Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Mazda
  • 5

Mazda 5 2.0 CiTD hp Business (2008)

Kampeerauto

3
Mazda 5 2.0 CiTD hp Business (2008)
  • Autotest
9 maart 2009 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Als er één gelegenheid is waarbij de zevenzits MPV echt tot zijn recht komt, dan is het wel tijdens het jaarlijkse familietripje naar de camping. Kinderen mee, schoonouders natuurlijk ook en nog wat bagage. Kun je dat allemaal kwijt in de vernieuwde Mazda 5?

De Mazda 5 onderging onlangs een kleine opfrisbeurt. Zo kreeg de auto een andere bumperpartij en nieuwe lichtunits aan de voor- en achterkant. Verder zijn de motoren onder handen genomen en is er een nieuw type navigatiesysteem leverbaar. Kortom, weinig schokkend nieuws.
De zevenzitter heeft achterin twee stoelen die volledig kunnen worden weggevouwen. Het laat zich niet zo moeilijk raden dat er nauwelijks bagageruimte overblijft als de derde zitrij omhoog staat. In dat geval moet er toch echt een dakbak of een aanhangertje mee, want meer dan een paar weekendtassen krijg je dan niet meer mee. En dan het zitten op die laatste rij; dat is geen genoegen. Voor kinderen of klein uitgevallen volwassenen gaat het nog wel, maar voor iedereen met een lengte vanaf circa 1,70 meter bieden de twee 'noodzittingen' een weinig comfortabele zit.

In het vooronder van de Mazda treffen we een tweelitermotor, ook bekend uit de Mazda 6. Hoewel Mazda deel uitmaakt van de Ford-groep vinden we geen PSA-diesel onder de kap. De 143 pk sterke zelfontbrander in onze testauto levert zelfs een paar pk's meer dan de 2.0 van PSA. Je bent dus zeker niet slechter af.


Vlot uit de startblokken
De Vijf mag dan ander halve ton wegen, hij komt wel vlot uit de startblokken. Sneller zelfs dan de fabrikant in de specificaties vermeldt. We sjouwen binnen elf tellen vanuit stilstand naar 100 km/h en ook de tussensprintjes werkt hij lekker vlot af. In de zesde versnelling is er uiteraard niet zo veel te beleven, maar op de snelweg blijft daardoor het motortoerental laag. Bij 120 km/h staat de naald van de toerenteller in de buurt van de 2.200. De zesbak schakelt uitstekend, met korte slagen en een pookje dat goed onder handbereik ligt. Een zuinigheidswonder is de Mazda 5 niet, getuige ons praktijkgemiddelde van 1 op 12,8. De goede prestaties in combinatie met het hoge gewicht eisen hun tol.

In advertenties gaat Mazda er prat op goed sturende auto's te bouwen. Geen luchtfietserij, want onze ervaringen met bijvoorbeeld de 3 en de 6 zijn uitstekend. Dat DNA is ook terug te vinden in deze MPV. Je voelt het meteen als je de weg op gaat: lekker stevige besturing, sportief geveerd en gehoorzaam in bochten. Slechts de iets hogere zitpositie doet je beseffen in een MPV te rijden. Het overhellen wordt beperkt door de afstemming van het onderstel, maar dit gaat gelukkig niet geheel ten koste van het comfort.

Hoe praktisch is deze zevenzitter? Wat het in- en uitstappen betreft, scoort de Mazda prima. De standaard aanwezige elektrisch bedienbare schuif deuren links en rechts zijn erg handig. Wel is het zaak dat de bak eerst in de vrij staat en de handrem aangetrokken is. Dat is dan weer iets minder handig, want als je even stopt om iemand in te laten stappen, houd je meestal je voet op de rem en de versnelling alvast ingeschakeld. Bii de indeling van de achterbank is Mazda iets minder doordacht te werk gegaan. Zo is de middelste zitplaats opvallend smal. De manier waarop de tweede zitrij is plat te leggen, is wel weer heel doordacht. Met één handbeweging worden de stoelen neergevouwen. De twee zitplaatsen van de derde zitrij verdwijnen geheel in de wagenvloer. Niet origineel, wel handig.

Signalement

Merk Mazda
Model 5 2.0 CiTD hp Business
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 32.540

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 105 kW / 143 pk bij 3.500 tpm
Maximaal koppel 360 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.505 mm / 1.755 mm / 1.665 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.510 kg
Laadvermogen 720 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 600 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 197 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s (fabrieksopgave: 11,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,0 s / 6,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,3 s / 10,6 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Mazda 5
Mazda Mazda 5

Uitgelicht aanbod

    Mazda 5 2.0 TOURING AUTOMAAT 7 PERSOONS AIRCO PDC

    Mazda 5 2.0 TOURING AUTOMAAT 7 PERSOONS AIRCO PDC

    • 2008
    • 139.985 km

    € 7.850

    Mazda 5 2.0 TOURING

    Mazda 5 2.0 TOURING

    • 2009
    • 154.000 km

    € 6.850

    Mazda 5 2.0 CiTD 105KW | BUSINESS 7-PERS | NAVI

    Mazda 5 2.0 CiTD 105KW | BUSINESS 7-PERS | NAVI

    • 2009
    • 318.112 km

    € 2.450

Meer Mazda 5 occasions

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Mazda 5 specificaties
  • Mazda 5 occasions
  • Mazda 5 video's
Advies en informatie
  • Mazda 5 tests
  • Mazda 5 gebruikersreviews
  • Mazda 5 index
PREMIUM
Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

Misschien wel de leukste vrijetijdsauto is de roadster. We zetten de Mazda MX-5 en de Fiat...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    Mazda 5 2.0 TS Plus (2009)

    • 31 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    Mazda 5 2.0 Executive (2005)

    1
    • 25 december 2020
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    Mazda 5 1.6 CiTD S (2011)

    3
    • 6 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    Mazda 5 1.8 Touring (2007)

    3
    • 17 mei 2018
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    Mazda 5 2.0 GT-M (2011)

    4
    • 30 juli 2013
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 2.0 CiTD Touring (2006)

    Mazda 5 2.0 CiTD Touring (2006)

    • 10 augustus 2012
  • Gebruikersreview
    Mazda 5 1.8 Business (2011)

    Mazda 5 1.8 Business (2011)

    4
    • 22 juni 2012
meer reviews
Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Mazda RX-8 – 2004 – 221.173 km - Klokje Rond

Doorgaans vliegen bij Klokje Rond de torenhoge kilometerstanden je om de oren. Deze week is...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • PREMIUM
    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 - Ford Grand C-MAX - Nissan Qashqai+

    Op zoek naar 3 zevenzitters: Mazda 5 -...

    • 7 oktober 2020
  • Nieuws
    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    De Tweeling: Mazda 5 - Ford i-Max

    27
    • 3 juni 2018
  • Nieuws
    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    Mazda 5 fris het nieuwe modeljaar in

    34
    • 15 februari 2013
  • Nieuws
    Nieuwe versie Mazda 5: Executive GT

    Nieuwe versie Mazda 5: Executive GT

    35
    • 20 maart 2012
  • Autotest
    Mazda 5 1.6 CiTD Business (2011)

    Mazda 5 1.6 CiTD Business (2011)

    27
    • 3 januari 2012
  • PREMIUM
    Mazda 5 1.6 CiTD - Ford Grand C-Max 1.6 TDCI

    Mazda 5 1.6 CiTD - Ford Grand C-Max 1.6...

    • 9 augustus 2011
  • Eerste rijtest
    Mazda 5 1.6 CiTD

    Mazda 5 1.6 CiTD

    21
    • 26 mei 2011
Merk
Merk
  • Nieuws
    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 626 (1984) - Liefhebber Gezocht

    42
    • 2 augustus 2022
  • Autotest
    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier generaties

    Test Mazda MX-5 - op pad met alle vier...

    56
    • 31 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    Mazda 323F (1990) - Liefhebber Gezocht

    60
    • 19 juli 2022
  • PREMIUM
    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion dubbeltest

    Mazda MX-5 vs. Fiat Barchetta - Occasion...

    • 19 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda CX-60 - Back to Basics

    Mazda CX-60 - Back to Basics

    78
    • 9 juli 2022
  • Nieuws
    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    Mazda CX-60: zes-in-lijn diesels in detail

    138
    • 5 juli 2022
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    62
    • 25 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden