Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)

autoreview

Mazda 6 Sport 2.0 CiTD 120pk Touring (2003)

Signalement

Uitvoering6 Sport 2.0 CiTD 120pk Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2003
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na drie jaar heb mijn lease Mazda 6 Sport (5 bak handgeschakeld) mogen inleveren en kan ik een goed oordeel geven over de kwaliteit van deze auto.

Ik heb destijds de Mazda 6 gekozen om zijn sportieve karakter en goede prijs/kwaliteits verhouding. In 2003 waren veel electronische opties nog niet standaard en deze auto was toen luxe voorzien tegen een redelijk prijs (als je die vergeleek met o.a. de VW Passat, Citroen C4 of Peugeot 307). De Mazda 6 is standaard voorzien van cruisecontrol, volautomatische airco, ABS en andere electronische snufjes.

Het grote voordeel van de sport is dat deze een achterklep heeft die toegang geeft tot een gigantisch grote laadbak. Die nog eens te vergroten is door de achterbanken neer te klappen. Heel handig zijn de speciaal aangebrachte hendels dicht bij de klep om de banken neer te laten. Dit voorkomt dat je helemaal naar voren moet buigen of via de achterdeuren de banken moet neer klappen. Ook een voordeel is dat onder de kofferbakruimte, in de uitsparing van het reserve wiel (een volwaardig wiel) meer dan voldoende ruimte is om een navigatieunit (en dan geen TT etc.) te plaatsen zodat die niet in het zicht zit of in de weg ligt.

Achterin is meer dan voldoende ruimte, ook voor langere passagiers. Wij zijn zelf een aantal keer op wintersport geweest met vier volwassenen, elke een weekendtas, boodschappen en nodige spullen voor een week in alleen de Mazda 6 (zonder dakkoffer of aanhanger).

De auto was zeer snel leverbaar en beschikt over veel bergruimte (naast kofferbak, ook veel afsluitbare vakjes in dashboard) en redelijke luxe. Rijdt sportief en goed mee met zijn concurrenten. De auto weegt wel ruim 1450 kilo, dus een aanslag op wegenbelasting. Gem. 900 km op 55 liter is goed te doen op hogere snelheden. Helaas kan ik niet zeggen hoe de verhouding is bij lagere snelheden (mijn gemiddelde snelheid over levenduur auto was 80km/uur, en dat is hoog).

Een nadeeltje was dat in 2004 de cd-speler niet standaard werd meegeleverd. Tegenwoordig wordt dit wel gedaan. Verder zorgen de airbags in de voorruitspijl dat er een dode hoek onstaat recht en linksvoor. Maar tegenwoordig heeft bijna elke auto dit. Stoelen zitten redelijk alleen kan de lendesteun voor langere bestuurders onaangenaam worden. Gelukkig kan je die zelf instellen.

PROBLEMEN

De Mazda 6 krijgt elke 20.000 km een beurt, afwisselend een grote en kleine beurt.

De dimverlichting voor mag volgens handleiding alleen bij Dealer vervangen worden en ik heb totaal 5 setjes dimlichten verbruikt over 3 jaar. 2 setjes stadslichten en 1 set grootlicht.

Na 2 jaar waren de veren die de achterklep omhoog drukken lek geraakt, de klep ging toen zwaar open (tenslotte moet je opeens zelf al dat metaal en glas omhoog duwen) en het blijkt dat deze een productiefout hadden van mijn jaar en meestal al na 1 jaar vervangen moesten worden.

Na 2.5 jaar (bij 170.000km) kwamen de eerste motorische problemen. Een defecte injectie op een van de 4 cylinders. Het 2003 model heeft niet zo’n moderne boordcomputer als de nieuwe modellen en het achterhalen van welke van de 4 kapot was is een kostbare zaak. De oplossing is toen gevonden door het vervangen van de brandstofpomp (net voor de injectie) zodat deze met meer druk aangeleverd werd. Aangezien de auto bij 180.000 ingeleverd moest worden; is het oorsponkelijke probleem niet verholpen (te duur).

De electrische ramen hebben een enkele keer gefaald, met name bij een vochtige nacht.

Verder zijn de banden ongeveer elke 30.000 km per setje van 2 vervangen. Vaak worden dan de achterbanden naar voren gezet en achter een setje nieuwe banden.

Houdt wel rekening met een grote draaicirkel en lange lengte. De auto is minder geschikt voor woon/werk in de dichtbevolkte regio’s van de stad. Door de lengte en lange wielbasis heb je snel een grotere parkeerplek nodig met voldoende brede weg, om de neus uit te kunnen zwaaien.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 6

Mazda
Mazda 6 SkyActiv-G 2.0 165 Centre-Line (4D/6A)
€ 765
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens