Mazda 3 SkyActiv-G 2.0 120 TS+ (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 3 SkyActiv-G 2.0 120 TS+ |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 36 km |
KM-stand laatst | 24.686 km |
Prettige eerste kennismaking met Mazda
- 19.888 km
Ik ben nooit heel merkvast geweest en gemiddeld rijd ik een auto één, hooguit twee jaar. Aan de ene kant stel ik niet zulke hoge eisen aan een auto, aan de andere kant kan ik best genieten van het weldadige gevoel dat sommige auto's bieden. In mijn historie vind je dan ook een bonte mix van oude beestjes die steeds nèt de APK weer halen tot 'premium' auto's en een flink aantal cabrio's. Ik heb weinig voorkeur in die zin dat ik met een bejaarde 156 meer lol heb gehad dan met een E91 320d.
In het voorjaar van 2015 was ik net verhuisd en kon een diesel gezien mijn kilometrage (12.000) eigenlijk niet meer uit. Omdat ik mijn auto voor 75% gebruik om naar klanten (merendeels autobedrijven) te rijden, zocht ik een redelijk representatieve auto. Hoewel ik wel vaker heb gezworen nooit een nieuwe auto te gaan rijden vanwege de hoge afschrijving in de eerste jaren, viel mijn oog op een gegeven moment op een advertentie waarin de Mazda 3 voor 333 euro per maand middels private lease werd aangeboden. Tijdens Autoweek Live in 2014 had ik toevallig een Mazda 3 sedan met een 2.2 liter diesel in GT-M uitvoering over de kombaan gejaagd en dat was een prettige ervaring. Enigszins sceptisch over private lease ben ik naar de dealer gegaan en eigenlijk was de deal snel gesloten. Het private lease keurmerk bestond begin 2015 naar mijn weten nog niet, maar Mazda Leasing (een label van Business Lease) leek er niet op uit om mij een poot uit te draaien. 24.000 Kilometer is inbegrepen, meerkilometers worden aan het eind van het 2-jarig contract verrekend voor 8 cent per kilometer. Voor schades geldt een eigen risico van 250 euro.
Het is een (héél) rode 2.0 120pk TS (zonder +) geworden. Voor de Soul Red metallic lak betaal ik 18 euro in de maand bij. Duur, maar het geeft de auto zóveel meer uitstraling.
Technniek
Op de tweeliter SkyActiv valt weinig af te dingen: 120 pk klinkt niet heel indrukwekkend, maar door de 210nm trekkracht lijkt de motor enorme reserves te hebben. Boven de 120 km/u blijken die er niet te zijn maar ach, veel harder mag je in Nederland toch niet. Je kúnt heel schakellui rijden, maar schakelen met de zesbak is op zich ook geen straf. Wel laat de 3e versnelling zich erg moeilijk inleggen als de bak koud is. Ook is de 2e versnelling eigenlijk te lang in verhouding tot de eerste en derde versnelling. Onder de 15 km/u kun je eigenlijk alleen de eerste versnelling gebruiken, het lukt mij althans zelden om bij lage snelheid de tweede versnelling in te leggen zonder de auto te laten schokken. Bij 25 km/u kun je de drie al gebruiken. Rotondes neem ik bijna altijd in de drie en de auto protesteert niet. Vanaf zo'n 70 km/u geeft de schakelindicator aan dat je de zes kunt inleggen, en dat doe ik dan ook meestal. Het verschil tussen de vijf en de zes is is in praktijk niet zo heel groot.
Interieur
Zoals gezegd heb ik de nodige luxere auto's gereden en de Mazda stelt niet teleur. Ik ben niet iemand die vaak over zijn dashboard aait, maar het interieur van de 3 straalt degelijkheid uit en alles wat je vastpakt voelt stevig genoeg aan. Ik vond het ook meteen mooi, maar dat is een kwestie van smaak. De pianolak elementjes zijn erg besmettelijk dus daar moet je vanaf proberen te blijven.
De climate control doet precies wat je verwacht: snel en redelijk ongemerkt koelen en ontwasemen.
Een fijn onderdeel van de standaarduitrusting is het MZD Connect systeem; een radio/navigatiesysteem met bluetooth carkit en 7" touchscreen. De navigatieoptie heb ik overigens niet. Dat wil zeggen: de navigatiesoftware heb ik niet. Het was me gewoon de meerprijs (ik meen 400 euro) niet waard. Voor navigatie gebruik ik Google Maps op mijn iPhone met het geluid via bluetooth. Daarover gesproken: met mijn vorige telefoon (HTC One M8 met Android 6.0) werkte de bluetooth audio streaming beter. De iPhone hapert soms een fractie van een seconde, of de muziek wordt te snel of te langzaam afgespeeld. Het schijnt dat je het systeem zelf kunt updaten, maar ik stoor me er verder niet echt aan. De geluidskwaliteit van de standaard luidsprekers is opvallend goed. Ik ben er nog steeds niet helemaal van overtuigd dat er géén subwoofer in de 3 zit, hoewel ik die nog niet heb kunnen vinden. De meeste functies van MZD Connect zijn overigens vanaf het stuur te bedienen, op de middentunnel zit een soort iDrive-achtige draaiknop waarmee je het menu in kunt.
Wat voor mij erg belangrijk is gezien mijn lengte van 1,98m is de verstelbaarheid van stoel en stuur. Ik pas mákkelijk in de 3. Ik zou de stoel nog veel verder naar beneden of naar achteren kunnen plaatsen. Misschien goed om te weten als je wat langer bent. Ik weet uit ervaring dat je het in het C-segment veel slechter kunt treffen. De stoelen zitten ook erg lekker, in veel andere auto´s kreeg ik op lange ritten nog weleens een beetje last van mijn rug.
Exterieur
De voorkant van de 3 is erg herkenbaar, je verwart hem niet snel met een andere auto. Of het moet een Mazda 6 zijn. De achterkant doet vaag denken aan een Giulietta. Zal toeval zijn. Sommige mensen vinden de 3 wat te druk gestyled. Ook hier: smaak. Ik vind de 3 erg geslaagd als ontwerp. Ik denk ook dat het redelijk 'houdbaar' is. Wel vind ik dat de wielkasten niet fatsoenlijk gevuld werden door de standaard 16" wieltjes. Die heb ik dan ook snel verruild voor een set 18" RX8 velgen. De dubbele uitlaat is leuk voor het oog. De kentekenplaat aan de voorkant ontsiert wel meer dan bij de meeste andere auto´s.
De duurdere versies hebben led-dagrijverlichting, xenon dimlichten en led achterlichten. De halogeen dagrijverlichting van deze 3 vind ik wat afbreuk doen aan de uitstraling. Meestal rijd ik sowieso met mijn dimlichten aan, zodat de achterkant ook verlicht is. Opvallend is dat de dagrijverlichting zich uitschakelt als je de handrem aantrekt.
Rijden
Als een trein. BMW is voor wat betreft rijgedrag mijn benchmark, en ik kan gerust zeggen dat de Mazda 3 BMW-achtig rijdt. Zeker nu er 18" wielen onder gemonteerd zijn, voel je heel goed in het stuur wat er onder de voorwielen gebeurt. Dit zonder dat het comfort onderweg teveel aangetast wordt, drempels en andere korte oneffenheden krijg je wel vrij nadrukkelijk mee. Vandaar de drie sterren voor comfort. Het onderstel geeft vertrouwen en kan in principe heel veel meer vermogen aan. De motor is goedmoedig, is heel soepel onderin maar wil ook best graag toeren maken. Daarbij komt er vanaf de 3.000 toeren best een leuk geluidje uit. Samengevat is het een auto waar je zowel op de snelweg, op bochtige stukken als binnen de bebouwde kom prima mee uit de voeten kunt. Het verbruik was voor mij een enorme meevaller: er staat nu over de (bijna) 20.000 kilometer die ik ermee heb afgelegd een gemiddeld verbruik van 6,4l per 100 kilometer op de boordcomputer. Dat lijkt optimistisch, maar ik reset de tripmeter altijd na het tanken en ik kom inderdaad nooit onder de 1 op 16 uit. Ik rijd voornamelijk snelwegkilometers en ik moet mijn benzine zelf betalen dus ja, ik doe er mijn best ook wel voor. Maar zoals gezegd vind ik het af en toe ook best leuk om even een beetje te spelen en dat wordt dus in het verbruik niet noemenswaardig afgestraft. Ik tank overigens meestal E10. De start/stop functie gebruik ik nauwelijks maar volgens onderzoek maakt dat voor je verbruik vaak niet meer dan 0,1l per 100 kilometer verschil. Voor mij is dat niet de moeite, ik vind het vervelend om super-ingespannen naar het stoplicht te moeten turen om mijn achterliggers niet op te houden. Daarbij schakelt de motor zich na ongeveer een minuut (soms meer, soms minder, geen idee wat de variatie maakt) vanzelf weer in. Vaak is dat te kort.
Opmerkingen
Ja, de auto bevalt uitstekend. Ja, ik zou met de kennis van nu precies dezelfde beslissing genomen hebben. Maar er zijn ook wat dingetjes op de auto aan te merken:
- of het nou komt door de kleine zijramen of de ronde hoeken van de auto: het zicht rondom is vrij slecht. Je ziet slecht waar de auto ophoudt en schuin naar achteren heb je een nogal flinke dode hoek. Je leert er mee leven, maar soms zit ik in een andere auto en dan valt het me wel op hoeveel méér overzicht ik daarin heb.
- het slot van de deur rechtsachter maakt nu al wat bijgeluiden. Volgens mij is dat nou net de deur die ik het minst gebruik, maar daar mag het niet aan liggen denk ik. Bij het ontgrendelen van de auto hoor je "klik-klik (...) skrriieeeek". Binnenkort krijgt de auto z'n eerste beurtje en dan zal ik dit onder de aandacht brengen. Het slot werkt verder wel prima.
- er trilt sinds ongeveer twee maanden in het interieur iets mee als ik het geluid op half volume of méér zet. Nou zal dat deels oorzaak-gevolg zijn (nogmaals: het is een erg fijne geluidsinstallatie) maar ik heb 'm eigenlijk nooit zó hard staan dat je buiten de auto ook kunt meegenieten. Ook dit zal ik dan maar melden bij het onderhoud.
- versnellingsbak: zie hierboven.
- samenwerking MZD Connect en iPhone: zie hierboven.
- je kunt de snelheidsbegrenzer instellen als je bijvoorbeeld door een gebied met veel flitspalen rijdt. Als je kortstondig volgas geeft, schakelt deze zich uit, tot je weer onder de ingestelde snelheid rijdt. Tenminste, in theorie. Soms denk je dat de begrenzer ingeschakeld is, terwijl dat in feite niet zo is.
- windgeruis (langs de buitenspiegel?) op de snelweg is redelijk aanwezig, maar misschien valt dat ook voornamelijk op omdat de motor op constante snelheid erg stil is.
Verder tot nu toe een probleemloze auto zonder échte tekortkomingen. In mei 2017 moet ik de auto helaas alweer inleveren, en ik heb nog geen idee wat ik daarna ga rijden. Mazda staat nu in elk geval al heel wat hoger op mijn shortlist dan voorheen.
Hoe nu verder?
- 21.788 km
In november heeft de auto het 20.000 kilometer beurtje ondergaan. Ik heb bij het inleveren aangegeven dat het portierslot rechtsachter geluid maakt bij het ontgrendelen en dat de ruitenwissers (aan de voorkant) strepen trekken.
De onderhoudsbeurt
Na tweeënhalf uur kreeg ik de sleutel weer terug. Wat er in die tijd precies aan de auto gedaan is werd me niet helemaal duidelijk maar ik werd wel uitgenodigd om nog een keer terug te komen om beter naar het slot te kijken. Het is (extra) gesmeerd en aangezien het functioneert hebben ze het daar bij gelaten. Ik heb aangegeven dat ik het niet hinderlijk genoeg vind om er een keer voor terug te komen en dat ik vooral geen 'gedoe' wil als ik de auto eind mei weer inlever. We hebben daarom afgesproken om het er bij te laten, tenzij het op een gegeven moment écht niet meer werkt. Met het smeren is het geluid niet verdwenen trouwens.
Meteen bij het wegrijden merkte ik dat het MZD Connect systeem een update had gehad. De zichtbare verschillen zijn klein; de grootste vooruitgang is wat mij betreft dat het systeem nu al bijna 3 maanden geen infarct heeft gehad.
Thuis aangekomen kreeg ik bij het afzetten van het contact de melding (zonder geluidje) 'batterij sleutel bijna leeg'. Hee, ook dat is nieuw. Het is me niet helemaal duidelijk of de batterij tijdens die rit onder het kritieke niveau is gekomen of dat de mogelijkheid om het batterijniveau te peilen nieuw is. Ik heb ook de reservesleutel eens geprobeerd: óók bijna leeg. Hmm... allebei de sleutels tegelijkertijd leeg na anderhalf jaar?
Ik had geen zin om voor een bijna leeg batterijtje weer terug te rijden naar de dealer dus ik heb het zelf vervangen. Het lijkt niet de bedoeling dat je dat zelf doet, meestal wordt het je makkelijker gemaakt maar als je eenmaal weet hoe het moet (op YouTube staan veel instructievideo's) is het zo gedaan. Na het vervangen van de (Panasonic CR2025) batterij is de melding weg. Overigens kun je met een lege sleutel de auto nog gewoon openen met het mechanische deel van de sleutel en starten door de sleutel tegen de startknop te houden.
Verder zijn de ruitenwissers vóór vervangen en de olie is ververst. Eigenlijk precies wat je kunt verwachten bij een 20.000 kilometer beurt: van slijtage is natuurlijk weinig sprake, ook niet van de slijtagedelen. De ruitenwissers waren eigenlijk altijd al niet 100%, dus dat reken ik mijn auto niet aan.
De rammel in het interieur heb ik niet genoemd omdat ik eerst zelf wat meer moeite wilde nemen om de bron te lokaliseren. Inmiddels denk ik dat het raammechanisme van het rechterportier een beetje los zit. Het gerammel laat zich opwekken door bij een laag toerental gas te geven. Ik heb het bij een van mijn eerdere auto's ook al eens gehad. Toen heb ik het er bij gelaten en dat ga ik nu ook doen.
Dan nog een kleine update over de versnellingsbak: het is nu enkele keren voorgekomen dat de derde versnelling zich gewoon niet laat inleggen tijdens de eerste kilometer. Let op: mijn auto staat altijd in een ondergrondse parkeergarage waar het minimaal 5 graden 'warm' is. Je komt een heel eind zonder derde versnelling (dan maar van 2 naar 4) maar ik ben toch wel nieuwsgierig waarom juist die derde versnelling niet goed werkt in een Mazda 3.
Betrouwbaarheid
Gaat de Mazda de vijf sterren voor betrouwbaarheid (nog) krijgen? Ik ben gewend om in derdehands auto's te rijden en dan neem je veel gebreken voor lief. Deze auto gaat vast zonder noemenswaardige problemen de vier ton halen en alles valt natuurlijk te repareren, maar ik had überhaupt géén mankementjes verwacht bij een Japanner met een kilometerstand van zo'n 20.000 kilometer. Daarom houd ik het voor nu bij vier sterren voor betrouwbaarheid, ook omdat ik Mazda een warm hart toedraag door al het rijplezier dat deze auto biedt.
Hoe nu verder?
Zoals gezegd is mijn leasetermijn bijna voorbij. Ik ben dan ook al actief op zoek naar vervanging. Helaas heeft Mazda momenteel geen private lease acties. Het 2017 model van verder dezelfde auto kost nu € 480 per maand bij een contractsduur van 48 maanden. Verlenging van mijn huidige contract lijkt geen optie, maar misschien komt dat aanbod nog. Een andere C-segmenter vinden met een contract voor 2 jaar en een budget van 400 euro lukt eigenlijk niet op het moment. En de luxe van een nieuwe auto rijden en nergens omkijken naar hebben went zó snel, dat een gebruikte auto kopen me op het moment ook tegen begint te staan. Wordt vervolgd!
Exit Mazda
- 24.686 km
De Mazda is weg! Na aanvankelijk serieus te hebben gekeken naar een tweedehands Alfa 147 en een nieuwe Peugeot 3008, viel ons oog op een aanbieding van Groepsveiling in samenwerking met de leasemaatschappij waar ik de Mazda al leasete: een Mercedes A180 'Business Solution' voor 385 euro per maand (obv 36 maanden). Mijn leasecontract liep eigenlijk nog tot eind mei, maar ik heb kunnen regelen dat ik de Mazda mocht blijven rijden tot de Mercedes geleverd werd, of dat ik de Mazda eerder (zonder boete) mocht inleveren als de Mercedes eerder geleverd kon worden dan de einddatum van mijn oude contract. De Mercedes bleek heel snel leverbaar, dus ik heb vrij abrupt afscheid genomen van de Mazda. Uiteraard ga ik over de Mercedes ook een review bijhouden.
Het inleveren van de Mazda heeft op 10 april, dus zo'n twee weken geleden plaatsgevonden en het leek me informatief om nog even te laten weten hoe dat precies verlopen is. In eerste instantie kreeg ik de indruk dat de Mazda thuis opgehaald zou worden wanneer de Mercedes thuis afgeleverd werd. Misschien was dat meer bij wijze van spreken bedoeld. Gelukkig kon ik de Mazda wel in mijn woonplaats inleveren, bij een schadebedrijf. Daar werd de uiterlijke staat beoordeeld. Nou heeft mijn Mazda weinig te lijden gehad (24.686 km afgelegd in krap 2 jaar, alleen door mij bereden, overwegend snelwegkilometers gemaakt, regelmatig gewassen en altijd binnen geparkeerd) dus de medewerker van het schadebedrijf noteerde terecht dat het een hele nette auto was.
Een week later kreeg ik een mailtje van schade@mijnleasemaatschappij.nl Schrik! Gelukkig bleek dat het algemene mailadres van de afdeling die ook de innames afwerkt te zijn. Ik kreeg de mededeling dat de auto schadevrij was ingeleverd - waarvoor complimenten :) - en een link naar een portal van Macadam, met een uitgebreid rapport met heel veel foto's van de staat waarin mijn Mazda was ingenomen. Kennelijk worden leaseauto's twee keer op schade beoordeeld. Een paar dagen later kreeg ik een nette afrekening van de meerkilometers die ik heb gereden (naar rato van het aantal dagen dat ik de auto heb gehad tov de contracttermijn van 2 jaar).
Al met al heb ik een heel goed gevoel overgehouden aan het leasen van de Mazda. Natuurlijk niet in de laatste plaats vanwege de Mazda zelf. De vergelijking met de Mercedes die ik nu rijd dringt zich op. Het zijn op papier natuurlijk redelijk vergelijkbare auto's qua afmetingen, uitrusting en prestaties. Toch denk ik niet dat ik zo aan de Mercedes gehecht ga raken als aan de Mazda. De Mazda is veel meer uitgesproken qua styling en weggedrag, de Mercedes doet me tot nu toe eigenlijk niet zo veel. Maar het is natuurlijk wel een relatief goedkope manier om een nieuwe, representatieve auto te rijden en het is erg grappig om te zien hoe mensen reageren als je vertelt dat je een Mercedes rijdt.
Als je dus als particuliere autokoper een rationele keus wilt maken en je geeft niet zoveel om imago, koop een jonggebruikte Mazda 3. Er komen er dit voorjaar 'toevallig' een heleboel op de markt! ;-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.