Mazda 5 2.0 Executive (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 5 2.0 Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 140.000 km |
KM-stand laatst | 243.000 km |
Na ruim 9 jaar gebruik
- 220.000 km
De Mazda 5 kochten we niet voor het mooi. Alhoewel ik het van de mpv "busjes" de minst lelijke vind, maar goed over smaak valt heel wat te twisten. Ik wilde wel een uitvoering voor 7 personen en omdat er een caravan getrokken moet kunnen worden een 2 liter. Gezien de krappe 10.000 kilometers die wij per jaar rijden uiteraard benzine.
De Mazda heeft in de ruim 9,5 jaar dat we hem hebben nauwelijks problemen gehad. Eén vervelend ding was dat de vergrendeling van een veiligheidsgordel achterin kapot ging. En dan ben je uiteraard op een plek dat je niet zomaar 123 een andere hebt. Natuurlijk ook een defecte accu, maar dat is gewoon slijtage. Wat ging er nog meer kapot? De achterruit moet er opnieuw worden ingeplakt, want die lekte. Eén stuurkogel is vervangen, de achterveren en de airconditioning. Dat laatste gebeurde vorig jaar, meet 35 graden toen we met de caravan erachter van Brabant naar Groningen onderweg waren. Het bleek gelukkig slechts de electromagnetische koppeling van de airco te zijn, die we zelf konden vervangen op de brug, zodat dit met 300 euro ook weer opgelost was, immers het systeem blijft dan gewoon gevuld.
Vorig jaar bij de apk bleken de twee achter schroefveren gebroken dus die zijn vervangen, voor 500 euro. Wat ik wel vreemd vind is dat ik hier niks van heb gemerkt.
De auto rijdt verder, zeker voor zo'n oude auto niet verkeerd. De vering is redelijk comfortabel. Maar als je er met zijn 6'en in zit zou de veervoorspanning achter en de demping wat stugger mogen, nu slaat de vering bij volle belading af en toe door. Wat wel afbreuk doet aan het komfoor zijn twee dingen. Eén is dat er wat luchtlekkage is bij de voorportieren. Twee is dat de motor veel toeren draait. Bij 130 op de navigatie (is bijna 140 op de teller) dan draait de motor 4200 toeren, en dat is best "druk".
Twee jaar terug heb ik overwogen om deze weg te doen voor een nieuwere Mazda 5, die heeft een 6-bak en dat scheelt behoorlijk. Maar die mag geen 1300 kg meer trekken (?!!) dus valt af.
Ik ben me aan het oriënteren op een mogelijke opvolger, maar ben echt van plan om deze "op" te rijden. De opvolger hoeft geen 6/7 zitter meer te zijn, maar moet wel makkelijk een caravan kunnen trekken. Een beetje koppel is dan wel lekker en ook niet al te licht. Dat deze dan wat meer verbruikt nemen we wel op de koop toe.
Pluspunten:
Ruimte
Makkelijke instap achterin voor de ouderen de we nu nog regelmatig vervoeren.
Betrouwbaar, heeft ons nog nooit laten staan, hierdoor relatief voordelig over de levensduur.
plus/min:
Verbruik gemiddeld 1:11, maar dat is met 6 man erin en constant 130 niet echt vreemd, nu er overal 100 km geldt zal ons gemiddelde op 1:12 liggen.
Achteraf opgebouwde cruise control doet soms vreemd.
Minpunten:
Log en zwaar, rijdt niet bepaald sportief (hoe vreemd....)
Windgeruis en hoge toerentallen bij 130 km/h
Subframe zo roestig als een oude spijker. Daar besteed ik elk jaar aandacht en tectyl aan. Onze Nissan Primera 2.0 SLX had een suframe dat er na 19,5 jaar en 270.000 km nog als nieuw uitzag...
Still going strong
- 235.000 km
Blijkbaar loont het om elk jaar flink met tectyl aan de gang te gaan. Het ouwe beestje gewoon apk goedgekeurd. Nog steeds betrouwbaar. Met uiteraard enkele kwaaltjes. Het meest irritante is dat de koplampen met een soort verlengstukje zijn aangesloten. Dit verlengstukje maak slecht contact en wordt warm. De contactdruk wordt daardoor nog slechter. Lampjes gaan vaak kapot en ook verlengstukjes worden slecht. Daar moet ik nog eens nieuwe voor kopen. We gaan slecht zelden met 7 personen op weg, dus eigenlijk is de M5 te groot. Maar zolang deze betrouwbaar rijdt blijft deze gewoon zijn diensten doen tot het economisch niet verantwoord meer is. Nu bijna 12 jaar in bezit. Olieverbruik van de 2 litermotor is nihil.
Zit het einde er dan aan te komen voor deze M5?
- 142.000 km
Verbruik op de snelweg is nu inderdaad 1:12 vanwege de 100 km/uur.
Verveld is een af en toe optredende storing. Bij warme motor stotterd de motor bij gas intrappen en loslaten. De gasaanname is wet een flinke ruk, alsof je niet een beetje gas maar flink gas geeft. Als je de koppeling intrapt schommelt het dan stationaire toerental tussen de 2000 en 3000 toeren per minuut alsof je pompend gas geeft. Als ik dan contactslot uit en weer aan doe en start is het weer helemaal over. Helaas geen brandend lampje van het motormanagement, en de OBD zegt geen opgeslagen storingen.
Ik heb de luchtmassameter schoongemaakt met speciale spray, maar dat hielp niets. Ook de cruise control is afgekoppeld. Ik zal nog eens een test doen met remmenreiniger om te zien of er een vacuum lek is en het gasklephuis eens reinigen. Dan heb ik verder geen idee meer. Naar de garage om te kijken of die een idee hebben, maar gezien de leeftijd zal het dan wel eens afgelopen kunnen zijn.
Het einde,,,.
- 243.000 km
Na ruim 12,5 jaar en 18,5 jaar op kenteken kwam er een einde aan ons Mazda 5 avontuur. Nadat ik de accu een dagje ontkoppeld heb gehad is het probleem met het schommelen van het toerental niet meer voorgekomen, kortom dat was opgelost. Helaas mankeerde er aan de auto toch wel een paar ander zaken. De onderbalken waren op 3 plaatsen doorgeroest, het subframe achter vertoonde bij de veerschotel een roestgat en ook de uitlaatgasemissie werd, mogelijk alleen door een slechte achterdemper? niet meer gehaald. Kortom helaas werd het tijd om vaarwel te zeggen tegen deze trouwe huiskameraad. Want niet zinnig maar om dit te repareren. Wel jammer.
De volgende auto mocht best wat kleiner zijn. Want we gaan nooit meer met zijn 6 of 7-en meer weg.
We hebben uitgebreid proefgezeten in een aantal auto's. En in twee auto's proefgereden. De eerste was een Mazda CX3 van 6 jaar oud. Mijn vrouw vond de zitpositie te laag. Ook is de binnenruimte wel heel erg klein. Een ander nadeel is dat deze maar 1200 kg mag trekken, ondanks de dikke 2 liter motor. Zal wel aan de carrosserie liggen?
Ook vind ik tweedehands auto's relatief erg duur. Uiteindelijk is het een nieuwe Suzuki Vitara Boosterjet 1.4 smart hybrid select geworden. Waarom? - Zit lekker want allebei de stoelen voorin zijn in hoogte instelbaar.
- Is voor ons ruim genoeg (maar we zullen de giga ruimte van de Mazda vast nog wel eens missen)
- Mag 1500 kg trekken, heeft 235Nm koppel tussen 2 en 3000 toeren.
- 6 jaar garantie.
- Het merk Suzuki spreekt me aan als no-nonsense merk.
- Vrijwel alle toeters en bellen die we wensen zitten erop, wat ik jammer vind is geen elektrische voorruit en stuur verwarming. Die had ik graag geruild tegen de stoelverwarming. Al klopt dit natuurlijk niet met het hierbovenstaande punt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.