Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 165 GT-M (2015)

autoreview

Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 165 GT-M (2015)

Signalement

Uitvoering3 SkyActiv-G 2.0 165 GT-M
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 81%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een nieuwe Mazda 3

  • 1.500 km

De vorige auto, een Renault Clio uit 2006, begon oud te worden en ook aan de kleine kant voor een puber achterin, zeker met kampeervakanties.
We waren niet fanatiek op zoek naar iets, maar ik las de tests van de Mazda 3 en het viel mij op dat deze ZEER positief waren. Nu ben ik al bijna 20 jaar in het gelukkige bezit van een MX5 uit 1991 en kan dus meepraten over de kwaliteit en het rijplezier van een Mazda. Dit is onovertroffen voor vergelijkbare prijzen.

Tijd voor een proefrit. Mijn vriendin had niets met Japanners. De bedoeling was dus om haar te laten kennismaken met het fenomeen Japans en specifiek Mazda. We kregen de 120 pk TS mee. De proefrit beviel zodanig goed dat wij naar huis gingen met een offerte van een auto in GT-M trim die in de showroom stond en 165 pk in te brengen had.
Nu is de GT-M trim al behoorlijk compleet, ondermeer:
- led-dagrijverlichting en achterlichten
- privacy glass
- parkeersensoren voor en achter
- regen- en lichtsensor
- head-up display
- navi
- Bose sound system
- Rear mirror vehicle warning system
- bi-xenon
- automatische noodstop op lage snelheid
- enz....
Tevens had de 165 pk versie van deze auto wat extra accessoires t.o.v. de GT-M die mij juist weer bevielen. Overigens alleen als hatch-back.
- Lane Departure Warning
- i - eloop energie terugwinning
- radargestuurde cruis control
- adaptieve bochtverlichting
- automatische noodstop, ook op hoge snelheid
- automatische grootlicht regeling
De keuze voor de 165 pk was gegeven uit het feit dat als je het doet, het misschien wel gewoon goed moet doen en tevens omdat uit de tests ook kwam dat als je het je kunt permitteren de 165 pk wellicht wel te prefereren was boven de 120 pk. Overigens, voor normaal gebruik niets mis met deze 120 pk. Daar waren we door de proefrit ook wel achter. De combinatie echter met de smakelijke opties als radargestuurde cruise control, i-eloop energie terugwinning en nog een paar zaken kregen mij definitief over. De auto is uitgerust met afwijkende 18 inch velgen. Verder is alles standaard in deze uitvoering.

De eerste ervaringen zijn ZEER positief. Je moet echter niet denken dat je met deze 165 pk iedere keer als eerste weg bent bij het stoplicht, daar is het (met de 120 pk gelijk zijnde) koppel van 210 Nm gewoon te laag. De kleine turbomotoren zijn daar beter in. Deze motor heeft echter in zich dat je heel comfortabel, voldoende snel en met ALTIJD koppel je heel ontspannen en schakellui kunt reizen.Immers, in tegenstelling tot de kleine turbomotoren is in deze 2-liter het koppel over vrijwel het gehele toerenbereik beschikbaar. Het lijkt wel een automaat. In combinatie met de adaptieve cruisecontrol heerlijk. Op de snelweg zet je hem in de zesde versnelling, de adaptieve cruisecontrol aan en je hoeft pas weer in te grijpen bij de afrit. Van de week 500 km gereden met een verbruik ergens tussen de 1:17 en 1:18. En dat alles voor een prijs van 30K waarvoor je louter relatief schamel uitgeruste concurrentie treft.
De auto heeft een fantastisch neutraal weggedrag, je voelt in het stuur goed wat de auto doet en alles voelt heel degelijk aan.
De radargestuurde cruisecontrol is fantastisch en werkt zoals je zelf ook zou rijden. Onvoorstelbaar. Binnenkort meer details, maar een proefrit is dus de overweging waard.

De eerste kilometers zijn achter de rug

  • 4.500 km

De Mazda bevalt. Laat dat de samenvatting zijn van het totaal. In eerste instantie leek de i-stop niet te werken, maar dit bleek te liggen aan het feit dat de speciale accu enorm goed opgeladen moet zijn om deze optie op 'akkoord' te krijgen. De dealer merkte op dat dit alleen met een speciale acculader kon, maar het bleek ook gewoon rijdend te lukken. Het systeem werkt goed. Slechts één keer meegemaakt dat op het moment van afslaan ik juist gas wilde geven, laten we zeggen in dezelfde duizendste seconde. Dat vond het systeem lastig. Voor de rest geen probleem. Het systeem houdt verder bij hoeveel je al 'bespaard' hebt door deze onderbrekingen. Leuk. De radargestuurde cruisecontrol blijft een vondst. Ik zal er kort over zijn, maar je wilt niet meer zonder.
Wat mis ik:
Zijn er dan geen nadelen aan deze auto. Jawel. Ik vind, met mijn 1,86m dat de zitting van de stoel best wel 5 cm langer had mogen zijn. Ik denk dat ik dan mijn bovenbenen beter ondersteund zou hebben gekregen en mijn algehele gevoel van een goede 'zit' beter zou zijn geweest. Verder, ongetwijfeld om de kostprijs van de auto zo laag te houden, is het jammer dat de rechtervoorstoel niet dezelfde electrische verstelling kent als de bestuurderstoel. Even zo, we rijden deze auto met z'n tweeen, zou een memoryknop voor de optimale stand voor jezelf fijn zijn geweest. Als laatste mis ik een leeslampje voor de achterpassagiers.
motorisering:
De auto ziet er nogal stoer uit. Gelukkig is het tegelijkertijd de sterkst gemotoriseerde versie. Echter, het blijkt geen racemonster. Daar komt het koppel gewoon tekort. Mijn vriendin houdt van 'stoplichtsprintjes'. De uiterlijk van de auto daagt dit uit. Ze verliest ze echter bijna allemaal. De motorisering houdt het uiterlijk niet bij zeg ik dan maar. Mogelijk laten we de auto binnenkort chiptunen om hier vanaf te zijn.
ruimte:
De afwerking is goed, en alles voelt degelijk aan. De banken zijn prima neerklapbaar en we hebben zelfs al een grote luie tv-stoel achterin de auto vervoerd. Ook pasten er 2 grote eetkamerstoelen in. Kortom, een prima ruime laadruimte met neergeklapte achterbank. Als je de hoofdsteunen achter er af haalt, fluitje van een cent, liggen de rugleuningen mooi plat. Het schotje boven de bagageruimte is snel en prima te verwijderen, past goed op de bodem van de bagageruimte.
verlichting:
Inmiddels veel in het donker gereden, bijna altijd met automatisch grootlicht aan. Dit schakelt automatisch het grootlicht uit (terug naar dimlicht) als er een tegenligger nadert. Deze optie reageert ook op andere verlichting, maar werkt door de bank genomen prima. Het is een eenvoudig systeem, grootlicht aan of uit, en daarmee geen geavanceerd systeem waarmee duurdere merken momenteel aan het experimenteren zijn en die de lichtstraal sturen afhankelijk van het type 'tegenlicht'. Het is echter wederom een erg comfortabele functie die voorkomt dat je iedere keer aan die linkerhendel zit te rukken om goed zicht te behouden.
De kwaliteit van het bi-xenon is overigens goed. Ooit een Ford gehad met xenon. Dit was echter behoorlijk belabberd. De Mazda haalt niet het niveau van mijn BMW uit 2006, maar is allerzins acceptabel. Daar is dus ook nog wel verschil in. Let daarop bij het kopen van een auto, de ene xenon is de andere niet.

Wordt vervolgd.

Het eerste half jaar achter de rug

  • 12.000 km

We kunnen inmiddels bogen op serieuze ervaring. De auto is sneller geworden, met name dankzij de rijstijl van mijn vriendin. Een paar zaken zijn onlogisch en voor verbetering vatbaar. De auto is verder perfect. Dit review schrijf ik vanuit Italië waar de Mazda ons als heerlijke reisbureaus naar toe heeft vervoerd ( 3 volwassen personen met uitgebreide kampeeruitrusting). Koffer op het dak en gaan. Bij een cruisesnelheid van 130 km per uur neemt het verbruik toe tot 1:11,5. Dit is uiteraard te danken aan de koffer op het dak. Zonder koffer verwacht ik onder gelijke omstandigheden snel 1:13 a 1:14 te halen. Bij de delen waar langzamer werd gereden lukte dat al aardig. Ik weet dit zo goed daar er ieder 400 tot 500 km getankt moet worden. Dat is vaak. Er gaat dan maximaal een armoedige 37 liter in, terwijl de tank conform De specs toch echt 51 liter is. Onderwerp voor verder gesprek met de Mazda dealer dus. Ik vermoed dat de vlotter oid niet correct is. Dat is het erste verwonderpunt. Verder vind ik het jammer dat alleen de bestuurdersstoel electrisch te verstellen is EN ik vind het jammer dat er geen geheugensteuntjes op zit voor meerdere bestuurders. Al wisselend van bestuurder richting Italië valt dit op. Wat verder opmerkelijk is, is het inklappen van de bauitenspiegels. Dit gebukt door het knopje van de elektrische verstelling een halve slag te draaien. Een werkelijk zeer onlogische keuze. Vervolgens klappen de spiegels (pas of al) als je het contact uit zet. Vervolgens k
In je bij het uitstappen dus niet meer in de spiegel kijken of er verkeer van achteren aan komt. Allemaal zeer onhandig. Waarom klapt die spiegel niet gewoon automatisch in als de auto zichzelf op slot laag springen? Dat laatste werkt overigens subliem. Als laatste zeurpuntje de bergruimte in de voordeuren. Deze is vormgegeven voor literflessen en alleen daarvoor. Andere voorwerpen liggen er onhandig en onbereikbaar
in. In positieve zin zijn de actieve veiligheidsmaatregelen te noemen in de vorm van Rear Vehicle Mirror, het lichtje in de buitenspiegel als er zich een voertuig in de dode hoek bevindt, werkt perfect. En natuurlijk weer die radargestuurde cruise control. Verder de handelbaarheid van de auto in het algemeen ( wat rijdt die auto scherp op een bergpas) en bij beperkte ruimte in het bijzonder. Ben je dus op zoek naar een echte rijdersauto die er fraai uit ziet, comfortabel blijft, lage reizen je niet vermoeid doet uitstappen en die je niet op iedere straathoek ziet is deze Mazda 3 de juiste keuze.

Eerste onderhoudsbeurt gehad

  • 22.900 km

Met inmiddels meer dan 20.000km is er het afgelopen jaar flink ervaring opgedaan met de Mazda. De auto is inmiddels goed los en blijft heerlijk rijden. Het over een zeer breed toerental beschikbare koppel rijdt heerlijk rustig (het lijkt soms wel een diesel qua eigenschap. Dit is waarschijnlijk (mede) het gevolg van het ophogen van de compressie in de cilinders.
Xenon verlichting met automatisch grootlicht, top. Adaptieve cruisecontrol, top. Besturing en weggedrag, top. Nu, met de winterbanden van 16 inch merk je wel dat de auto VEEL comfortabeler is dan met de zomerse 18 inch.

Tijdens de vakantie in Zwitserland buiten schuld van Mazda malheur gehad toen we in een tunnel over een van een vrachtwagen gevallen stalen onderdeel heen reden. Schade aan de onderzijde. Toch nog verder door gereden. Mazda Jansen in Arnhem heeft dit prima gerepareerd. Hulde.

De Mazda heeft ook een paar zaken die verbeterd mogen worden. Zo is het toch onhandig om iedere keer een draaiknopje een halve slag te moeten draaien om de spiegels te laten inklappen. De electrische verstelling van de bestuurderstoel kent geen geheugen. Toch vervelend als je met meer mensen in deze auto rijdt.
Ook zijn er 3, waarvan 2 niet Mazda-waardige kwaliteitzaken. Eerder had ik al genoemd dat de tank slechts 36 liter slikt als hij 'leeg' aangeeft. Dit euvel is in onderzoek en nog steeds niet opgelost. Een mede Mazda-rijder meldde mij dat hem hetzelfde heeft. Condens in het linker achterlicht. Volgens Mazda Nederland is dit geen tekortkoming, maar komt dit voor bij deze types achterlicht. Ik vind dit echter niet kunnen. Er is inmiddels een foto doorgestuurd naar Mazda Nederland. Als laatste is een stukje leer al door slijtage de toplaag kwijt. En dit wordt erger. Ook hiervoor heeft mijn dealer een foto naar Mazda Nederland gestuurd. Ga er van uit dat deze kwaliteitsissues naar tevredenheid opgelost gaan worden. Immers, Mazda staat bij mij zo niet bekend.
Resumerend. HEEL fijne auto. Wij blijven nog wel even rijden.

De '3' bevalt steeds beter

  • 29.737 km

In het vorige verslag werd melding gedaan van een 2-tal garantiezaken, het leder van de bestuurdersstoel en water in het linker achterlicht. Beide zaken zijn inmiddels onder garantie en MET goedkeuring van de importeur goed geregeld. Een aantal unieke eigenschappen van deze '3' beginnen steeds beter te bevallen, ze dragen bij een ZEER relaxed onderweg kunnen zijn met deze auto:
1: het beschikbare koppel over een groot toerengebied. De auto is zeer schakellui te rijden. Ik gebruik bij het opschakelen veelal 1, 2, 4 en vrij snel de 6e versnelling. Terugschakelen is vervolgens pas nodig als de motor 1200 toeren of minder draait. Heerlijk.
2: de radargestuurde cruise-control. Deze werkt zeer goed in combinatie met de schakellui te rijden auto. Tussen de 50km en max snelheid rij je in de 6e versnelling een automaat die rekening houdt met de snelheid van voorgaand verkeer. Ideaal.
3: vermogen en koppel van de auto. De 165 pk en de 210 Nm zijn fijn 'los' gekomen nu de auto wat meer kilometers gereden heeft. Als je even wat sneller met het verkeer mee wilt komen, lukt het steeds beter er een snelle auto van te maken. Ik heb zelfs besloten om het chippen van de motor achterwege te laten. Niet nodig nu de motor ingereden is.
4: Het weggedrag. Sinds enige weken zitten de 18 inch zomervelgen (zie foto's) er weer op. Dat maakt dat de auto zeer strak stuurt. Ik ben menig andere automobilist in bochten te snel af. De auto blijft heel mooi vlak en de stoelen bieden voldoende horizontale steun in deze situaties.
5: Op aanraden van een van de mensen die reageerde op mijn ervaringreviews heb ik de spiegels automatisch inklapbaar laten maken. Investering 150 euro. Het is echter HEEL erg fijn dat de spiegels nu pas inklappen als de auto zichzelf op slot zet. Bij het uitstappen met mogelijk achterop komend verkeer een stuk veiliger en een extra controle dat de auto zich op slot zet, dan klappen namelijk de spiegels in. Een aanrader.

Ik heb verder, ondanks de inmiddels oplopende kilometerstand, weinig tot geen last van steenslagschade. Dat lees ik wel bij collega reviews van auto's in een andere kleur. Het interieur blijft mooi afgewerkt. Iedere keer stap je toch in een auto die van binnen en van buiten 'af' is.

Geen echter minpunten momenteel, op het feit na dat ik nog steeds maar 36 liter per keer kan tanken met een tank van 51 liter. Gemeld aan de dealer, maar nog geen oplossing in zicht. Ik merk overigens dat ik niet de enige 3-rijder ben die hier last van heeft.

Einde oefening

  • 120.000 km

De auto verkocht. Komende eigenaar heeft er een goede auto aan.
Rijdt perfect
Zuinig, tot 1:19
Mooi tijdloos model
Böse installatie matig
Mediasysteem matig
Navi matig

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mazda 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.