Mazda 5 2.0 CiTD hp Katano (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 2.0 CiTD hp Katano |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand laatst | 170.000 km |
Eerste km's met de Katano
- 100 km
Eindelijk gisteren de nieuwe '5' op kunnen halen bij de dealer.
Hij heeft er heel veel werk aan gehad om in de Katano toch zoveel mogelijk van de eerder leverbare Business Plus uitvoering te krijgen. Helaas had Mazda Nederland namelijk besloten om de Business Plus uitvoering uit het leveringsprogramma te halen. En dus heeft deze Katano en hele berg opties mee gekregen.
T.w.: 17" Lichtmetaal, JVC navigatie + telefoon + achteruitrijcamera, antraciet lederen bekleding rondom.
Maar goed, dit is geen dealer recentie.
De 2010 uitvoering van deze 5 is bijna gelijk aan mijn eerdere van 2007. Binnen is het instrumentatium van het dashboard verlichting licht gewijzigd, maar niets sensationeels. Wat ik wel vreemd vind is dat de display van de boardcomputer en de knoppen van de middenconsole onveranderd groen zijn gebleven. Hierdoor mis je een beetje de eenheid.
Buiten is het front een beetje in huisstijl opgefrist en zijn de achterlichten voor deze uitvoering voorzien van de LED (GT-M) uitvoering. Wat hem met de LM velgen en de kleur Aluminium Metallic wat minder braaf maken.
De eerste 100 km die ik er nu mee gereden heb vertellen me dat er aan het onderstel wel wat aanpassingen zijn. De auto is weer een stuk stiller geworden en de schakelbak voelt zeer stevig aan. Iets waar je voorheen nog weleens moest zoeken naar de middelste versnellingen.
De wegligging is gelukkig onverminderd sportief, hoewel ik hem met deze weersomstandigheden nog niet de bocht in gegooid heb.
Ik zie weer uit naar twee-en-half jaar rijplezier en zal weer regelmatig weer updaten als er iets te melden valt.
Na 9 maanden....
- 55.000 km
Er zijn ondertussen al heel wat kilometers verstreken. Hoogste tijd voor de ervaringen tot nu toe.
De Mazad5 heeft al twee reguliere onderhoudsbeurten (20K+40K) gehad en zoals verwacht zijn daar geen problemen bij geconstateerd.
Banden/cuppen
De auto had wel na de laatste beurt last van 'gecupte’ banden. Maar omdat de winterbandenwissel heel snel kwam hebben we in overleg met de dealer daar nog geen verdere actie op ondernomen. Toch is dit wel een probleem wat ik bij de eerdere 5's niet ben tegengekomen. Daaruit is op te maken dat de sporing heel wat scherper is gezet wat wellicht ten koste gaat van de bandenslijtage. Ook bij de bandenwissel bleek dat de vorige set winterbanden (voor) na 18.000 km al op de minimale 4 mm grens zat.
Brandstofverbruik
Tevens valt het dieselverbruik negatief uit ten opzichte van de exact dezelfde vorige CiTD. Bij de vorige 5 kwam ik geregeld op een gemiddeld dieselverbruik van 6,8 l/100km. Nu ligt deze rond de 7,2 l/100 km. Uiteraard is mijn rijstijl niet echt veranderd en rijd ik veelal op snelwegen met CC. Opmerkelijk dat nu de winterbanden er weer onder gemonteerd zijn (10 nov.j.l)het verbruik licht is gedaald naar 7,1 l/100km.
Rijden!
Voor een auto in deze klasse (midi-MPV) is de Mazda5 wederom fantastisch om in te rijden. De 143 pk turbodiesel is supervlot in het dagelijkse verkeer, beresterk in combinatie met de 1.400 kg zware caravan, maar ook op de Autobahn heb ik op de NAVI een 202 Km/Uhr kunnen aflezen zonder dat het al te spannend werd in het onderstel. Een alles kunner voor al het zware werk dus.
De flexibiliteit van het interieur i.c.m. de schuifdeuren vind je ook nu nog niet bij de concurrentie. Onbegrijpelijk naar mijn oordeel. Er wordt nogal eens geklaagd over de 7de zit op de tweede zitrij. Echter mijn kinderen ervaren dat zeker niet als een negatief punt. Mijn oudste dochter (11jr.) heeft hier de gehele vakantie naar Spanje tussen haar jongere tweeling zusjes gezeten zonder klachten. Bij normale dagelijkse opstelling is de tussenzit weggeklapt zodat er ruimte is om naar de achterste zitrij te komen zonder de stoelen te verschuiven.
Het einde nadert....
- 170.000 km
30 maanden rijden in deze Mazda5 was weer een prettige activiteit. De auto heeft zijn werk moeiteloos uitgevoerd zonder problemen. Als er een puntje kritiek aan zat dan was het alleen de voortrein, die in combinatie met ruwe oneffenheden in de weg bij hoge snelheden een geluid produceerde als was de schokbreker defect. Echter de dealer heeft er meerdere malen naar gekeken, maar geen mankementen kunnen constateren.
Overmatige bandenslijtage en ‘cuppen’ van de banden zijn na het aanpassen van onderstel en bandenwissel ook niet meer voorgekomen. Het brandstofverbruik bleef rond de 7,0 l/100km haken, wat ik persoonlijk matig vind.
Echt wel een auto om aan te bevelen dus! Echter na ruim 15 jaar Mazda komt voor mij nu de tijd om toch naar een ander merk over te stappen. Dit heeft niets te maken met de dealer, betrouwbaarheid of de service, maar alles met het modellenprogramma in combinatie met de motoren. Een zevenzitter met een aanhangwagengewicht van 1.400 kg is namelijk helaas niet meer leverbaar.
Eerlijk gezegd vind ik het ook geen probleem omdat de laatste mutatie van de 5 hem niet optisch verbeterd heeft. Dus nu gelijk de sprong gemaakt om naar een duurzamer alternatief uit te kijken: In november zal er een Opel Zafira Tourer CNG geleverd gaan worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mazda 5 2.0 Katano *2e EIG !
- 2010
- 125.173 km

Mazda 5 2.0 Katano 7 Persoons Clima Stoelverwarming Trekhaak Rijklaarprijs Inruil Mogelijk!
- 2010
- 136.043 km

Mazda 5 1.8 S Clima, Mistlamp, Lichtmetalen velgen, 7 Persoons Bij de verkoop van gebruikte voertuigen door CD-Cars wordt geen standaard garantie verstrekt. De koper aanvaardt het voertuig in de staat waarin het zich bevindt op het moment van aankoop, Vo
- 2009
- 243.871 km