Mazda 323 FastBreak 1.6 Touring (2002)

autoreview

Mazda 323 FastBreak 1.6 Touring (2002)

Signalement

Uitvoering323 FastBreak 1.6 Touring
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf92.595 km
KM-stand laatst113.890 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dezelfde auto en toch een wereld van verschil

  • 95.300 km

Na ruim 5 jaar en 87.000 km een 323 Fastbreak uit 1999 naar alle tevredenheid gereden te hebben, was ik toe aan een jongere auto met minder kilometers en meer luxe. De auto wordt als tweede auto gebruikt en hoeft dus niet de jongste, mooiste en grootste te zijn. Wel betrouwbaar!!!

Mijn eerste gedachte was om als vervanger een Mazda 3 te kopen. Na diverse overwegingen ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een 3 nog te duur vind voor een tweede auto. Dus al snel kwam een jonge(re) 323 in beeld. Het moment dat ik besloot me te richten op een 323, wist ik mijn 323 uit 1999 goed te verkopen. Ik moest dus snel een vervanger hebben. Het lot was me goed gezind en ik vond mijn huidige 323 niet gek ver over de grens in D. Ik ben op een middag gaan kijken en ik was al snel overtuigd. Een week later heb ik de auto aangekocht.

Wat heb ik gekocht?
Een 323 Fastbreak uit november 2002 met 92.595 km op de klok. De auto werd verkocht met 12 maanden garantie 'op de draaiende delen' en er zat een keuringsrapport van een onafhankelijke instantie bij. Uit het rapport blijkt dat de auto geen schadeverleden heeft gehad. Alle panelen hebben dezelfde lakdikte. De kleinste beschadigingen aan het interieur en exterieur zijn vermeld in het rapport. Duidelijk een uitgebreide inspectie. Volgens het rapport was de auto technisch 'Einwandfrei'. Een prettig extra zekerheidje...

Het model is van de laatste modelwijziging. Dat houdt in donker getinte koplampen en gewijzigde achterlichten met van die 'bolletjes'. De uitvoering is Sportive. In combinatie met de 1.6 is deze uitvoering niet gevoerd in NL. Qua uitrusting komt deze redelijk overeen met NLse Touring. De kleur is 'Rauchgrau', letterlijk vertaald rookgrijs. Inderdaad een toepasselijke benaming.

De uitrusting omvat 4 airbags, ABS, TCS, elektrisch bedienbare ruiten, elektrische spiegelverstelling met verwarming, CV met afstandbediening, airco, lederen stuurwiel en pook, originele radio-cd speler inclusief stuurwielbediening, originele lichtmetalen velgen en een (ongebruikte) afneembare trekhaak.

Waarom die bijzondere titel boven deze review?
Als voormalige bezitter van een Fastbreak uit 1999 kan ik goed vergelijken wat de verschillen zijn tussen de vorige en deze. Nou, die zijn nogal groot! Dit tot mijn grote verbazing...
De nieuwe is veel degelijker en solider. De deuren sluiten nu met een mooie plof en klinken niet meer blikkerig. Het interieurgeluid is veel beter gedempt waardoor hij rustiger overkomt. Duidelijk dat de 35kg aan extra gewicht mede veroorzaakt wordt door extra geluidsisolatiemaatregelen.

Conclusie: in Japan hebben ze niet stilgezeten met de doorontwikkeling van dit model en de aanpassingen hebben duidelijk resultaat. De facelift maakt dat de auto veel fijner rijdt!

Aanpassingen aan de auto na aanschaf.
Sinds de aanschaf heb ik een aantal kleinigheden veranderd aan de auto.
* Ik heb de originele oranje zijknipperlichten vervangen door witte. Staat een stuk frisser, lees minder belegen.
* De ruitenwissers maakten een schrapend geluid. Ik heb nu flatblades gemonteerd. Zien er een stuk gelikter uit en wissen heel goed.
* Ik heb een pasvorm kunststof kofferbakmat geplaatst. Nu kunnen de honden zonder enig bezwaar mee in de auto, zelfs met vuile poten.

Ervaringen in de eerste 2.100 km.
Louter positief. Motor draait mooi rustig en alles voelt solide aan. Alles functioneert overigens naar behoren, nog geen mankementen gehad of vastgesteld. Daarnaast geen rammeltjes of kraakjes (i.t.t. de vorige ook een groot pluspunt). Ondanks het toegenomen vermogen (+10 pk) is de motor zuiniger en dat is mooi meegenomen. Het weggedrag is licht gewijzigd met enkel positieve uitwerkingen. Duidelijk minder nerveus en koersvaster.

Naarmate er meer kilometers op de klok komen zal ik de review bijwerken.

--- Update 25 april 2010 ---
Ik heb mijn review aangevuld met een aantal foto's van de Mazda.
---

--- Update 7 mei 2010 ---
Ondertussen zijn er alweer 600 kilometers verslonden. De auto had van het één op het andere moment een metalig ratelend geluid welke toerental afhankelijk was. Als snel bleek dat het een losgeroest beschermplaatje aan de uitlaat betrof. Dit schotje is nu met een metalen bandje vastgezet en het geluid is weg. Gelukkig dus niks ernstigs!

Per toeval heb ik een hele goede set winterbanden kunnen kopen. Slechts een paar maanden gebruikt dus nog volop profiel! Het betreffen Vredestein Snowtrac 3 in de maat 195/55/15. Die komen op een setje lichtmetaal te liggen (die ik afgelopen winter heb gekocht). Overigens zijn dat dezelfde velgen als nu onder de auto liggen. Dat betekent in de zomer als in de winter dezelfde (mooie) velgen onder de auto!
---

Klokje rond...

  • 102.100 km

Een heuglijk feit! De auto heeft iets te vieren gehad. De kilometerteller is overgegaan van 5 naar 6 cijfers. Het spreekwoordelijke klokje rond.
Om dit te vieren heb ik de auto getrakteerd op een grote onderhoudsbeurt. Ik heb de auto naar een Belgische garage gebracht die van oudsher Mazda-dealer is. Voorheen bracht ik mijn Mazda altijd in NL naar de garage. De kosten daarvan vond ik stevig. Nu in Belgie, is me dat reuze meegevallen.
De grote beurt is uitgevoerd, daarnaast heb ik de multiriemen laten vervangen (die slipten, dus irritant lawaai en daar heb ik een hekel aan) en hebben ze op mijn verzoek mijn winterbanden gemonteerd op een extra setje lichtmetalen velgen. De kosten in totaal bedroegen 243,-- Euro. Gezien de kosten van de riemen en het bijhorende arbeidsloon en het monteren en balanceren van de winterbanden, kost een grote beurt circa 120,-- Euro.
De garage heeft mijn vermoedens bevestigd. De auto verkeert in een zeer goede staat en moet zonder problemen nog de nodige kilometers aankunnen.

Ondanks mijn tevredenheid, kijk ik nu met regelmaat naar een Mazda 3 2.0. In Duitsland natuurlijk. Daar zijn de prijzen veel lager en de auto's veel luxer (xenon en vaak navi). Maar eerst mijn Mazda verkopen.

-- Update 7 januari 2011 --
Kort voor Kerst heb ik besloten de auto te koop te zetten en te kijken wat de 'gek' ervoor wil geven. Tot nu toe heeft één persoon interesse getoond in mijn Mazda. Echter hij wilde zijn auto inruilen (toevallig betrof het een 323 Fastbreak Gls uit 1999, bijna dezelfde als mijn vorige Fastbreak) op mijn auto.

Diegene die interesse heeft in mijn Fastbreak, meldt zich maar bij mij.

APK - bijna vlekkeloos en te koop

  • 104.600 km

Vandaag met de Mazda voor een APK onderweg geweest. De keurmeester had geen punten vastgesteld die tot afkeur zouden leiden tot... het laatste wiel gecontroleerd werd. Het wiel linksachter maakt lawaai blijkt op de brug. Oorzaak: het wiellager is versleten. Zelf heb ik er niks van gemerkt.

Helaas is het wiellager niet los te vervangen, de hele naaf moet worden vervangen. Tja, dus toch wel een 'dure' reparatie (gelukkig pas de eerste).

Overigens, ook nu weer de bevestiging dat wij in NL te veel betalen voor het onderhoud en onderdelen. De universele garage (waar de auto gekeurd is) kon de naaf leveren voor iets boven de € 200 inclusief BTW. Daarnaast komt er nog het arbeidsloon bij.
Ik heb de Mazda garage in België gebeld. Deze vervangen de naaf (onderdeel, BTW en vervanging) voor de kosten van het onderdeel in NL.

Dinsdag wordt het onderdeel vervangen en woensdag zal de auto voor herkeuring worden aangeboden.

Zoals al eerder gemeld, de Mazda staat te koop.

Gerepareerd en gekeurd

  • 105.000 km

Zoals ik in mijn vorig verslag heb aangegeven, de 323 was niet vlekkeloos door de keuring gekomen.

Ondertussen is deze gerepareerd. Wiellager (eigenlijk de hele naaf) vervangen. De auto is nu toch wel weer stiller.

Ook heb ik in de garage aangegeven dat de remkracht achter niet gelijkmatig was (wel nog binnen de marges). Ze hebben hier naar gekeken. Bleek een remblok een deel (ongeveer 1/3) van zijn voering te zijn kwijtgeraakt. Nieuwe remblokken gemonteerd en probleem is opgelost.

Woensdag is de auto gekeurd. We kunnen weer een jaartje rijden. Ik heb de gebruikskosten met één ster verlaagd. Dit lijkt me een realistischer beeld.

Naderend eind...

  • 113.250 km

Ondanks dat de Mazda het nog steeds prima doet en nog geen ouderdomskwaaltjes vertoont, zijn haar dagen langzaam geteld. We hebben namelijk een andere auto gekocht, een Audi A3 Sportback 1.8 TFSI die de Mazda zal vervangen. Nog een ruime week en dan zal de Audi dagelijks ingezet gaan worden. De Mazda moet dan zo snel als mogelijk verkocht worden. Ze staat al een tijdje te koop bij gebrek aan interesse. In het slechtste geval moet de auto naar een opkoper. Diegene die interesse heeft, een bod vanaf 4K Euro wordt in overweging genomen.

Verkocht!!!

  • 113.890 km

Zo, onze Mazda is eindelijk verkocht. We hebben we er veel plezier van gehad. Fijne auto was het!

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.