineel mogelijk houden.

Al met al een hele fijne auto. Beter sturend dan de ruim 10 jaar jongere Skoda die ik had. Deze blijft nog wel een tijdje bij ons als het aan mij ligt.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.