Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 165 GT-M (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 165 GT-M |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 30.500 km |
Afweging en keuze
Over mijn vorige dagelijkse wagen (Peugeot 307 1.4HDi) niets dan lof, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan en dus moest de opvolger weer een Japanner worden. Een opvolger wou ik zoeken in het C-segment, meerbepaald wou ik de Honda Civic (al dan niet Tourer), Mazda 3 en Toyota Auris (al dan niet Sportsback) vergelijken.
Met een uiterst maximum van 20.000km/jaar zat ik onder de grens om optimaal gebruik te kunnen maken van een Diesel. Ik maak dan wel veel gebruik van mijn wagen, woon- werkverkeer + privé, echt lange afstanden zijn het nooit en dus wou ik voorkomen dat ik de gekende dieselproblem zou ervaren. Ik was echter wel te vinden voor Mazda's Sky-Activ Diesel technologie...
Als Honda-fan (zie andere wagen in bezit) ging ik eerst testen met de Civic 1.6 DTEC. Foutief met de DTEC misschien, maar hoe dan ook, de Honda had niet de Impact op mij die ik verwacht had. Ondanks het typerend Civic dashboard (sinds de vorige generatie), voelde de wagen te Europees aan voor me. En dan zeker het dieselrij gevoel. Het voelde aan alsof ik met eender welke VAG TDI op baan was. Ruim was hij zéker. Het dashboardmateriaal was echter niet krasvast (daar zijn testwagens misschien nog het eerlijkst in). Met gemengde gevoelens de showroom verlaten.
Volgende op de lijst: Mazda 3. Sinds het autosalon was ik danig onder de indruk van de nieuwe Mazda's. Had me daar in een nieuwe 6 gezet, een wagen die (wat mij betreft) echt mee doet met de Duitse premium merken.
Echter lag een 6 niet binnen mijn budget en is de 3 op dezelfde tekentafel tot leven gekomen. Ik heb nog geen gezin, dus de extra ruimte was niet echt noodzakelijk.
Testrit gedaan met de 3 Sedan met 1.5 benzine dan maar. Vlot stadsauto'tje, maar motorisch ook niet meer dan dat. Het interieur sprak me echter opnieuw enorm aan alsook het algemene
design.
Algemeen gezien vond ik de 3 toch ook net die stap hoger staan op de pyramide. Ik vind hem persoonlijk mooier dan de Civic en binnenin ook duurzamer afgewerkt.
Na veel wikken en wegen ben ik uiteindelijk gevallen voor een 3 in de Sport versie met de 165pk Benzine motor. Had me in een dito toonzaalmodel gezet en dat was echt het van het voor mij. 'Uiteraard' ben ik voor de prachtige 'Soul Red' kleur gegaan.
Het minieme verschil in verzekering tussen de 120 en 165 pk versie maakte de keuze des te makkelijker.
Eind januari / begin februari staat mijn wagen bij de dealer. Ik geef vooralsnog geen positieve of negatieve waardering in, daarvoor moet je toch eerst minimum 5000km gereden hebben vind ik.
2000km en eerste inspectie achter de rug
- 2.000 km
De aflevering vond zoals gepland plaats in het laatste weekend van januari.
Bij aflevering van de wagen heb ik hem nog laten opleuken door chromé deurdrempel strips, een dito kofferdrempelstrip, een rubberen koffermat en de luxe mattenset voor + achter.
De eerste 2000km zijn (door omstandigheden) later dan verwacht achter de rug. Tevens heeft de wagen ook zijn 1500km inspectie gehad bij de dealer.
Niet dat ik verwacht had dat er iets zou opgemerkt worden, maar alsnog leuk dat het eens gedaan wordt.
Motorisch:
Na 2000km kan je dan nog niet uitgebreid gaan praten over de duurzaamheid van de wagen, het algemene rijgevoel heb je wel al. Allereerst wil ik zeggen dat ik zeer tevreden ben van de
keuze voor de 165pk sport versie. Ondanks de vermogenscijfers zou ik deze wagen niet plaatsen in de "GT of ST" categorie van andere merken, daarvoor ontbreekt hij net dat beetje extra "punch".
Dit is misschien door gebrek aan een turbo of een compressor, maar dit "gebrek" zorgt er voor dat het blok (zuiver atmosferisch) des te duurzamer zal zijn op lange termijn, daar ben ik immers rotsvast van overtuigd. Laat het wel duidelijk zijn: De 3 met deze 165pk benzinemotor is een heel vlot rijdende wagen. Bij volgas voel je het vermogen lineair opbouwen zonder echte verrassingen tegen te komen, dit in tegenstelling tot drukgevoede motoren waar het wachten is tot op een gegeven toerental alle duivels ontbonden worden. In ieder verkeer en in elke situatie kan je er gewoon vlot vandoor gaan omdat je perfect weet wat je kan verwachten.
Schakellui rijden is ook toegestaan daar het blok ook in lage toeren (verkeerde versnelling)heel goed opneemt. Verrassend, maar zeer aangenaam.
Comfort:
De sportversie komt standaard op 18" Alu velgen (met 215/45 banden). In eerste instantie had ik schrik dat ik ging inboeten op vlak van comfort, maar dit blijkt helemaal niet waar te zijn.
De wagen rijdt niet nerveus noch zoekend, hard en botserig al helemaal niet. Dit is, ondanks gelezen tegenstellingen in andere reviews, mijn persoonlijke mening. Maar mijn vader (55 jaar) deelt deze mening, en hij is zonder twijfel klassieker ingesteld dan mezelf op dat vlak. Goed dus! Ik heb enkele vergelijkingspunten hier in de omgeving waar ik met menig auto al over gegaan ben, en de Mazda rijdt daar zeker als 1 van de betere over. Ter info: Ik vind de Opel Insignia uit 2009 van een vriend van me (Op 245/45/18 Alu) stukken harder en nerveuzer rijden.
De lederen zetels die bij de sport versie komen zitten goed. je dient wel even te zoeken naar een goede zithouding, maar eens je die gevonden hebt ben je klaar voor talloze kilometers.
Ik vind het wel jammer dat de passagierszetel niet elektrisch verstelbaar is, dat had de 3 net nog iets completer gemaakt. De centrale armsteun is perfect geplaatst. Dient wel gezegd te worden
dat het sluitingsmechanisme van de armsteun fragiel is en geen onbedoeld misbruik kan verdragen. Dit wordt bevestigd door een 3 waarmee ik eerder al eens ging test rijden, deze had 16000 km
en het sluitingsmechanisme was reeds gebroken. Een gewaarschuwd man is er .... juist ja.
De instap vooraan gaat vlot, al maak ik het me persoonlijk moeilijk door de wangen van de lederen zetels te willen sparen. Achterin gaat in- en uitstappen een pak moeilijker. Dit door de beperkte
ruimte tussen B-stijl en achterste wielboog. Dat ging bij mijn voormalige Peugeot 307 een pak vlotter. Achterin zit je met de benen/knieën vrij hoog, ik weet niet of we (afgezien van de goede zitting van
de lederen achterbank) met even weinig klachten de grens van Kroatië zouden halen als toen we dat met de Peugeot deden. Ik betwijfel ook sterk of we even veel in de koffer krijgen, dit vooral
door de schuin aflopende achterruit. Echter, ik dien wel te zeggen dat ik deze wagen niet gekocht heb met het oog op "autoreizen", alsook dat ik hem gekocht heb voor mezelf. Je kan natuurlijk ook zo maar een 7 zitter kopen omdat je 1x per jaar de kans hebt dat je 7 man moet vervoeren...
Kwaliteit van het interieur is verder zoals het hoort. Solide en zonder gekraak of gerammel. De lederen zetels zijn een verademing en stralen klasse uit.
Functies:
Dit is de eerste wagen waar ik dagelijks mee rij die alle hedendaagse functies bevat. Het head-up display is ronduit perfect. Toont duidelijk wat je wil zien zonder echt in het gezichtveld te zitten.
Cruise control info komt er bij het instellen op, alsook navigatieinfo wanneer je je afslag nadert. Gewoon top! Zelf met 2 functies tegelijk op het display blijft alles duidelijk en overzichtelijk.
Je kan je zo echt focussen op de baan. Het motto van de head-up is "en en en" en niet "of of of". Super. Het display zelf kan je kantelen naar wens zodat iedere bestuurder even veel ziet.
Over de navigatie zelf geen enkele opmerking. Handsfree bellen gaat zeer gemakkelijk en contacten inladen duurt echt een minimum aan tijd.
Over het audio systeem niets dan lof. Het 9 delige BOSE systeem speelt zoals je dat van een BOSE verwacht. Niet marginaal luid, maar o-zo-zuiver. Zeker als je vanaf een USB stick wat kwalitatieve muziek afspeelt, en je past de equalizer wat aan naar wens. Dan is het genieten. De 3 heeft 2 USB-ingangen, handig. Als je een nummer afspeelt van een stick en je legt de wagen uit, dan hervat
hij waar je zat toen je gestopt bent. Wat hij wel vergeet (en wat je dus altijd opnieuw moet instellen) is of je hem op de "shuffle" stand wil of niet.
De temperatuurregeling in de 3 werkt perfect, zelf zonder airco en zeer snel na het starten. Ontwaseming van de voorruit heb ik werkelijk nog nooit zo snel geweten als bij deze.
Opmerkingen:
Dan toch? Ja, enkele... Kleine weliswaar.
- Iets wat me bij aflevering direct opgevallen is, is dat bij koude motor en bak het schakelen van 2 naar 3 en van 3 naar 4 stroef verloopt. Kraken doet hij zeker niet, maar hij heeft gewoon niet veel zin om te schakelen. Als je dan ietwat begaan bent met mechaniek stamp je niet door totdat hij wel in die versnelling wil, maar herneem je eens en dat heeft wel al altijd geholpen.
Eens op temperatuur is er geen enkel probleem meer. Bij 1500km check-up trachten ze het af te wimpelen als liggend aan de "rijstijl". Maar daar heb ik eens goed mee gelachen.
Men heeft het olieniveau in de bak nageken maar kon niets opmerken. Goed, ik heb niet de indruk dat het slechter wordt met meer kilometers te rijden, maar het staat toch al genoteerd.
We zullen het maar houden op een langere inloopperiode?
- De stembegeleiding van de GPS kan je instellen in een wijd bereik van niveau's. Echter klimt het niveau van de stem niet automatisch mee met het niveau van je audio. Doorgaans stel je je niveau van je GPS begeleiding niet in zodat de wagen achter je ook kan horen waar je heen moet. Als dan de radio net iets luider staat en deze wordt (te weinig) gedempt omdat er een instructie aankomt, dan hoor je vaak niet wat er gezegd is. Het stijgen van een 'audioniveau' in functie van snelheid of radioniveau lijkt mij geen "Rocket science" meer dezer dagen. Jammer, maar niet hinderend daar je
nog het overduidelijk head-up en centrale display hebt om te volgen.
- Zetelverwarming komt (naar mijn aanvoelen) ietwat trager op gang. Dit wordt gecompenseerd door de algemene "temperatuurregeling" die des te sneller merkbaar al aanwezig is.
- Ik heb me dood gezocht maar ik vind geen knop om de deuren te vergrendelen van binnenuit. Daar België zijn persoonlijke "Gazastroken" kent, is zo'n functie al eens handig en geruststellend.
- Verbruik kon toch net iets beter (of de fabriekscijfers iets realistischer). Heb nog maar één malig gemiddeld 7.5l behaald (1 op 13.3 zoals jullie dat noemen), dit met 70% autostrade / gewestweg en zo veel mogelijk gebruik van cruise control.
De opgegeven 4.5 (1 op 22.2) op de autostrade zie ik 'm echt niet halen. Niettemin, het blijft een heel vlotte 2000cc benzine, dus "overdreven" zijn deze cijfers ook niet echt.
Kortom:
Voor een heel correcte prijs krijg je een wel heel compleet uitgeruste wagen. De Japanners zijn er andermaal in geslaagd om tegen de stroom in een heel goede benzinemotor te ontwikkelen (dat moet je ze echt niet meer leren).
Als kers op de taart is, in tegenstelling tot de trend bij dergelijke merken de afgelopen jaren, de body rond het geheel één van de mooiste in het segment.
Op naar de 10.000 en eerste onderhoudsbeurt!
'Accident' de parcours?
- 3.600 km
Ondertussen zijn we al 3 maanden onderweg met de Mazda. Zeer toffe wagen en toch echt wel heel vlot binnen de grenzen van het dagelijkse verkeer. Ik krijg nog vaak positieve reacties over het uitzicht van de wagen, in de zin van: "Ik ben meestal niet zo'n fan van Japanse wagens, maar deze ... bla bla bla"..
Even de titel verduidelijken nu. 2 weken na mijn 2000 km inspectie begon ik bij het wiel links achteraan gepiep te horen bij het remmen. Dit werd erger en luider naarmate ik langer reed met de wagen. Hij begon het soms ook te doen bij het nemen van bochten. Vooreerst dacht ik dat het te maken had met een remkorrel tussen remblok en remschijf, maar met harder inremmen werd het nu niet bepaald beter. De laatste 3 weken werd het bij remmen naar stilstand echt wel een wringend tot knarsend geluid. Besloten dat het zo écht niet verder kon voor een auto van anno 2015 en afgelopen maandag met de wagen naar de dealer gegaan. Die kon na een testrit het geluid niet ontkennen en de klauw werd links achter los gehaald.
Verdict: Er bleek een zakje silicagel (ja, echt) tussen de klauw te zitten. Dit was al half verbrand, uiteraard. Moet er bij montage van de remklauw tussen gekomen zijn...
Dat heb je dan als je een Japanse wagen door een Mexicaan in elkaar laat schroeven (want daar worden deze immers gebouwd). Goed, het kon natuurlijk veel erger, maar hopelijk blijft het bij deze ene keer.
Ook wil ik nog even vermelden dat de navigatie- / snelheidscontrole stem soms z'n eigen leven leidt. Als je het volume van de radio aanpast, en je nadert een flitspaal of krijgt een gps commando dan springt de wagen automatisch over op de volumefader van de navi waardoor je dus dat volume aanpast en niet dat van de radio. Goed, als je dat opmerkt is het zo weer aangepast, maar zelf zonder aan de navi fader te prutsen lijkt het alsof deze bij het heropstarten van de wagen een ander volume aanneemt (soms veel stiller).
Geen wereldprobleem, maar wel voor verbetering vatbaar bij een volgende update.
Ps: Wil nog even vermelden dat ik het jammer vind dat Mazda de "ouderwetse" onderhoudsboekjes en A4 formulieren van 'gedane werken' niet meer hanteert. Iets of wat liefhebber van z'n wagen weet deze mooi te stockeren waardoor je bij verkoop een mooie geschiedenis en correct opvolging hebt van de wagen. Nu wordt alles "automatisch en elektronisch" bij gehouden door de dealer, maar als je daar voor het eerst koopt en je kent wat achtergrondinformatie is dat vertrouwen er nog niet echt.
Laat ons hopen dat alles keurig bij gehouden wordt.
10.000km en eerste service
- 10.000 km
Deze week de eerste 10.000km op de teller gezet en gelijk op onderhoud geweest. Dit kwam alles samen op 142€ (oliewissel exclusief filter). Hiermee kan ik zeker leven.
Verder begin ik steeds meer verknocht te raken aan de atmosferische 2 liter motor (165pk versie) en de souplesse die deze motor heeft. Als je eens in een andere wagen stapt, besef je pas hoe snel je gewend raakt aan deze manier van rijden.
Het head-up display is een verademing. De navigatie werkt snel, correct en is up to date en het inladen van tracks via USB's gaat vlot.
Echte minpunten aan deze auto zijn er niet, enkel wat zaken die ik jammer vind of die anders hadden gemogen.
+:
* Motor / versnellingsbak combinatie.
* Head-up display is 'overcompleet' en laat toe aandacht op de weg te houden.
* Goede kwaliteit BOSE systeem.
-:
* Geen centrale vergrendelingsknop binnenin.
* Krappe instap achteraan.
* Opgegeven verbruikscijfers in geen geval haalbaar (zelf niet met realistische marge).
* Navigatievolume moeilijk regelbaar.
Naar alle tevredenheid op naar de 20.000km!
Exit overwogen, maar hart boven hoofd.
- 30.500 km
Ondertussen 30500 km (ofte, een goede 15000km/jaar) aangetikt met de 3. En dit naar alle tevredenheid.
Midden 2016 veranderde mijn woon/werk verkeer situatie waardoor een Hybride plots een vrij interessante en verstandige overweging werd. Ik doe dagelijks slechts 36 km en het merendeel daarvan is aanschuiven in de file. Weinig stukken waar de Mazda echt 'baan' kon gaan doen. Zonde voor zo'n bak.
Daar de 165pk SkyActiv niet tuk is op deze routes (welke motor wel?), en het verbruik ook de hoogte in ging, heb ik het e.e.a bekeken. Dit resulteerde in een testrit in een Toyota Auris Hybride (Break, uit 2014). Op zich niets mis mee, maar het interieur en de multimedia van de Toyota is echt gedateerd t.o.v de Mazda. Het CVT rijden is wennen, maar dat is het Hybride rijden in het algemeen ook. Daar had ik wel al de nodige ervaring mee, dus dat was geen verrassing op zich. Alhoewel de Auris een wagen is die mij financieel veel voordeliger zou uitkomen, heb ik toch besloten dat autorijden meer is dan "verbruik" en de daarbij horende kosten alleen.
Knop omdraaien en met volle teugen blijven genieten van de 3 dus.
Nee, het is geen 135i van BMW, evenmin een achtertrekker in het algemeen. En een klassieker zal het mettertijd ook wel niet gaan worden, maar het is wel een ongelooflijk leuke "rijdersauto". De enige limiterende factor (bij regenweer) zijn de Michelin's, voor de rest doe je wat je wilt. Slechte banden zijn het niet, maar ondanks dat ze nog helemaal niet versleten zijn breng je ze wel héél snel in verlegenheid op een nat wegdek.
In Augustus liet ik de software update uitvoeren voor het MZD systeem, ik had het sinds aanschaf slechts 2 maal gehad dat het systeem "vergat" dat hij navigatie had. (Navi niet beschikbaar).
Huidige versie na update: 56.00.513
Na de update ervaarde ik een "bug" waarbij het systeem in de favoriete radiozenderlijst willekeurig en ongecontroleerd van je "geselecteerde zender" naar de optie "zender toevoegen" knippert. Niets ernstig, maar wel gemeld bij het volgende onderhoud. Dat was afgelopen week (30500km). Een nieuwe versie van het MZD systeem (59.xx.xxx) komt januari / februari uit, maar is momenteel nog niet beschikbaar. Geen probleem, ik laat het later wel eens doen.
Het tussenonderhoud kostte trouwens amper 118€.
4.20 liter 5W30, gebruikersvloeistoffen afvullen, velgen omwisselen en kofferpompjes nakijken. Voor dat bedrag moet je het echt niet zelf gaan doen lijkt me. Hulde aan Mazda hiervoor?
De kofferpompjes maken al even een "geeuwend" geluid en zijn niet meer performant. De 3 gaat zijn laatste jaar garantie in, en ik wou het nu alvast even melden om een vervanging bij de 40.000km door te drukken. Dat men ze niet per direct zouden vervangen had ik wel verwacht. "Ingevet" was het verdict, maar daar gaan de gaspompjes natuurlijk niet beter van werken. Binnen 40.000km opnieuw melden dus.
Tot slot nog even enkele positieve punten herhalen:
- Heel toegankelijke versnellingsbak met goede overbrengingen voor elk gebruik.
- Navigatie is héél duidelijk. In vergelijking met andere merken vind ik dit absoluut één van de betere.
- Het head-up display is absoluut een gebruikersgemak die je snel mist bij andere wagens.
Kan nog wel even door gaan, maar dan val ik vooral in herhalingen.
Volgende "update" gepland rond Augustus 2017.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.