Mazda 5 2.0 Executive (2005)

autoreview

Mazda 5
Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5Mazda 5

Signalement

Uitvoering5 2.0 Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Enige tijd zijn we op zoek geweest naar een opvolger voor onze Nissan Primera station. Het nieuwe model van Nissan vonden we niet mooi en minder praktisch. MPVs vonden we eigenlijk niet fraai en minder rijdersfun dan de Primera, totdat we de Mazda5 zagen en testverslagen lazen. De 5 ziet er dynamisch en sportief uit voor een MPV. Een proefrit gaf de doorslag, een perfecte wegligging met voor een MPV veel driving fun. Binnenin is de Midi MPV ruim en veelzijdig met veel opbergruimte (vakjes) en beenruimte ook voor de achterpassagiers. De bagageruimte is groot en genoeg voor de zomervakantie van een jong gezin met kinderen. Naast tassen, koffers e.d., passen de wandelwagen en campingbedje er ook nog makkelijk in en dan nog plenty ruimte over als het moet. De schuifdeuren blijken ideaal in de praktijk en het openen en sluiten gaat zeer licht. De 2.0 liter motor heeft veel trekkracht en loopt mooi stil (Zoom zoom zoom). Het enige wat een beetje tegenvalt is de radio ontvangst van de standaard Mazda radio, deze is nogal ongevoelig en ontvangst daardoor matig. De kwaliteit van de C.D. speler is wel voldoende. Wel hadden we verwacht dat een C.D. speler er tegenwoordig bij een moderne auto in deze prijsklasse af fabriek er in zou zitten. Maar nee af fabriek zit er alleen een radio in en de koper moet zelf naar keuze een van de volgende modules kopen:CD wissellaar met MP3 mogelijkheid, of een CD- speler voor 1 CD, of cassettespeler. Wel is radio en CD vanaf het stuur te bedienen (Touring en Executive). Al met al zeer tevreden en mijnsinziens de beste MPV aanbieding in dit segment.

PROBLEMEN

Na verloop van tijd ging de wielophanging (voor) enigzins kraken bij het nemen van verkeersdrempels, grote kuilen en hobbels.
Dit heeft de dealer prima verholpen onder garantie uiteraard en kon er op wachten.

Update 18 december 2006:
Afgelopen jaar, 2 keer terug geweest bij de dealer voor rammeltjes, zijn weer verholpen. Echter sinds het weer kouder is, komt het kraken t.g.v. de stabilisatorstangrubbers bij het nemen van verkeersdrempels in alle hevigheid terug. De modificatie die Mazda in het voorjaar heeft voorgesteld (ander type rubbers) heeft dus niets geholpen. Jammmer, had ik niet verwacht van de Japanners. Niet helemaal perfect, maar gebruikersgemak en het rijden bevalt nog steeds prima.

Update november 2007:
I.v.m. nog steeds kraken onderstel bij koud na eerdere vervanging van rubbers voor, zijn afgelopen voorjaar draagarmen voor vervangen. Hielp niets, toen zijn stabilisatorstangrubbers achter vervangen. Nu 11/2007, bij 0 graden blijkt, joepie auto kraakt weer. Ik geef het nu na 2 jaar op, dit lost Mazda denk ik nooit meer op en ik zal er maar mee moeten leren leven. Als het mij blijft storen maar een andere auto kopen.
Voorbanden zijn inmiddels vervangen bij 46000Km, da’s netjes.

Update augustus 2008:
In juli zijn tijdens de onderhoudsbeurt wederom de stabilisatorstangrubbers vervangen (voor 3e of 4e keer) door gemodifieerde omdat ’s-winters de wielophanging nog steeds kraakte. Mazda geeft het niet op. Eigenlijk valt de 5 op de lange duur mij iets tegen. Windgevoeligheid als het flink waait, maakt het rijden op lange afstanden vermoeiend. Het onderstel is rumoerig, ook de achterbanden gaan steeds meer lawaai maken (zingen), nog steeds de eerste set achterbanden! De afstandbediening van de centrale deurvergrendeling hapert soms bij vergrendelen. Knopje is slecht, gebruik nu maar de tweede (reserve) klapsleutel. Bij het intrappen van het koppelingspedaal kraakt en piept deze soms vanonder de de motorkap, hopelijk is dit niet iets ernstigs. Ik vind Mazda’s originele onderdelen erg duur in vergelijking met andere Japanse merken. Laatst heb ik de ruitewisserbladen vervangen door originele Mazda wissers. Nu is de linker wisser iets langer dan de oorspronkelijke af fabriek. Hierdoor overlapt deze enigzins de rechter, waardoor bij een hevige regenbui op hoge wissersnelheid de linker over de rechter heen schiet. Als deze achter de rechter blijft haken wordt het rubber eraf getrokken en krassen de stalen strips over de ruit. Ik heb het wisserblad al een keer omgeruild, maar dit helpt niet omdat de constructie niet deugt> Wat een enorme ontwerp misser, bovendien levensevaarlijk als tijdens een regenbui de wisser eraf schiet!! Misschien heb ik een maandagochtend auto of ik ben verwend met mijn vorige auto’s (Nissans) die zulke probleemjes vreemd waren. Jammer want het gebuikersgemak en uiterlijk van de auto bevallen mij nog steeds.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (32)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.